|
Auteur |
Bericht |
Femke.N
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: do 13 jan 2011 17:37 Onderwerp: Verjaring vordering: contractuele verplichting of niet? |
|
|
Ik heb een vraag over de verjaring van een vordering van het wettelijk eigen risico van de zorgverzekering.
art 3:307 BW geeft aan dat een vordering uit een contractuele verplichting verjaart na 5 jaar. Mijn vraag is echter of er bij het wettelijk vastgestelde eigen risico sprake is van een contractuele verplichting. De vordering vloeit in wezen voort uit een wettelijk voorschrift en niet zozeer een contractuele verplichting.
Wat zou de verjaringstermijn in dit geval zijn?
Bij voorbaat dank,
Femke _________________ sine certamine non victoria |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 13 jan 2011 18:15 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval kan een wettelijk voorschrift tot een contractuele verplichting leiden:
art. 6:248 lid 1 BW schreef: | Een overeenkomst heeft niet alleen de door partijen overeengekomen rechtsgevolgen, maar ook die welke, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 jan 2011 14:36 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.
Mijns inziens gaat het in hoofdzaak om de nakomingsverplichting van de geneeskundige behandelingsovereenkomst.
Het wettelijk eigen risico lijkt mij slechts het verhaalsrisico over gelaedeerde en verzekeringsmaatschappij te verdelen.
In dat geval gaat het wel 'gewoon' om een contractuele verbintenis tot nakoming.
Met vriendelijke groet,
Marja Verstralen
---------------------------
Mat. 7:7-8 Ha Mashiach Yeshua: “Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.” |
|
|
|
 |
|