Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verjaring?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fallout999

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 3:48    Onderwerp: Verjaring? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik zit met een aantal vragen en hoop hier het antwoord te krijgen. Heb al een heleboel proberen op te zoeken op internet, maar helaas niet echt een antwoord kunnen vinden. Zal zo goed mogelijk proberen de situatie uit te leggen.

Vorig jaar heb ik in detentie gezeten voor een aantal strafbare feiten. Hiervoor heb ik in totaal 12 maanden celstraf gekregen waarvan 8 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar + 200 uur taakstraf + een schadevergoedingsmaatregel van 4000 euro.

Ook heb ik voor 2 andere zaken een 2 taakstraffen gekregen van bij elkaar opgeteld 300 uur. Ondank dat de opstart moeilijk was toen ik vrijkwam heb ik geprobeerd zo goed mogelijk alles op orde te krijgen na mijn detentie. Mij netjes om de 2 weken gemeld bij de reclassering en de afspraken nagekomen die wij maakte. Echter omdat ik nog geen woonadres had, kwam het met de taakstraf ook elke keer niet opgang. Naarmate de tijd verstreek ben ik door omstandigheden 3x te laat gekomen en is mijn zaak teruggestuurd naar de Officier van Justitie. Toen ik hiervan op de hoogte werd gesteld heb ik eigenlijk alles links laten liggen. Ook met het intakegesprek liep het mis en zijn de taakstraffen ook teruggestuurd.

Dus dat zal betekenen dat ik een flinke poos naar de gevangenis moet gaan.

Mijn vraag is nu: Stel ik ben onvindbaar voor een langere tijd, staat op de tenuitvoerlegging van de celstraf een verjaring? Zoja, na hoeveel tijd kunnen ze mij niet meer vastnemen om de celstraffen te moeten uitzitten?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie art. 76 Sr en art. 76a Sr.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En zie voor verjaring van het recht tot strafvordering art. 70 Wetboek van Strafrecht (dit dus in samenhang lezen met art. 76 Wetboek van Strafrecht).
fallout999

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb het volgende gevonden:

Artikel 76

1. Het recht tot uitvoering van de straf of maatregel vervalt door verjaring.

2. De termijn van deze verjaring is een derde langer dan de termijn van verjaring van het recht tot strafvordering. In geen geval is de termijn korter dan de duur van de opgelegde straf.

Deze snap ik niet helemaal.

Artikel 76a

1. De termijn van verjaring vangt aan op de dag na die waarop de rechterlijke uitspraak of de strafbeschikking kan worden ten uitvoer gelegd.

Dus hier kan ik uit opmaken, dat het tellen begint op de dag dat mij de straf is medegedeeld. Dus in mijn geval, wanneer ik meegedeeld heb gekregen dat mijn 6 maanden voorwaardelijk + de taakstraffen zijn omgezet in celstraf.

2. Bij ongeoorloofde afwezigheid van een veroordeelde die zijn straf in een inrichting ondergaat, vangt een nieuwe verjaringstermijn aan op de dag na die waarop de ongeoorloofde afwezigheid aanving. Bij herroeping van een voorwaardelijke invrijheidstelling vangt een nieuwe verjaringstermijn aan op de dag na die van de herroeping.
3. De termijn loopt niet gedurende de bij de wet bevolen schorsing van de tenuitvoerlegging, noch gedurende de tijd dat de veroordeelde, zij het ook ter zake van een andere veroordeling, in verzekerde bewaring is.
4. Wanneer een geldboete wegens een overtreding is opgelegd en in de uitspraak dan wel de strafbeschikking is bepaald dat het bedrag daarvan in gedeelten mag worden voldaan, dan wel het openbaar ministerie aan de veroordeelde op diens verzoek uitstel van betaling heeft verleend of betaling in termijnen heeft toegestaan, wordt de verjaringstermijn verlengd met twee jaren.
5. De termijn loopt niet gedurende de tijd dat de tenuitvoerlegging aan een vreemde Staat is overgedragen, zolang de Minister van Justitie van de autoriteiten van die Staat geen mededeling, houdende een beslissing omtrent de overname van de tenuitvoerlegging, heeft ontvangen.
6. Indien, nadat de tenuitvoerlegging door een vreemde Staat is overgenomen, die Staat afstand doet van zijn recht tot tenuitvoerlegging ten behoeve van Nederland, vangt een nieuwe verjaringstermijn aan op de dag waarop de Minister van Justitie de mededeling van de autoriteiten van die Staat omtrent de afstand heeft ontvangen.
7. De termijn loopt ten aanzien van veroordelingen tot betaling als bedoeld in artikel 358, vierde lid, onder a tot en met c, van de Faillissementswet niet gedurende de tijd dat de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen op de veroordeelde van toepassing is.

Artikel 70

1. Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring:
1°. in drie jaren voor alle overtredingen;
2°. in zes jaren voor de misdrijven waarop geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van niet meer dan drie jaren is gesteld;

Ik neem aan dat deze geld voor de feiten waar ik in totaal de celstraf + voorwaardelijke straf heb gekregen.

Betekent dit dus dat mocht ik 6 jaar niet te vinden zijn, mijn straf is verjaard? Aangezien ik geen langere straf als 3 jaar heb gekregen.

3°. in twaalf jaren voor de misdrijven waarop tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaren is gesteld;
4°. in twintig jaren voor de misdrijven waarop gevangenisstraf van meer dan tien jaren is gesteld.

Ik had deze stukjes van het wetboek wel al gelezen, maar dacht eigenlijk dat hiermee bedoeld werd als je verdacht werd van misdrijven en er nog geen veroordeeling had plaatsgevonden.

Kan hier hier nu concreet uit opmaken dat mijn taakstraffeen + voorwaardelijke celstraf die teruggestuurd is is verjaard na 6 jaar?

Alvast bedankt voor de reacties en hulp.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds