Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 01 jul 2025 22:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verhuurder verhoogt energiekosten onterecht ??
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FransGerard195

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015 16:21    Onderwerp: Verhuurder verhoogt energiekosten onterecht ?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een all in huurovereenkomst, waarin is opgenomen, dat bij overschrijding van 125 euro voor energie er bij betaald wordt door dan daartoe nog wat over te maken op het rekeningnummer van verhuurder.
Ik heb al eens voorgesteld om de huur te splitsen in kale huur en servicekosten, maar dat wil de verhuurder niet.
Nu kreeg ik vandaag bericht van de verhuurder dat de energiekosten gas SCHRIKBAREND hoog zijn (ik geef iedere maand de standen door zodat ze kunnen monitoren via mijn nuon, de aansluiting is op naam van verhuurder)
Vorige maand was er nog niets aan de hand, nu opeens wel en verhuurder zou 35 euro toevoegen aan wat ik bij moet betalen maandelijks. Ik heb nuon gebeld en die mijn verbruik medegedeeld en die zeiden, dat het een normaal verbruik was. Ook op de site van Nibud kom ik tegen dat mijn verbruik klopt en dus niet buitensporig is, zoals verhuurder wel zegt.
Ik zou in 4,5 maanden al meer hebben verbruikt dan een ander in een heel jaar. Feitelijk heb ik aan gas sinds half september nu 444 m3 gebruikt, is gemiddeld 98 kub per maand, maar gaat straks omlaag vanwege lente en zomer. Met 35 euro zou verhuurder 53 kub kunnen bijkopen per maand, maar ik verbruik dat echt niet gemiddeld. Verhuurder wil van de all in huursom 1000 euro niet gaan opsplitsen in 875 huur en dan 160 euro servicekosten (samen dan ook 1035)
Ik vind dit een vorm on oneigenlijk geld binnen harken, want verhuurder krijgt straks terug van een maandbedrag dat 160 is voor de nuon, maar is niet genegen om bij een lager verbruik iets terug te betalen aan mij.
Ik heb gemaild aan verhuurder dat ik voorstel het all-in huurcontract 1000 euro om te zetten in kale huur 875 en 160 voorschot energiekosten. Alles onder de 160 euro dient terugbetaald aan huurder (eens per jaar peilen)
Gaarne advies
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien er in de all-in huurovereenkomst een bedrag is opgenomen van 125 euro en daar lange tijd geen probleem over is gemaakt, kunt U berekenen uit uw historisch verbruik of dat in overeenstemming is met het daadwerkelijke verbruik. De overeengekomen 125 euro staat dan voor het gemiddelde voorafgaande verbruik.
Wanneer het gemiddelde verbruik omhoog is gegaan is een verhoging te verdedigen zijn. Zo niet dan is uw protest terecht.
Een rechter zal daar niet anders over denken.

Dan zou ik zeker ook nog willen weten wat de werkelijke maandtermijnen van de Nuon zijn en of die 125 euro teveel of te weinig is. Daarnaast speelt bij de Nuon ook nog dat vast klanten 20% korting krijgen op hun verbruik. Met de tot nu toe zachte winter zou uw energiebijdrage eerder omlaag dan omhoog gaan.
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U hebt hierover en over aanverwante zaken toch al eerder vragen gesteld? Waarom opent u steeds nieuwe topics? Dat is niet handig.
Overigens vind ik het zeer verdedigbaar dat eigenlijk geen sprake is van all-in huur. Immers er is een bedrag vastgesteld voor energie met daarbij de afspraak dat bij meerverbruik er meer betaald moet worden.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
FransGerard195

BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2015 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
U hebt hierover en over aanverwante zaken toch al eerder vragen gesteld? Waarom opent u steeds nieuwe topics? Dat is niet handig.
Overigens vind ik het zeer verdedigbaar dat eigenlijk geen sprake is van all-in huur. Immers er is een bedrag vastgesteld voor energie met daarbij de afspraak dat bij meerverbruik er meer betaald moet worden.

Dank voor Uw berichtje. Excuses, als ik de principes van de site niet geheel in beeld heb.
Als nuon inderdaad, ik heb ze gebeld, naar aanleiding van mijn meterstanden het een wat vreemd verhaal vind inzake in te schatten jaarverbruik op de huidige gegevens en mijn verhuurder een bedrag wil optellen van 35 euro per maand en niet genegen is om bij lager verbruik daar ook maar iets van terug te willen geven ?!

Laatst aangepast door FransGerard195 op za 07 feb 2015 13:19, in totaal 1 keer bewerkt
FransGerard195

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 13:16    Onderwerp: berekening gemaakt via het internet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb vandaag een berekening gemaakt via het internet op basis van het energieverbruik. Inclusief vastrecht,btw, transportkosten, energieheffing et cetera. Voorts heb ik de marge naar boven bijgesteld. Ik kom dan uit op circa 102 euro per maand.
Er is rekening gehouden met 125 euro in de huur die niet overschreden mag worden, immers dan volgt bijbetalen.
Nu verhuurster de huur verhoogt met 35 euro en dus 160 euro gaat aanhouden voor de energie en niet genegen is om bij een lager verbruik geld terug te geven aan huurder, is mij duidelijk dat het hier gaat om een onrechtmatige handeling, graaigedrag. Een en ander zou opgenomen worden in een nieuwe huurovereenkomst. Die wens ik niet te tekenen.
Ik neem aan dat een rechter dit ook zou kunnen zien als het mogen weigeren van een nieuwe huurovereenkomst vanwege onredelijkheid ?
Alfred777

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals forumlid uw.Jurist al zei zou je kunnen spreken van een niet all-in huur.
In de huurovereenkomst zal een kale huur gespecificeerd zijn met en voorschotbedrag op de energiekosten, welke aanvankelijk is vastgesteld op 125 euro. Die 125 euro is variabel gesteld aan de werkelijk verbruikte energie en die zal toch echt wel een lineair verband moeten houden met de werkelijke energienota voor dat verbruiksadres.

Wordt het pand waar U woont door meer huishoudens gedeeld waardoor de totale energienota hierover met een bepaalde evenredigheid wordt verdeeld of betreft de Nuon leverantie uitsluitend uw verbruik?

In dat laatste geval is oppositie tegen een verhoging kansrijk.

Ik zou trouwens de Nuon opbellen en vragen welke termijnbedrag voor uw adres van toepassing is.
FransGerard195

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Zoals forumlid uw.Jurist al zei zou je kunnen spreken van een niet all-in huur.
In de huurovereenkomst zal een kale huur gespecificeerd zijn met en voorschotbedrag op de energiekosten, welke aanvankelijk is vastgesteld op 125 euro. Die 125 euro is variabel gesteld aan de werkelijk verbruikte energie en die zal toch echt wel een lineair verband moeten houden met de werkelijke energienota voor dat verbruiksadres.

Wordt het pand waar U woont door meer huishoudens gedeeld waardoor de totale energienota hierover met een bepaalde evenredigheid wordt verdeeld of betreft de Nuon leverantie uitsluitend uw verbruik?

In dat laatste geval is oppositie tegen een verhoging kansrijk.

Ik zou trouwens de Nuon opbellen en vragen welke termijnbedrag voor uw adres van toepassing is.

Het betreft alleenbewoning van een woonhuis. In het huurcontract is geen splitsing gemaakt kale huur + energie. Verhuurster houdt een bovengrens aan van 125 euro voor de energie, welke verbruikt mag worden. Daarboven moet bijbetaald worden. Daaronder wil ze niet teruggeven. Haar reden daartoe is, dat ik met de 1000 euro all in al een hele deal heb. En zeker gelet op gelijksoortige woningen. Ik vind dat een ridicuul argument.
Alfred777

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de huur laag zou zijn ten opzichten van gelijksoortige panden is inderdaad geen argument.
Maar in de huurovereenkomst staat toch expliciet dat er 125 Euro voor de energie wordt gevraagd. Zo ja dan is die component afhankelijk van het werkelijke energie verbruikt en gaat omhoog of omlaag in gelijke tred met dat verbruik.
Gaat het verbruik niet omhoog dan mag de verhuurder ook die bijdrage niet verhogen.
FransGerard195

BerichtGeplaatst: za 07 feb 2015 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Dat de huur laag zou zijn ten opzichten van gelijksoortige panden is inderdaad geen argument.
Maar in de huurovereenkomst staat toch expliciet dat er 125 Euro voor de energie wordt gevraagd. Zo ja dan is die component afhankelijk van het werkelijke energie verbruikt en gaat omhoog of omlaag in gelijke tred met dat verbruik.
Gaat het verbruik niet omhoog dan mag de verhuurder ook die bijdrage niet verhogen.

Op aangeven van verhuurster dat zij de huur per 1 maart zou verhogen naar 1035 euro, heb ik gemaild niet akkoord te gaan, gelet op mijn verbruik en daartoe te berekenen bedragen. Ik heb aangegeven akkoord te willen gaan met een nieuwe huurovereenkomst, waarbij voor kale huur 875 euro gerekend wordt en voor een voorschot energie 160 euro, dat bovendien in de overeenkomst duidelijk moet zijn, dat bij een lager verbruik de huurder geld terugkrijgt.
Zodra ik antwoord heb ontvangen van verhuurster, zal ik berichten onder dit topic.
Zeer bedankt inmiddels voor de adviezen !!
FransGerard195

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2015 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels antwoord gekregen van verhuurster, die zegt bereid te zijn om de 1000 euro huur all in te willen opsplitsen in 900 euro kale huur en 160 euro voorschot energie. Dat gaat al weer 25 euro voorbij aan de verhoging die zij zelf met nuon was aangegaan.
Voorts staat in de nu aangereikte huurovereenkomst 14 maart tot 31 augustus met een oplevermoment om 1200 uur op 31-8
Dat was eerder ook niet zo omschreven en aangereikt. Persoonlijk begin er onderhand goed de smoor van in te krijgen en ben genegen om een mail te sturen met mijn motivatie wederom waarom ik denk dat zaken niet eerlijk worden gehanteerd en waarom ze ook juridisch laakbaar zijn.
Dat verstoort dan enigszins de relatie, maar het dit heen en weer gerommel van verhuurster ben ik wel heel erg klaar nu. Beetje vriendelijk acteren maar je onderhand steeds op slinkse wijze de pas willen afsnijden.
Gaarne Uw advies
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds