|
|
| Auteur |
Bericht |
prinsmp
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 aug 2010 13:14 Onderwerp: Verkeerde opvatting salaris clausule? |
|
|
Beste,
Mijn vriendin is per 1-8-2010 in dienst getreden. Ze hebben haar een vast contract aangeboden voor 32 uur werk per week. Tot haar verbazing hebben ze haar minder loon uitbetaald, dan dat er volgens ons in het contract is afgesproken. Het bedrag dat zij volgens ons maandelijks zou verdienen; 2000 bruto per maand voor 32 uur per week, hebben ze als basis genomen voor 40 uur werk per week en vervolgens dus maar 80% uitbetaald (ivm 32 uur werk per week). Ze heeft dus maar 1600 bruto ontvangen.
Zie beneden hoe de clausule letterlijk in het contract staat omschreven, zonder ergens in het contract nog te refereren naar fulltime (40uur werk per week) vs parttime werk etc.
Artikel 2 Werkzaamheden
1. Het dienstverband wordt aangegaan voor 32 uur per week
Artikel 3 Salaris c.a.
1. Het salaris bedraagt EUR. 2000 bruto per maand.
Mondeling zijn er geen zaken toegelicht over het bruto bedrag, dus wij zijn volledig afgegaan op de clausule, zoals hij hier is voorgelegd.
Heeft het bedrijf op basis van deze clausules zich contractueel vastgelegd om voor 32 uur per week EUR 2000 per maand te betalen?
Ik zie graag jullie feedback tegemoet.
Laatst aangepast door prinsmp op do 26 aug 2010 13:57, in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: vr 20 aug 2010 14:45 Onderwerp: Re: Verkeerde opvatting salaris clausule? |
|
|
| prinsmp schreef: | | Heeft het bedrijf op basis van deze clausules zich contractueel vastgelegd om voor 32 uur per week EUR 2000 per maand te betalen? |
Lijkt mij wel.
Misschien wel goed om even te controleren of er een CAO van toepassing is, en of die CAO hier nog iets over bepaalt. Het is denkbaar dat de CAO dwingende salarisschalen oplegt, bijvoorbeeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 20 aug 2010 16:27 Onderwerp: |
|
|
Is tijdens de onderhandelingen/sollicitatie iets gezegd over de basis voor het salaris? Ik ben gewend dat salarisindicaties altijd op voltijdbasis worden medegedeeld. Immers, het aantal uren kan wijzigen tijdens de sollicitatie (liever 4x9 of 5x8 of toch 32 uur?)
Ik denk dat je dan het contractueel vermelde salaris ook als op voltijdbasis moet lezen (Haviltex: hoe mocht je over en weer de bepaling opvatten). _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
|
 |
prinsmp
|
Geplaatst: vr 20 aug 2010 17:40 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties. Om antwoord te geven op jullie vragen;
Er is hier geen sprake van een CAO of vastgelegde salarisschalen in de breedste zin van het woord.
Er is tijdens de sollicitatie of wat voor gesprek dan ook niks gezegd over de basis van het salaris. Ze hebben haar een voorstel gedaan via het contract, dat eigenlijk alleen nog maar getekend moest worden.
Daar stonden dus de clausules in, zoals hier boven aangegeven. Omdat er dus expliciet werd aangegeven 32 uur per week werk en 2000 EUR salaris per maand, gingen wij er dus vanuit dat dit bedrag op basis van 32 uur is.
Vanuit mijn ervaring wordt er anders vermeld dat het salaris 2000 EUR is op basis van 40 uur werk per week of iets in die richting. Er wordt in het gehele contract verder ook niks aangegeven, dat alle voorwaarden gelezen moeten worden als in fulltime dienstverband. |
|
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 11:46 Onderwerp: |
|
|
Wat is er in de bepaling over vakantiedagen opgenomen? Staat daar expliciet bij obv voltijd, obv 32 uur, of helemaal niets (en in dat geval: van hoeveel dagen gaan jullie en de werkgever uit)? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
|
 |
prinsmp
|
Geplaatst: do 26 aug 2010 14:00 Onderwerp: |
|
|
Bij vakantiedagen stonden geen extra opmerkingen over voltijd etc.
Echter na overleg met de baas is besloten om de volle 2000 euro te betalen, wat ook zijn bedoeling was. Echter omdat dit een standaard contract was voor 40uur, stonden wat zaken raar aangegeven ivm haar werk week van 32 uur.
Topic kan gesloten worden!
Dank voor jullie reacties. |
|
|
|
|
 |
|
|