Sporadio
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 13 okt 2011 14:33 Onderwerp: Verhuurder bedrijfspand vervangt sloten na eerste 1,5 week |
|
|
Een vriend van me heeft een nieuw bedrijf, een sportcentrum. Hij is sinds 1 oktober open en huurt het pand. Daarvoor heeft ie een 5-jarige huurovereenkomst afgesloten en netjes 3 maanden huur vooraf als borg betaalt.
Vanwege niet-betalende klanten is het hem tot op heden niet gelukt zijn eerste maand aan huur te betalen. Dit moest op 1 oktober zijn betaald.
Hij heeft de verhuurder de eerste week laten weten wat de toestand is, en dat het op enkele honderden euro's mogelijk is om de huur te betalen. De verhuurder wou de eerste betaling z.s.m. zien.
De verhuurder heeft afgelopen weekend de huurder diverse keren proberen te bellen. Deze was echter niet in staat om op te nemen. Nu op 11 oktober, tijdens afwezigheid van de huurder, heeft de verhuurder toegang verstrekt tot het bedrijfspand en de sloten laten vervangen.
Dit zonder schriftelijke aanmaning of redelijke betalingstermijn. Daarnaast staan klanten (met een abonnement) nu voor een gesloten deur en wil de verhuurder het 5-jarig contract per direct opzeggen.
Mijn vraag is, waar staat mijn vriend nu? Mag de verhuurder per direct (de eerste maand) het bedrijfspand sluiten zonder schriftelijke aanmaning en zonder verzuim e.d.?
Mag hij nu het sportcentrum met sportcafé sluiten, en inventaris en voorraden van het bedrijf achter gesloten deuren houden?
Ook vroeg hij mij (als administratie) doodleuk of ik de e-mailadressen van klanten kon doorspelen om ze door hem af te laten zeggen.
Ofwel klantgegevens die voor hem later misschien nog van nut kunnen zijn. |
|