Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 17:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verklaring
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FQare

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 10:55    Onderwerp: Verklaring Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als iemand een verklaring aan het afleggen is, en de politieagent schrijft dit op(in zijn eigen woorden vanuit mijn eerste persoon), is de agent verplicht om dingen in de verklaring aan te passen als de persoon dat wilt? Ik heb het over wanneer de verklaring wordt uitgeprint en de persoon ziet iets wat hij niet zo heeft gezegd en wilt dat veranderen, is de agent dan verplicht dit te doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prætorianus

Leeftijd: 88
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar degene die de verklaring aan het afleggen was hoeft de verklaring niet te tekenen.
FQare

BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok bedankt, en een andere vraag, persoon a heeft een conflict met een persoon b(een portier), persoon b heeft persoon a een klap verkocht, persoon a heeft in het gezicht van persoon b gespuugd. Persoon a en b wachten beide op de politie, persoon c(nog een portier) staat met 2 verdachten van vernieling te praten wanneer zij opeens besluiten om weg te rennen, persoon a lacht, uit frustratie(blijkbaar) rent persoon c op persoon a af, persoon a rent weg, stopt met rennen, persoon c gooit persoon a hardhandig op de grond, persoon a wordt opgepakt door de politie en op het politiebureau beschuldigd van beleding. kan persoon a hiervoor vervolgd worden aangezien dat niet de reden was dat hij werd opgepakt?
Prætorianus

BerichtGeplaatst: za 21 mrt 2009 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, ik denk dat iedereen vervolgd kan worden als de politie denkt dat er voldoende aanwijzingen zijn voor een misdrijf. Let wel dat iedereen ook aangifte kan doen, zoals ook persoon a; als de omschrijving hierboven volledig is dan kan persoon a aangifte doen wegens bijvoorbeeld geweldpleging van personen b en c...

In het gezicht spuwen kan eenvoudige belediging zijn, hetgeen strafbaar is. Als dit echter gebeurde als reactie op het geslagen worden, dan vermoed ik dat een rechter dat door de vingers zal zien.

Veel zal in ieder geval afhangen van wat er precies is gebeurd en wie wat heeft gedaan.
FQare

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben dus persoon a en moet in april voorkomen en heb geen aangifte gedaan tegen b en c, maak ik dan wel kans als ik mijn eigen verhaal doe? Zegt de rechter dan niet: als hij je heeft geslagen had je aangifte moeten doen, en dan ziet hij het niet door de vingers ook al heb ik wel een goed verhaal?
Prætorianus

BerichtGeplaatst: di 24 mrt 2009 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt voor zover ik weet nog steeds aangifte doen.

Nauwkeurig voorspellen wat de rechter zal doen is natuurlijk koffiedik kijken en ik ben geen advocaat, dus ik kan je niet adviseren wat je wel of niet moet zeggen. Iedereen heeft recht op rechtsbijstand, dus ik zou je aanraden om een advocaat te raadplegen.
apconius

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het is zeker niet verkeerd om bij strafzaken gewoon je te laten bijstaan door een advocaat... ook al weet je soms zelf wat je rechten zijn. Als verdachte laat je wellicht dingen meewegen waarvan je gevoel zecht dat dit belangrijk is terwijl een advocaat het een stuk zakelijker kan bekijken... doen dus.

Verder is het altijd een probleem met verklaringen geven en opnemen bij het politie bureau. Wat moet je vertellen of moet je helemaal niets vertellen?/ wat schrijft de agent op? / moet ik het wel onderteken? / is de agent er wel voor waarheidsvinding of moet hij gewoon zijn zaak kloppend maken?
naja genoeg vragen die je tijdens een verhoor jezelf kan stellen.

Hoe dan ook is het helemaal zuur als je geconfronteerd wordt met een uitgetypte verklaring waarin dingen staan die jij niet verklaard hebt. Het niet ondertekenen is dan het minste wat je zou moeten doen. Het indienen van een klacht hierover lijkt mij persoonlijk geen overdreven handeling. Ik heb bij rechtzaken gezeten waarbij de verdachte een niet getekende verklaring werd voorgehouden. Toen de verdachte melde dat hij deze niet had getekend omdat hij dit niet had verklaard werd er door de rechter gemeld dat de betreffende agent het toch wel degelijk gehoord bleek te hebben tijdens het verhoor en dat hij het daarom toch als bewijs mee zou nemen... naja erg krom dus, maar het ' doen horen' wordt zeer vaak als bewijs meegenomen in een rechtzaak.

succes in ieder geval
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2009 4:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Af en toe. Waren kantonrechters maar zo makkelijk in hun bewijswaardering.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds