Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 16:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkeerd jaar op proces verbaal..
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DavidK

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 23:13    Onderwerp: Verkeerd jaar op proces verbaal.. Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben net aangehouden wegens een voet op het bankje in metro 54 in amsterdam.
De tram stopte en ik werd gevraagd de tram uit te stappen, ik stamelde een verbaast waarom uit (ik had inmiddels geen voet meer op de bank, en had niet door dat dit zo erg was) en werd aan de kraag van me jas de metro uit gesleurd.
Daar ben ik gefouilleerd en mijn heb mijn identificatie gegeven en de boete werd uitgeschreven (had nog steeds niet door dat het over mijn voet op het bankje ging btw). Ben erg netjes gebleven en vroeg om een waarschuwing maar dat mocht niet helpen de 60 euro boete is voor mijn rekening. Mja ik zat uiteraard ook fout met me voet op de bank..

Nou vind ik het persoonlijk erg jammer dat ze niet gewoon vragen mijn voeten van de bank te halen of een waarschuwing geven maar daar gaat dit niet om. Het gaat alleen om hun maandelijkse aantal openbaar vervoers overtredingen te halen en niet om het principe geen voeten op de bank..

Toen ik later thuis kwam zag ik dat de datum van het proces verbaal staat op 05-01-2008, terwijl het toch echt 2009 is...
ik ben sinds kort werkloos dus is deze 60 euro voor mij nogal veel en wil ik wel proberen om hier onderuit te komen..

iemand die weet hoe?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 2:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dat jaartal zal het denk ik niet lukken, want dat wordt als een "kennelijke verschrijving" beschouwd.

Maar het staat je natuurlijk vrij bezwaar aan te tekenen.
Lucas

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me nochtans geen Mulder-feit, dus bezwaar / beroep zit er niet in.

In de meeste gevallen wordt dit soort foutjes later op het bureau door de agent in kwestie zelf al opgemerkt en verbeterd.

Mocht je in een later stadium gedagvaard worden voor de verkeerde datum, kan het een ander verhaal worden.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kent iemand toevallig de wettelijke basis voor deze boete?

edit: het gaat waarschijnlijk om art. 52 lid 1 sub b Besluit personenvervoer 2000 ("misbruik maken van voorzieningen dan wel gebruik maken van voorzieningen of van een vervoermiddel op een tijdstip waarop deze niet voor gebruik beschikbaar zijn dan wel op een andere wijze dan waarvoor deze bestemd zijn"), eventueel in combinatie met art. 53 ("Onder aanwijzingen betreffende orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt mede verstaan de door of vanwege de vervoerder kenbaar gemaakte aanduidingen in beeld of geschrift.").

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 07 jan 2009 23:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de boete zelf is e121b, mja ik denk dat dat de basis is van het probleem.. misbruik maken van voorzieningen dan wel gebruik maken van voorzieningen of van een vervoermiddel op een tijdstip waarop deze niet voor gebruik beschikbaar zijn dan wel op een andere wijze dan waarvoor deze bestemd zijn.

of dit ook echt 60 euro is kan ik nergens vinden...
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 1:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DavidK schreef:

Art. 101 lid 1 Wet personenvervoer 2000: hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie. Een boete van de tweede categorie kan maximaal € 3700,- bedragen.

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Ik wel. E 121 b, pagina 226.

72 Wp 2000 jo. 52, lid1 b Bp 2000:

Artikel 72, Wet personenvervoer 2000
Quote:
Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

Artikel 52, Besluit personenvervoer 2000
Quote:
1. Onder verstoring van orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang als bedoeld in artikel 72 van de wet worden verstaan:
b. misbruik maken van voorzieningen dan wel gebruik maken van voorzieningen of van een vervoermiddel op een tijdstip waarop deze niet voor gebruik beschikbaar zijn dan wel op een andere wijze dan waarvoor deze bestemd zijn,

Chantalle

Chantalle

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus je voeten op een bankje wordt net zo zwaar bestraft als roken in de metro (E 125a)?

Is er ook ergens een toelichting bij die artikels 72 Wp 2000 jo. 52, lid 1b Bp 2000? Ben wel benieuwd of voeten op bankjes behoren te vallen onder "de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang verstoren door voorzieningen te gebruiken op een andere dan de daarvoor bestemde wijze". Ik heb nu alleen geen tijd om het uit te zoeken helaas...
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook art. 53 Bp 2000 voor het geval in de metro via afbeeldingen is aangegeven dat voeten op het bankje niet mag. Wellicht kan iemand die vandaag de Amsterdamse metro neemt dat even controleren.

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Is er ook ergens een toelichting bij die artikels 72 Wp 2000 jo. 52, lid 1b Bp 2000?

Op wetten.overheid.nl tref je naast het artikel een blauwe i van info. Je treft nummers van kamerstukken. En op bedoelde pagina tref je rechts 'informatie regeling'.
Chantalle

Chantalle

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Quote:
Is er ook ergens een toelichting bij die artikels 72 Wp 2000 jo. 52, lid 1b Bp 2000?

Op wetten.overheid.nl tref je naast het artikel een blauwe i van info. Je treft nummers van kamerstukken. En op bedoelde pagina tref je rechts 'informatie regeling'.

I know (ik zou een slechte master student zijn als ik dit niet wist Razz). Het artikel in het besluit had geen kamerstuknummer, wat inhield dat ik eerst het staatsblad erbij moest pakken om daaruit het kamerstuknummer te halen. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen was: heeft iemand anders wel tijd om de toelichting erbij te pakken? Smile
Joow

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zie ook art. 53 Bp 2000 voor het geval in de metro via afbeeldingen is aangegeven dat voeten op het bankje niet mag. Wellicht kan iemand die vandaag de Amsterdamse metro neemt dat even controleren.

Yep, die zijn nadrukkelijk aanwezig zulke stickers op stations en metro's en ik zie regelmatig dat er in metro 51, 53 of 54 jongelui betrapt worden en een boete hiervoor uitgeschreven wordt.

Ik vind dit een goede zaak, want ik vind dat dit niet moet kunnen, voeten op een bank waar mensen op moeten zitten, maar dat ter zijde.

Klik!
Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joow schreef:
Klik!

Precies, die bedoel ik Wink
Ik heb die plaatjes wel vaker gezien (zonder te weten van het bestaan van art. 53 Bp 2000), maar niet (bewust) in de Amsterdamse metro.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds