Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verjaring geldvordering na rechterlijke uitspraak
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy the cat

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 11 mrt 2009 21:43    Onderwerp: Verjaring geldvordering na rechterlijke uitspraak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag is kort. Geldt de oorspronkelijke verjaringstermijn van 5 jaar met betrekking tot een geldvordering nog steeds als jouw vordering rechterlijk is afgedwongen (afgezien van de stuiting)?

Wij en een aantal andere schuldeisers hebben gegrond op een vonnis nog recht op enkele honderdduizenden euro's van een natuurlijk persoon. E.e.a. wordt op basis van het vonnis door het Centraal Justitieel Incasso Bureau geind. U begrijpt dat dit in termijnen wordt afgelost en dat dit met kleine beetjes per maand gaat. Met andere woorden, het duurt nog wel even voordat alles is afgelost (mocht dat uberhaupt gaan lukken).

Vandaar dat ik mij afvraag of ik ook nu nog telkens moet stuiten om een rechtens afdwingbare vordering te behouden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 11 mrt 2009 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verjaringstermijn van een executoriale titel is geen vijf jaar maar twintig jaar. Deze termijn kan niet worden gestuit. Althans, dat maak ik op uit artikel 3:324 BW.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 mrt 2009 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na een stuiting begint de verjaringstermijn weer vanaf nul, dus "telkens" valt sowieso wel mee.

De verjaringstermijn voor de tenuitvoerlegging van een rechterlijke uitspraak bedraagt 5 jaar voor wat betreft hetgeen ingevolge de uitspraak bij het jaar of kortere termijn moet worden betaald (art. 3:324 lid 3 BW). (En stuiting lijkt me wel mogelijk, zie art. 3:325 lid 2 BW.)

Als er een betalingsregeling is overeengekomen, gaat de verjaringstermijn voor iedere betaaltermijn pas lopen wanneer het termijnbedrag opeisbaar wordt. Die verjaringstermijn is dan ook 5 jaar (want het betreft dan een verbintenis uit overeenkomst).

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt mensen, voor jullie reactie.

De vordering(en) moet niet binnen een jaar of kortere termijn worden voldaan (dat is immers onmogelijk).
Of er sprake is van een betalingsregeling, weet ik niet. De schuldenaar moet alles aan zijn schuldeisers afbetalen en het CJIB int. Als de schuldenaar weigert te betalen, dan krijgt hij vervangende hechtenis en volgens mij stopt het CJIB daarna met innen voor de schuldeisers, maar vervalt naar mijn weten niet de rechtsvordering.

Ik ga er vanuit dat dit geen betalingsregeling is, hoewel er wel maandelijks geïnd wordt en dus ook maandelijks gelden bij de schuldeisers wordt bijgeschreven. Jaarlijks wordt vastgesteld wat de draagkracht van de schuldenaar is.

3:324 is volgens mij niet van toepassing, omdat het vonnis m.i. al ten uitvoer is gelegd door de inning van het CJIB op grond van het executoriaal vonnis van de (straf)rechter. Aangezien er m.i. geen betalingsregeling is, is er ook geen sprake van een verbintenis uit overeenkomst waardoor de termijn van 3:307 van toepassing is. Ik weet dus in het geheel niet welk artikel ik van toepassing moet achten.

Vandaar dat ik sowieso al heb aangenomen dat het uiterst verstandig is om telkens binnen 5 jaar een schriftelijke aanmaning te sturen, maar uit interesse vroeg ik me toch af hoe het juridisch exact in elkaar steekt Rolling Eyes . Zo meende ik mij te herinneren dat een inningdaad ook stuit, maar dat kan ik uit 3:316 en 3:317 niet afleiden..
bona fides

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tommy the cat schreef:
De vordering(en) moet niet binnen een jaar of kortere termijn worden voldaan (dat is immers onmogelijk).

Dat het "onmogelijk" is zegt niet veel, het gaat om wat de rechter beslist.

Maar ik krijg nu door dat het niet gaat om een civiele zaak, maar om een schadevergoedingsmaatregel die in een strafzaak is opgelegd. Zie hier voor een aantal vragen en antwoorden. In jouw geval is er blijkbaar door het CJIB een betalingsregeling getroffen.

Of de mogelijkheid van verjaring hier überhaupt speelt is mij niet direct duidelijk. In ieder geval heeft de veroordeelde een verplichting jegens de Staat (art. 36f lid 1 Sr), dus kun jij geen stuitingshandelingen verrichten.

BerichtGeplaatst: do 12 mrt 2009 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Tommy the cat schreef:

Dat het "onmogelijk" is zegt niet veel, het gaat om wat de rechter beslist.

Maar ik krijg nu door dat het niet gaat om een civiele zaak, maar om een schadevergoedingsmaatregel die in een strafzaak is opgelegd. Zie hier voor een aantal vragen en antwoorden. In jouw geval is er blijkbaar door het CJIB een betalingsregeling getroffen.

Of de mogelijkheid van verjaring hier überhaupt speelt is mij niet direct duidelijk. In ieder geval heeft de veroordeelde een verplichting jegens de Staat (art. 36f lid 1 Sr), dus kun jij geen stuitingshandelingen verrichten.

Je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb via deze links veel overige relevante informatie gevonden, bijvoorbeeld dat - indien de schadevergoedingsmaatregel door het CJIB vanuit het strafrecht eindigt door toepassing van vervangende hechtenis - de maatregel tot schadevergoeding niet vervalt en de schuldeisers dmv een grosse betaling via een deurwaarder alsnog kunnen afdwingen (o.a. art. 36f lid 6 Sr).

Het lijkt erop dat inderdaad pas dan het verjaringsleerstuk in beeld komt.

Ja, ik ben tevreden! Dank u zeer.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds