|
Auteur |
Bericht |
mbe
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 mrt 2013 22:15 Onderwerp: Verhuurde woning kopen |
|
|
Beste,
Graag uw zienswijze op het volgende.
Ik kan een woning kopen van een familielid, de woning is op dit moment verhuurd.
Ik wil de woning gaan gebruiken voor eigen gebruikt.
Voor zover ik nagezocht heb, kan ik 36 maanden na opzeggen huurcontract in de woning trekken op grond van dringend eigen gebruik, deze 36 maanden vallen onder huurbescherming van huidige huurder.
1) Het is aannemelijk dat de huurder in de woning wil blijven wonen.
2) ik ben inwonend/thuiswonend en wil in het huis gaan wonen.
In hoeverre is het aannemelijk dat de kantonrechter het huurcontract verbreekt in mijn voordeel als eigenaar m.b.t. dringend gebruik?
Als de huurder hierin (teveel) beschermd wordt heeft het namelijk geen zin om de woning over te kopen.
Alvast bedankt voor uw reactie  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 03 mrt 2013 23:17 Onderwerp: |
|
|
Onder gegeven omstandigheden is de verwachting dat de kantonrechter de ontbinding uit zal spreken, omdat de wetgever specifiek deze ruimte heeft gelaten voor iemand die een verhuurde woning koopt.
Uiteraard moet daarbij wel het dringende aspect van het beoogde eigen gebruik onderbouwd worden. |
|
|
|
 |
mbe
|
Geplaatst: ma 04 mrt 2013 0:07 Onderwerp: |
|
|
StevenK, bedankt voor de snelle reactie.
Als onderbouwing kan ik aandragen dat ik op mijzelf wil gaan wonen en dat de locatie op 50% kortere afstand van mijn werkplek ligt t.o.v. nu, dus een behoorlijke vooruitgang in tijd voor woon-werk verkeer. (scheelt 10.000 km per jaar)
Kan de huidige huurder hier iets tegen in brengen en zo ja, waaraan moet ik dan denken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 04 mrt 2013 23:03 Onderwerp: |
|
|
Kan er sprake zijn van "dringend eigen gebruik" als de omstandigheden waarop de dringendheid is gegrond al 3 jaar eerder op het moment van koop aanwezig waren? Zo heel "dringend" was het dan toch niet? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mbe
|
Geplaatst: di 05 mrt 2013 1:40 Onderwerp: |
|
|
Hallo bona fides,
Dat klopt wel, de eigendoms overdracht moet aan huurder medegedeeld worden en 36 maanden daarna kan de huur worden opgezegd, op dat moment moet het dringend gebruik aangetoond worden.
Althans voor zover ik heb gelezen in o.a. BWB 7 artikel 274 lid 5b en via informatie op huurgeschil.nl
De vraag is dan in hoeverre ik als thuiswonend persoon (wat ik dan zal blijven) dringend gebruik aan mij wordt toegewezen vanwege zelfstandig wonen/ruimtegebrek etc en daarmee de bestaande huur eindigd (met inachtname van opzegtermijn). |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 05 mrt 2013 15:26 Onderwerp: |
|
|
Leuk geredeneerd, maar wel wat mank (zie reactie Bona Fides)
Dringend eigen gebruik?
Ik zou daar als huurder korte metten mee maken bij de kantonrechter.
Als een en ander zo dringend is waarom dan geen vergelijkbaar huis gekocht in de nabije omgeving van deze woning? _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
mbe
|
Geplaatst: ma 11 mrt 2013 0:58 Onderwerp: |
|
|
Hallo kampeerder,
Het gaat ook om eigen gebruik na 3 jaar, vanaf 3 jaar is de huur opnieuw opzegbaar dan wil ik er zelf intrekken.
Het heet nu eenmaal "dringend".
Waarom geen andere woning?
Omdat a) de huidige eigenaar de woning te gelde wil maken en b) deze dan wel in de familie blijft en c) ik nu niet direct op mijzelf wil gaan wonen maar daar over enige tijd (jaren) wel aan toe ben)
Op internet vind ik geen vergelijkbare gevallen met de uitslag/uitspraak erbij vermeld, iemand bekend met zo'n geval? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 11 mrt 2013 12:23 Onderwerp: |
|
|
mbe schreef: | Het heet nu eenmaal "dringend". |
Precies, dus het gebruik moet niet alleen "eigen" zijn, maar ook "dringend". Dringend lijkt mij iets anders dan "na vele jaren kreeg ik plots de behoefte om op mijzelf te gaan wonen".
Als iemand een verhuurde woning koopt, dan kan hij na 3 jaar natuurlijk altijd met het argument dat hij de woning zelf wil gaan bewonen een beroep doen op "dringend eigen gebruik". Om dat beroep te doen slagen zal echter iets meer nodig zijn in de vorm van omstandigheden die het eigen gebruik echt "dringend" maken. In jouw geval zie ik dergelijke omstandigheden niet.
Van www.huurgeschil.nl
Quote: | Er wordt niet aan het vereiste van dringendheid voldaan als de wens van de verhuurder om het gehuurde te gebruiken begrijpelijk maar niet spoedeisend is. Als de dringendheid niet objectief bepaalbaar is, maar meer is gebaseerd op subjectieve of vage en weinig voor de hand liggende beweegredenen, dan wordt niet voldaan aan het vereiste van dringendheid. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mike038
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 apr 2013 12:08 Onderwerp: |
|
|
Ik denk persoonlijk dat je niet veel kans van slagen hebt. Je koopt immers de woning waarvan je weet dat die verhuurd wordt. Dit zijn dus de omstandigheden waarmee je op het moment van de koop al bekend was en daar is zover mij bekend de regeling van "dringend eigen gebruik" niet voor bedoeld. |
|
|
|
 |
|