Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vernietiging beeindigingsovereenkomst in/bij dagvaarding?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bass

Bass

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2004 16:40    Onderwerp: Vernietiging beeindigingsovereenkomst in/bij dagvaarding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste collega's,

Ik zit met de volgende casus: mevrouw A is werkzaam als serveerster in de Pizzahut voor 4 uur per week. Daarnaast werkt zij zonder arbeidscontract 12 uur per week als serveerster in een Italiaans restaurant.
De Chef van de pizzahut is niet van deze nevenwerkzaamheden gediend en ontbiedt haar op kantoor. Daar confronteert hij haar met zijn ongenoegen. Hij zegt dat deze nevenwerkzaamheden klanten wegtrekken bij de Pizzahut (soort anti-concurrentie argument, terwijl er geen concurrentiebeding in de arbeids-OK is opgenomen).
Hij stelt haar ter plekke voor om mondeling de arbeidsovereenkomst te beeindigen. Zij stemt daar, overrompeld als zij is, in toe.
Later wil zij echter hierop terugkomen, en wil ze ook graag haar baantje weer terug.

Nu weet ik dat de beeindigingsovereenkomst in dit geval niet juist tot stand is gekomen. Pizzahut chef had er niet vanuit mogen gaan dat de wil van A ondubbelzinnig gericht was op het beeindigen van de arbeidsovereenkomst. De overeenkomst moet dus vernietigd worden.
Daarnaast zal chef gedagvaard moeten worden teneinde de nietigheid van het ontslag te bewerkstelligen en herstel van de arbeidsovereenkomst te vorderen (omdat er niet is voldaan aan het vereiste van toestemming van het CWI ex art. 9 jo 6 BBA).

Nu, na dit lange verhaal, is mijn vraag: hoe moet ik de vernietiging van de beeindigingsovereenkomst vormgeven? In de vorm van een mededeling in de dagvaarding zelf, in de vorm van een bijgevoegde verklaring bij de dagvaardig, helemaal niet expliciet vermeld... ik heb geen idee en de handboeken bieden geen uitkomst.

Als IEMAND van jullie dit uberhaupt weet, zou ik er heel erg mee geholpen zijn als je een berichtje achterlaat.

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2004 21:51    Onderwerp: dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat me raden: je wilt dit weten in verband met de Oefenrechtbank? Wink

Ik heb zelf ook een ontslagzaak op dit moment en het slurpt echt veel tijd op..
Helaas weet ik het antwoord op je vraag niet, sorry!
Hopelijk weten andere forummers er meer van.


SUC6!

Groetjes,

Martine.


P.s. Volg je nu ook Arbeid & Onderneming?
Zo ja, kennen wij elkaar niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Wekkel








Berichten: 109


BerichtGeplaatst: ma 18 okt 2004 22:24    Onderwerp: Re: Vernietiging beeindigingsovereenkomst in/bij dagvaarding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bass schreef:
Beste collega's,
Nu weet ik dat de beeindigingsovereenkomst in dit geval niet juist tot stand is gekomen. Pizzahut chef had er niet vanuit mogen gaan dat de wil van A ondubbelzinnig gericht was op het beeindigen van de arbeidsovereenkomst. De overeenkomst moet dus vernietigd worden.


Misschien dat ik te simpel denk, maar als er een wilsgebrek zou zijn, dan is er toch geen wilsovereenstemming geweest en dus geen overeenkomst (tenzij het een geestelijke stoornis betreft)? Dan hoef je ook niet te vernietigen en als gevolg hoef je ook geen herstel van de arbeidsovk te vorderen. Die bestaat dan immers nog.

Stel dat de beeindigingsovereenkomst nou wel tot stand is gekomen. Waarom vorder je dan herstel van de arbeidsovk naast vernietiging? Immers, als je slaagt met de vernietiging is de arbeidsovk niet beeindigd. Zo maar wat observaties vanaf de zijlijn.

Misschien dat je iets kan met HR 14-01-1983, NJ 1983, 457 (Hajziani), daar ging het om een wilsgebrek. Een nog mooier voorbeeld is HR 12-09-1982, NJ 1987, 267 (Westhoff/Spronsen). Beide arresten zijn op naam direct met google te vinden en zo standaard dat ik ze zelfs nog kon herinneren Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Bass

Bass

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 7:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je.... vernietiging is bij wilsgebreken wel noodzakelijk, zie 3:44 en 6:228 BW. Ik kan dit geval alleen moeilijk scharen onder dwaling, misbruik van omstandigheden, bedrog of bedreiging.
De HR NJ 1991, 785 zegt wel dat de OK niet tot stand is gekomen in het geval de wil om te beeindigen niet ondubbelzinnig blijkt uit verklaringen of gedragingen van de werknemer. De werkgever heeft dan inderdaad een onderzoeksplicht.
Dus: beeindiging heeft niet plaatsgevonden... inderdaad, dan is er geen sprake meer van ontslag (op staande voet), al lijkt dat wel zo te zijn.

Ik ben dus al wat wijzer. Dank je!


@ Martine, ik doe idd ook A&O, wat een rotvak. Mijn naam is Bas, zit in de OWG bij Carlos Bollen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen sprake van ontslag op staande voet; de werkgever heeft namelijk geprobeerd met wederzijds goedvinden te beeindigen. Nu dit ook niet is gelukt, blijft de arbeidsovk gewoon bestaan. Het enige dat moet gebeuren is een brief naar de werkgever met de verklaring dat de beeindigingsovk nietig is en dat werknemer de arbeidsovk dan ook niet ontbonden acht. Werknemer doet er ook goed aan zich bereidwillig op te stellen weer aan het werk te gaan.
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 18:00    Onderwerp: A en O Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bass schreef:

@ Martine, ik doe idd ook A&O, wat een rotvak. Mijn naam is Bas, zit in de OWG bij Carlos Bollen.


Nou, dan zitten we dus in dezelfde groep! Grappig dat we daar pas na de laatste bijeenkomst achter komen! Very Happy

Groetjes en veel succes met studeren!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bass

Bass

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Funky schreef:
Er is geen sprake van ontslag op staande voet; de werkgever heeft namelijk geprobeerd met wederzijds goedvinden te beeindigen. Nu dit ook niet is gelukt, blijft de arbeidsovk gewoon bestaan. Het enige dat moet gebeuren is een brief naar de werkgever met de verklaring dat de beeindigingsovk nietig is en dat werknemer de arbeidsovk dan ook niet ontbonden acht. Werknemer doet er ook goed aan zich bereidwillig op te stellen weer aan het werk te gaan.


Dank je, ik was juist bezig een brief te maken naar de werkgever. De opdracht luidt: maak een dagvaarding + eventuele bescheiden, dus die brief komt dan samen met een machtiging als bijlage bij de dagvaarding.
Ik hoop maar dat het goed is, want het is ook maar een improvisatie, haha. In ieder geval bedank allemaal, jullie horen nog wel of het uiteindelijk is gelukt.

@ Martine: grappig zeg, ik moet je eerlijk bekennen dat ik een ramp ben in namen en dat ik deze keer niet één naam heb onthouden uit de onderwijsgroep (komt ook omdat namen nooit worden genoemd door de tutor). Dus sorry dat niet meteen een lampje ging branden... Jij ook veel succes met studeren!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds