Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 7:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkeersboete
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ram00na

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 24 apr 2013 21:30    Onderwerp: Verkeersboete Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal

Mijn vriend heeft begin februari een flinke verkeersboete gehad wegens 31 km/u te hard rijden (na correctie). Houdt dus in dat deze via de OvJ gaat.

Mijn vriend zou per 24 februari zijn eigen lease-auto krijgen, maar op de betreffende dag reden wij in een auto die gehuurd was door de lease-maatschappij. Dit om de tijd te overbruggen tot het moment dat hij zijn eigen lease-auto zou krijgen

Nu heb ik enkele vraagjes.

Allereerst, hoelang duurt het voor wij deze boete kunnen verwachten en op welke naam is deze boete nu gezet?
- Op die van mijn vriend (zijn rijbewijs is immers ingenomen en overgeschreven toen we de boete kregen)
- Op die van de leasemaatschappij
- Op die van de huurmaatschappij van waar de leasemaatschappij de auto had gehuurd.

Ten tweede hebben wij toendertijd geen bewijsje gehad van de boete. Wij kregen enkel het rijbewijs terug met de mededeling dat we de boete vanzelf zouden krijgen.

Nu ruim 3 maanden later is de boete nog steeds niet binnen en ik vroeg mij af of wij deze nog kunnen verwachten. Op internet lees ik verschillende termijnen voor wanneer de boete binnen zou moeten zijn, te weten: 8 weken, 4 maanden, of zelfs 8 maanden wanneer het een huurauto betreft.

Ook lees ik op internet verschillende dingen over of men rechten kan ontlenen aan het feit dat wij geen bewijsje van de boete hebben gehad (waarop wordt vermeld hoe wij bezwaar e.d. kunnen maken).

Graag hoor ik jullie reactie!

Groeten, Ramona
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 25 apr 2013 2:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schijn ervaring te hebben met verkeersboetes en ook met de OvJ en de rechtbank binnen dit kader.

Je had wel wat duidelijker mogen zijn op bepaalde vlakken, omdat dit nogal relevant is in dit geval.

Quote:
Mijn vriend heeft begin februari een flinke verkeersboete gehad wegens 31 km/u te hard rijden (na correctie). Houdt dus in dat deze via de OvJ gaat.

Naar ik aanneem binnen de bebouwde kom. Op bv autosnelwegen ligt de grens op 40km/u overschrijding.

Quote:
Allereerst, hoelang duurt het voor wij deze boete kunnen verwachten en op welke naam is deze boete nu gezet?

Dit kan langer duren dan gebruikelijk omdat het via de OvJ gaat. Ik heb zelf in november iets gehad dat via deze weg liep en pas afgelopen week de boete van het CJIB mogen ontvangen. Kortom dit kan dus wel even duren. Ga er niet vanuit dat ze je na verloop van tijd zijn vergeten, ja het gebeurt weleens, maar de kans is niet heel groot.

Quote:
- Op die van mijn vriend (zijn rijbewijs is immers ingenomen en overgeschreven toen we de boete kregen)

Kan ik hieruit opmaken dat je bent staandegehouden? Want dan komt de boete op naam van de bestuurder, die is immers bekend als je aan de kant wordt gezet.

De andere opties gaan alleen op als je geflitst bent. De kentekenhouder krijgt dan de boete op de mat. Dus als de huurmaatschappij de boete krijgt zullen ze deze doorsturen naar de leasemaatschappij en zij weer naar jou. Lekkere constructie trouwens, sommige bedrijven werken nogal traag en dan zou jouw termijn voor bezwaar zomaar kunnen zijn verlopen. Dat gebeurt in de praktijk nog weleens.

Quote:
Ten tweede hebben wij toendertijd geen bewijsje gehad van de boete. Wij kregen enkel het rijbewijs terug met de mededeling dat we de boete vanzelf zouden krijgen.

Dat bespaart papier (en dus geld) voor de instanties. Ik heb zelf in november ook niets van een papiertje gekregen.

Quote:
Nu ruim 3 maanden later is de boete nog steeds niet binnen en ik vroeg mij af of wij deze nog kunnen verwachten.

Volmondig ja. Ik weet niet zeker wat de termijn exact is hiervoor, maar ben er wel zeker van dat die veel langer is dan 3 maanden. Ik dacht 2 jaar, maar zoals gezegd ik weet het niet zeker.

