|
Auteur |
Bericht |
NeedHelpMetVraagje
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 08 jun 2013 22:34 Onderwerp: Verkoop huis -- koper wil schadevergoeding |
|
|
Enige tijd geleden heb ik mijn huis verkocht aan een mevrouw. Ze was zeer enthousiast en heeft een bezichtiging gedaan met onze makelaar. Wel wilde ze dakkapellen plaatsen. Ze heeft daarom aan de makelaar gevraagd of het dak hiervoor geschikt was. Hij heeft geantwoord dat met het dak niets mis is. En haar verwezen naar de brochure. Hierin stond dat het dak geïsoleerd was. In de brochure stond wel dat eventuele fouten waren voorbehouden!
Nu het huis geleverd is, heeft mevrouw een aannemer aangenomen voor het plaatsen van de dakkapellen. Deze heeft mevrouw echter laten weten dat het dakconstructie zich hier niet voor leent.
De kosten om het dak in orde te maken zodat de kapellen wel geplaatst kunnen worden zijn zeer hoog! Ze eist dat ik deze aan haar vergoed??!!
Bovendien heeft de aannemer mevrouw laten weten dat het dak helemaal niet is geïsoleerd. De kosten om deze alsnog te laten isoleren zou ik haar ook moeten vergoeden???
Met welke juridische argumenten kan ik haar duidelijk maken dat deze kosten niet afgewenteld kunnen worden op mij?!!!
|
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 09 jun 2013 8:39 Onderwerp: Re: Verkoop huis -- koper wil schadevergoeding |
|
|
NeedHelpMetVraagje schreef: | Enige tijd geleden heb ik mijn huis verkocht aan een mevrouw. Ze was zeer enthousiast en heeft een bezichtiging gedaan met onze makelaar. Wel wilde ze dakkapellen plaatsen. Ze heeft daarom aan de makelaar gevraagd of het dak hiervoor geschikt was. Hij heeft geantwoord dat met het dak niets mis is. En haar verwezen naar de brochure. Hierin stond dat het dak geïsoleerd was. In de brochure stond wel dat eventuele fouten waren voorbehouden!
Nu het huis geleverd is, heeft mevrouw een aannemer aangenomen voor het plaatsen van de dakkapellen. Deze heeft mevrouw echter laten weten dat het dakconstructie zich hier niet voor leent.
De kosten om het dak in orde te maken zodat de kapellen wel geplaatst kunnen worden zijn zeer hoog! Ze eist dat ik deze aan haar vergoed??!!
Bovendien heeft de aannemer mevrouw laten weten dat het dak helemaal niet is geïsoleerd. De kosten om deze alsnog te laten isoleren zou ik haar ook moeten vergoeden???
Met welke juridische argumenten kan ik haar duidelijk maken dat deze kosten niet afgewenteld kunnen worden op mij?!!!
|
Niet. Je hebt, nota bene met documentatie onderbouwd, een geisoleerd dak verkocht. Het gevolg is dat een beroep op onderzoeksplicht niet aan de orde is. |
|
|
|
 |
NeedHelpMetVraagje
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 09 jun 2013 16:17 Onderwerp: |
|
|
Bedankt StevenK. Dat begrijp ik, maar kan ik niets met het voorbehoud voor eventuele fouten in de brochure, wat betreft de isolatiekosten?
Bovendien heeft ze zelf genoegen genomen met het antwoord van de makelaar. Hij heeft enkel gezegd dat met het dak niets mis is. Mevrouw heeft zelf geconcludeerd dat de kapellen daarom geplaats kunnen worden.
Had zij dan niet zelf zo gemakzuchtig genoegen moeten nemen? Kan dit een grond zijn waarop ik de kosten om het dak in orde te maken, zodat de kapellen geplaatst worden niet hoef te betalen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 10 jun 2013 2:28 Onderwerp: |
|
|
Het is volgens mij voor iedereen prettiger als je niet de fontgrootte en -kleur aanpast.
NeedHelpMetVraagje schreef: | Bedankt StevenK. Dat begrijp ik, maar kan ik niets met het voorbehoud voor eventuele fouten in de brochure, wat betreft de isolatiekosten? |
Kun je proberen, maar het lijkt mij dat een koper toch moet kunnen afgaan op de brochure.
Quote: | Bovendien heeft ze zelf genoegen genomen met het antwoord van de makelaar. Hij heeft enkel gezegd dat met het dak niets mis is. |
Oh ja?
NeedHelpMetVraagje schreef: | Ze heeft daarom aan de makelaar gevraagd of het dak hiervoor geschikt was. Hij heeft geantwoord dat met het dak niets mis is. |
Je kunt er een woordspelletje van maken, maar een rechter zal uitgaan van wat een redelijke verkoper mocht afleiden uit de woorden van de makelaar. De koper heeft gevraagd of het dak geschikt was. Het antwoord was niet "nee" en ook niet "ik weet het niet".
Quote: | Mevrouw heeft zelf geconcludeerd dat de kapellen daarom geplaats kunnen worden. |
Dat lijkt mij een alleszins redelijke conclusie.
Voor zover je van niets wist kun je proberen je makelaar voor de kosten op te laten draaien. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 jun 2013 8:26 Onderwerp: |
|
|
Betreffende de dakkapel moet je proberen na te gaan welke de koper op het dak wilde plaatsen, er zijn namelijk zeer lichte uitvoeringen die op nagenoeg elk dak kunnen. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 jun 2013 10:59 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Voor zover je van niets wist kun je proberen je makelaar voor de kosten op te laten draaien. | Makelaar is niet b.v. in dienst bij verkoopster?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 10 jun 2013 11:29 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | bona fides schreef: | Voor zover je van niets wist kun je proberen je makelaar voor de kosten op te laten draaien. | Makelaar is niet b.v. in dienst bij verkoopster?? |
Met "van niets wist" doel ik uiteraard op het gesprek tussen makelaar en koper en wat de makelaar in dat gesprek heeft beweerd................. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 10 jun 2013 16:04 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Betreffende de dakkapel moet je proberen na te gaan welke de koper op het dak wilde plaatsen, er zijn namelijk zeer lichte uitvoeringen die op nagenoeg elk dak kunnen. |
Ik vind dit een hele zinnige toevoeging aan de discussie!
Vooropgesteld staat ook mijns inziens vast dat de kosten voor isoleren wel degelijk te verhalen zijn op de verkoper, ofwel de TS.
Echter voor wat betreft de kosten voor de dakkapel is dat minder zeker. Uiteraard hangt alles af van concrete omstandigheden van het geval.
Een dak is al vrij snel geschikt voor het plaatsen van een dakkapel. Voor zover de koper de te plaatsen dakkapel niet gespecificeerd heeft en een standaard dakkapel (ong. 1,5 meter breed) wel zonder problemen geplaatst zou kunnen worden, lijkt me de koper toch een minder sterke zaak te hebben.
Het is natuurlijk logisch dat naar mate je een grotere dakkapel wil plaatsen, de dakconstructie steeds steviger moet zijn om een en ander te dragen. Er is dan op zichzelf niets mis met het dak, ook niet om er een dakkapel op te plaatsen, echter de grootte van de dakkapel kan wel aanpassingen aan de constructie vergen.
Voor zover de koper dus geen concrete plannen heeft overgelegd, en de dakconstructie ook geen overduidelijke tekortkomingen had, had het mijns inziens wel op de weg van de koper gelegen om meer informatie in te winnen voor wat betreft de bouwtechnische mogelijkheden van de dakkapel die zij voor ogen had.
Overigens als advies aan de TS, alias verkoper, schakel je makelaar eens in. Hij zal je waarschijnlijk goed verder kunnen helpen met juridische bijstand in deze zaak. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 jun 2013 21:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | cvb schreef: | bona fides schreef: | Voor zover je van niets wist kun je proberen je makelaar voor de kosten op te laten draaien. | Makelaar is niet b.v. in dienst bij verkoopster?? | Met "van niets wist" doel ik uiteraard op het gesprek tussen makelaar en koper en wat de makelaar in dat gesprek heeft beweerd.... | Begrijp ik; maar wat is het verschil of makelaar al of niet in aanwezigheid van verkoopster met koper praat?? verkoopster is immers een niet-deskundige en b.v. ook geen oppas, die er op moet toezien dat makelaar doet, wat hij moet doen, nl. onder meer het bovengenoemde soort onaangename verrassingen voorkomen/oplossen??
Daar zal hij trouwens, zou ik zeggen, ook voor verzekerd (moeten) zijn? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
|