|
|
| Auteur |
Bericht |
samarinde
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 okt 2010 20:59 Onderwerp: Verloop ontslag |
|
|
Wat is verstandig?
Na een baan van bijna 4 jaar (vast contract) wil mijn werkgever het contract via een beeindigingsovereenkomst ontbinden, alsmede dat van mijn 2 collega's. Volgens hem zijn het bedrijfseconomische redenen. Stel dat het toch niet zo slecht met het bedrijf gaat als dat hij beweert, is het dan aan te raden hem toch te verplichten het ontslag bij het uwv aan te vragen?
Ik heb zo mijn twijfels. Maar het lonkt ook om gewoon de overeekomst te tekenen, want het is een stressvolle situatie die ik het liefst achter me wil laten.
Wat raden jullie aan? |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 okt 2010 7:10 Onderwerp: |
|
|
Als u zonder meer akkoord gaat met een beeindigingsovereenkomst dan heeft u grote kans op het niet verkrijgen van een WW uitkering wegens verwijtbare werkloosheid. U bent niet in staat om de economische redenen te beoordelen, dus daar zal altijd een toestemming UWV voor nodig zijn.
Er zijn voor een werkgever maar twee mogelijkheden om een werknemer rechtmatig ontslag te geven:
1 via toestemming UWV
2 door ontbinding van de kantonrechter
(naast het ontslag op staande voet, welke gebonden is aan hele andere eisen)
Natuurlijk mag u zelf een ontslag overeenkomen, maar dan zijn de gevolgen ook uiteraard voor u zelf en niet voor de werkgever. |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 05 okt 2010 10:56 Onderwerp: |
|
|
| WimWest schreef: | | Als u zonder meer akkoord gaat met een beeindigingsovereenkomst dan heeft u grote kans op het niet verkrijgen van een WW uitkering wegens verwijtbare werkloosheid. |
Kijk op de website van het UWV Werkbedrijf:
https://www.werk.nl/pucs/groups/public/documents/document/ptl1725537.doc
Met deze model overeenkomst van het UWV is WW uitkering vrijwel zeker gegarandeerd. |
|
|
|
|
 |
samarinde
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 okt 2010 19:42 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de antwoorden. Hoewel ze beide tegenstrijdig zijn.
Wel heb ik ondervonden dat een beeindigingsovereenkomst getekend kan worden, zonder dat dat invloed heeft op je wwuitkering. Belangrijk is wel dat in de overeenkomst staat dat het een bedrijfseconomische reden betreft en dat het ontslag niet verwijtbaar is naar de werknemer.
Toch heb ik ervoor gekozen het formulier niet te ondertekenen en er volgt een ontslagaanvraag via het UWV.
Erg benieuwd hoe dit zich ontwikkeld. |
|
|
|
|
 |
|
|