|
|
| Auteur |
Bericht |
stadje
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 aug 2008 8:28 Onderwerp: Verkeersovertreding(Wahv) |
|
|
Een kennis van mij heeft onlangs een beschikking van het CJIB ontvangen. Er is een sanctie opgelegd voor het onnodig geluid veroorzaken(toeteren) dit is waargenomen door de verbalisant maar deze heeft hem destijds niet staande gehouden. Deze heeft de aankondiging beschikking per post naar hem toegestuurd.
In de beschikking staat echter wel dat hij is staande gehouden. In hoeverre is dit bij beroep (OvJ of kantonrechter) een grond om de boete te laten vervallen of te matigen? |
|
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 24 aug 2008 9:23 Onderwerp: |
|
|
Als er op dit punt nog geen jurisprudentie is dan doet de foutieve opmerking van de verbalisant niet af aan het vermeende lawaai / overlast dat hij constateerde. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 sep 2008 19:17 Onderwerp: |
|
|
Als ik in dit forum spijkers op laag water mag zoeken: bij deze dan.
Ik ga er van uit dat hier met name studenten 'recht' en andere deskundigen deelnemer zijn. In dat verband merk ik op dat in het dit bestuursrecht 'staande houden' niet mogelijk is. In art. 5.19 lid 4 Alg.wet bestuursrecht wordt gesproken over 'stilhouden'. Dat is dan ook de enige juiste term.
Er bestaat ook een 'Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders'.
Maar ook de verkeers ovj Spe spreekt over staande houden in het verkeer, m.i. overigens terecht, anders snapt het publiek er helemaal niets meer van.
Even voor de duidelijkheid: het bestuursrecht kent wel andere vormen van staande houden. Voorbeeld: de Wet arbeid vreemdelingen (bestuursrecht) kent een eigen staande houding.
Maar ik geef toe: het is iets voor de puristen. |
|
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: wo 03 sep 2008 0:15 Onderwerp: |
|
|
Ok. Los daarvan wil ik je, als betrekkelijke taalpurist, er graag op wijzen dat "bij deze" niet juist is, maar "bij dezen" dient te zijn.
Bedoel het niet kinderachtig, het is een veel gemaakte maar - of juist daarom - ergerlijke fout. |
|
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 sep 2008 10:58 Onderwerp: |
|
|
Is er ook bezwaar gemaakt tegen deze beschikking? En zo ja hoe luidt deze?
En wat staat er omtrent de staande houding in de beschikking?
Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen deze beschikking.
Je bezwaar zou in ieder geval tegen de staande houding moeten zijn.
Tevens kun je bezwaar maken over het toeteren zelf. Er dreigde gevaar voor aanrijding huisdier, fietser of wat dan ook welke door de verbalisant waarschijnlijk niet waarneembaar was met een uitvoerige omschrijving van de situatie.
Je zou dan nog kunnen vragen om een kopie van het PV eventueel aangevuld met een verklaring van de ambtenaar op welke exacte plaats hij het feit heeft geconstateerd.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV)
Artikel 28 | RVV, Hoofdstuk 2, Paragraaf 12
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Als je niet staande bent gehouden was het een constatering op kenteken. |
|
|
|
|
 |
|
|