|
Auteur |
Bericht |
bongo
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 dec 2015 22:50 Onderwerp: Verlofuren |
|
|
De volgende situatie wil ik jullie graag voorleggen.
In een arbeidsovereenkomst is vastgelegd dat ik jaarlijks recht heb op 2,5 verlofdagen. Van het eerste begin heb ik zowel schriftelijk als mondeling gevraagd hoe verlofdagen ingepland zouden moeten worden en hoe dit qua administratie geregeld is. Hier is nooit een antwoord op gekomen.
Na 13 jaar dienstverband wil de werkgever afscheid van mij nemen en komt het onderwerp verlofuren opnieuw ter sprake.
In 13 jaar heb ik geen enkele verlofdag opgenomen en heeft werkgever ook geen aantoonbare administratie hiervan.
Waar kan ik nu formeel nog aanspraak op maken en wat zijn mijn rechten hierin?
Wat zou een rechter hiervan vinden en besluiten als het zover komt?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: vr 04 dec 2015 13:44 Onderwerp: |
|
|
Ik ga ervan uit dat het een klein dienstverband betreft. U hebt namelijk recht op een wettelijk minimum aan verlof. Dat is vier keer uw arbeidsuren per week.
Sinds 1 januari 2012 vervallen vakantiedagen die u niet opneemt na een half jaar. Vakantiedagen opgebouwd in 2012 vervallen dus op 1 juli 2013. Vakantiedagen die u vóór 1 januari 2012 heeft opgespaard, kunt u nog 5 jaar bewaren.
Wettelijke vakantiedagen vervallen niet na een half jaar als u niet in staat was om deze op tijd op te nemen. Bijvoorbeeld omdat u ziek was. Of omdat uw werkgever het onmogelijk maakte om (genoeg) vakantie op te nemen. In die gevallen geldt een termijn van 5 jaar.
De vervaltermijn van een half jaar geldt ook niet voor bovenwettelijke vakantiedagen. Voor deze extra vakantiedagen gelden de afspraken in uw cao of arbeidsovereenkomst.
Het hangt dus van de situatie af wat uw rechten precies zijn. Meer dan 5 jaar terug gaan deze echter niet.
Overigens kunt u vanwege het ontslag het beste een ontslagrechtjurist inschakelen. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
bongo
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 dec 2015 18:00 Onderwerp: |
|
|
Klopt, het betreft een dienstverband van 4 uur per week. (CAO voltijd = 38 uur)
In contract staat 2,5 verlofdag per jaar. Hoeveel daarvan is dan wettelijke en bovenwettelijk?
Eigenlijk is het nog nooit serieus genomen mijn vragen over verlof en is het ook nooit door werkgever geadministreerd...alleen nu we in gesprek zijn om in goed overleg uit elkaar te gaan, is de vraag hoe dit punt opgelost moet worden?
Kan ik uitbetalen van verlofdagen over gehele dienstverband claimen (ivm nalatigheid door werkgever) of kom ik nooit verder dan 5 jaar in een claim?
In hoeverre ik een jurist ga inschakelen weet ik nog niet. Ik wil eerst kijken of ik er zelf op een prettige manier uit ga komen. Mochten ze geen enkel begrip hebben op mijn ingebrachte punten, dan is de kans groot dat ik hulp ga inschakelen. |
|
|
|
 |
UwJurist.nl
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1017
|
Geplaatst: vr 04 dec 2015 18:29 Onderwerp: |
|
|
Wettelijk recht op verlof is 4 x 4 = 16 uur. U hebt 20 uur, dus 4 zijn er bovenwettelijk.
Verder dan 5 jaar terug kunt u niet zoals ik al aangaf. En u moet wel de verjaring stuiten.
Het is overigens niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever, maar ook van de werknemer. U kon gewoon vrij vragen en hoe werkgever dat administreert etc. is niet uw probleem. _________________ Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl |
|
|
|
 |
|