Quote:
of zelfs 8 maanden wanneer het een huurauto betreft.

Ik betwijfel of het uitmaakt of het een huurauto is of niet.

Quote:
Ook lees ik op internet verschillende dingen over of men rechten kan ontlenen aan het feit dat wij geen bewijsje van de boete hebben gehad (waarop wordt vermeld hoe wij bezwaar e.d. kunnen maken

Op de rekening die het CJIB je gaat sturen staat ook op de achterkant hoe je bezwaar kunt aantekenen.

For the record: 30km/u te hard in de bebouwde kom zit op 308 Euro (+ 7 Euro administratiekosten). Je zal dus nog iets meer kwijt zijn dat dit.
ram00na

BerichtGeplaatst: do 25 apr 2013 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie. Het betrof hier inderdaad een boete die buiten de bebouwde kom plaatsvond. De toegestane snelheid was 70 km/u en wij reden na correctie 101 km/u.

Wij zijn inderdaad staandegehouden door een undercover politie auto. Dat zou dan inhouden dat de boete op naam van mijn vriend is komen te staan. Wordt de boete dan naar zijn adres gestuurd?

Want het is nu zo dat boetes naar zijn werk worden gestuurd, en dan ook direct van zijn salaris worden ingehouden. Dit hebben wij al eerder gehad met een boete waarbij wij geflitst waren. Verandert het feit dat het hier een staandehouding betreft hier iets aan?

Ik snap je punt dat het papier bespaart, maar volgens mij is zo'n bonnetje toch 'verplicht' (in de zin van dat je er geen rechten kan aan ontlenen-verplicht)? Om je voor te bereiden op het feit dat je een boete kan verwachten + enige informatieve informatie.

De termijn van 8 maanden met betrekking tot een huurauto heb ik hier vandaan:

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/map/boetes-beschikkingen/

Het lijkt mij dat ik kan verwachten dat deze informatie klopt gezien de bron?

Groeten en nogmaals dank, Ramona
ram00na

BerichtGeplaatst: do 25 apr 2013 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuses, dubbele post.
jpst

BerichtGeplaatst: vr 26 apr 2013 2:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het betrof hier inderdaad een boete die buiten de bebouwde kom plaatsvond.

Uh hoezo "inderdaad"? Ik sprak namelijk over bínnen de bebouwde kom.

Quote:
Wordt de boete dan naar zijn adres gestuurd?

Ja, er is immers bekeurd op naam en niet op kenteken.

Quote:
Want het is nu zo dat boetes naar zijn werk worden gestuurd, en dan ook direct van zijn salaris worden ingehouden

Dat zal dan zijn als je geflitst bent. De werkgever zal de kentekenhouder zijn, vandaar dat de boete daar terecht komt.
Overigens hoe direct wordt de boete van het salaris ingehouden en is hierover wel iets opgenomen in de arbeidsovereenkomst?
Er zijn namelijk ook boetes die in een wat grijzer gebied liggen en ondanks dat je ze zelf veroorzaakt toch voor risico van de werkgever komen.

Quote:
Verandert het feit dat het hier een staandehouding betreft hier iets aan?

Ja omdat nu de bestuurder bekend is.

Quote:
Ik snap je punt dat het papier bespaart, maar volgens mij is zo'n bonnetje toch 'verplicht' (in de zin van dat je er geen rechten kan aan ontlenen-verplicht)? Om je voor te bereiden op het feit dat je een boete kan verwachten + enige informatieve informatie.

Recent was dit nog in het nieuws dat er veranderingen kwamen in dit papiertje.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 26 apr 2013 7:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook www.flitsservice.nl.
ram00na

BerichtGeplaatst: vr 26 apr 2013 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank.

Excuus, ik las buiten de bebouwde kom.

In de arbeidsovereenkomst is hier niets over opgenomen, echter wel in de lease-overeenkomst en deze is ook door beide partijen getekend. Wat hier precies instaat, weet ik zo 123 niet. Dit zou ik even kunnen navragen bij interesse. Het lijkt mij dat een snelheidsovertreding echter gewoon voor rekening van de bestuurder komt en deze dus niet in het grijze gebied valt.

Het nieuws mbt het bonnetje heb ik dan gemist, maar dat is dan duidelijk en verklaart waarom wij deze toendertijd niet hebben gehad.

Ik verwacht dat de bekeuring dan inderdaad alsnog zal komen, zij het dat dit nog wel even kan duren. Dan is mij in ieder geval duidelijk dat deze boete niet via het werk zal binnenkomen, maar gewoon op het huisadres.
jpst

BerichtGeplaatst: za 27 apr 2013 1:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het lijkt mij dat een snelheidsovertreding echter gewoon voor rekening van de bestuurder komt en deze dus niet in het grijze gebied valt

Voor de goede orde en correctheid kan ik melden dat het niet zo zwart/wit is. Het is niet per definitie zo dat álle snelheidsovertredingen altijd automatisch voor kosten van werknemer komen. Dat is wel wat de werkgever u graag wil doen geloven.
Er zijn al zaken over gevoerd. Het wordt duidelijk wel een ander verhaal als je ergens met dik 200km/u hebt gereden of 5 bonnen per week verzamelt. Wordt je ergens incidenteel met bv 5km/u te hard geflitst dan komt dit voor risico van de werkgever. De exacte zaak heb ik er zo even niet bij helaas.

Quote:
Dan is mij in ieder geval duidelijk dat deze boete niet via het werk zal binnenkomen, maar gewoon op het huisadres.

Dat is juist.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Wordt je ergens incidenteel met bv 5km/u te hard geflitst dan komt dit voor risico van de werkgever. De exacte zaak heb ik er zo even niet bij helaas.

Wellicht kun je in het vervolg zoiets eerst even controleren. Wat je schrijft is namelijk onjuist. De boete is voor de werknemer, zowel in het geval de werknemer zelf de boete krijgt als in het geval de werkgever als kentekenhouder de boete krijgt. HR 13 juni 2008, LJN BC8791.

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013 7:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
jpst schreef:
Wordt je ergens incidenteel met bv 5km/u te hard geflitst dan komt dit voor risico van de werkgever. De exacte zaak heb ik er zo even niet bij helaas.

Wellicht kun je in het vervolg zoiets eerst even controleren. Wat je schrijft is namelijk onjuist. De boete is voor de werknemer, zowel in het geval de werknemer zelf de boete krijgt als in het geval de werkgever als kentekenhouder de boete krijgt. HR 13 juni 2008, LJN BC8791.

Wat is er dan niet juist aan wat jpst zegt? In 3.3 van het door jou genoemde artikel staat toch dat de boete voor de werkgever is?
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen V schreef:
bona fides schreef:
jpst schreef:

Wat is er dan niet juist aan wat jpst zegt? In 3.3 van het door jou genoemde artikel staat toch dat de boete voor de werkgever is?

In 3.3 staat de afweging van het hof. De HR heeft dit oordeel vernietigd zoals je onder 3.4 kunt lezen.
jpst

BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is mij niet helemaal duidelijk op welke grond de zaak is beslist.
Mij was enkel de maatstaf van het hof bekend dat de kleinere snelheidsovertredingen in beginsel niet onder bewuste roekeloosheid van de werknemer vallen en dus voor rekening van werkgever zouden komen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 28 apr 2013 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Het is mij niet helemaal duidelijk op welke grond de zaak is beslist.
Mij was enkel de maatstaf van het hof bekend dat de kleinere snelheidsovertredingen in beginsel niet onder bewuste roekeloosheid van de werknemer vallen en dus voor rekening van werkgever zouden komen.

En die uitspraak van het Hof uit 2006 is dus vernietigd. De door het Hof bedachte "10 km te hard is opzet"-regel bestaat niet.

Er zijn 2 situaties:
- de werknemer krijgt de boete als bestuurder opgelegd, of
- de werkgever krijgt de boete als kentekenhouder opgelegd.

In de eerste situatie moet de werknemer de boete zelf betalen en valt er niets te verhalen.
In de tweede situatie kan de werkgever de boete op de werknemer verhalen op grond van onrechtmatige daad (of desgewenste op grond van wanprestatie, dat is mij om het even). De werknemer kan zich niet op art. 7:661 lid 1 beroepen, omdat naar het oordeel van de HR de tweede volzin van dat lid van toepassing: uit de omstandigheden van het geval vloeit voort dat de werkgever de schade wél kan verhalen. De HR komt tot dit oordeel mede op grond van het feit dat er anders een onverklaarbaar verschil zou bestaan tussen de twee bovengenoemde situaties.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds