Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verhoor vanwege bedreiging via mail
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jon25

Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 14:45    Onderwerp: Verhoor vanwege bedreiging via mail Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik heb vanuit een emotionele bui een boze mail gestuurd naar de ex van mijn vriend. Er stond in dat ik haar voor haar gezicht wilde slaan in een beetje lompe bewoordingen. Dat is bedreiging natuurlijk en heel stom van mij om het te doen maar de mail was al weg. Na het sturen hiervan had ik meteen spijt van mijn daad en heb mijn excuses aangeboden met uitleg erbij waarom ik het had gedaan. Het feit is alleen dat zij om mij te pesten toch aangifte heeft gedaan (met als opmerking naar mijn vriend toe, "jou vriendin heeft tegen een van mijn kennissen gezegd dat ik een leugenaar ben en dat vind ik de druppel". Het is ook een leugenaar, daarom was ik ook zo woest toen ik het mailtje stuurde, maar ook daar had ik beter mijn mond kunnen houden (enige 2 dingen die ik heb gedaan). Los daar van, ze heeft op het politiebureau een aardig toneelstukje opgevoerd en laten overkomen dat ze behoorlijk bedreigd werd zonder aan te geven dat ik (en mijn vriend ook nog) mijn excuses had aangeboden. Nu (4 maanden later) moet ik me komen verantwoorden bij de politie middels een verhoor. Ik heb de mails bewaard en kan laten zien dat zij na mijn excuusmailtje en "de druppel" mail aangifte is gaan doen. Kan ik dit overleggen als bewijs? En denken jullie dat ik mij zorgen moet maken?

Dit is voor mij en iedereen in mijn omgeving overduidelijk gewoon pesterij van haar, maar ik heb de indruk dat het voor justitie niet zo veel uitmaakt wat de echte reden van de aangifte is (pesten) omdat zwart op wit iets staat wat als bedreiging gezien wordt. Ze heeft de spijtbetuiging ook niet eens overlegd bij de politie, kan dit zomaar?

Dit is overigens mijn eerste en hopelijk laatste aanraking met justitie.

Groetjes,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[ Twisted Evil advocaat-van-de-duivel-mode] Tja, die spijtbetuiging heb je alleen maar gestuurd omdat je bedacht dat iemand zwart op wit bedreigen wellicht niet helemaal verstandig is. Twisted Evil

Ontkennen lijkt me in deze wat lastig, en het alternatief is inderdaad het hele verhaal vertellen en met bewijzen onderbouwen. En dan niet alleen bewijzen van de spijtbetuiging, maar ook van de hele achtergrond van de bedreiging - een onderbouwd 'druppel'verhaal verbetert zeker je positie. De zaak ligt al 4 maanden te verstoffen in een la, er is in die tijd niets gebeurd (neem ik aan) tussen jullie en het OM zal zijn tijd straks vermoedelijk wel beter kunnen besteden. Ik weet niet of je een 'verleden' hebt? Dat kan natuurlijk ook nog meespelen.

Maar wellicht dat een jurist hier een beter antwoord op weet.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedreiging is pas bedreiging als de bedreigde zich ook daadwerkelijk bedreigd heeft mogen voelen. Een en ander (mede) ter beoordeling door de Rechtbank. Zie in die context ook het recentelijk verschenen arrest waarin het gerechtshof in (ik meen) Amsterdam heeft bepaald dat de bedreiging van Balkenende door een internetjochie van 15 jaar geen bedreiging oplevert volgens het wetboek van strafrecht.

Relevant is dus hoeveel tijd er tussen de bedreiging en de spijtbetuiging heeft gezeten. Indien je de spijtbetuiging echt vrijwel direct hebt gestuurd is het niet aannemelijk dat de bedreigde zich ook daadwerkelijk bedreigd heeft MOGEN voelen.

Zat er echter wel behoorlijk wat tijd tussen, en is het aannemelijk dat de bedreigde de twee berichten afzonderlijk van elkaar heeft moeten lezen, en was de lompe bewoording dermate dat de ander zich serieus bedreigd mocht voelen, dan heb je wel degelijk een probleem. Ik kan het niet mooier maken dan dat het is...
Jon25

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Inmiddels is het proces verbaal opgemaakt en is mij dreiging met geweld ten laste gelegd, artikel 285 had de politie het over.

Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk mijn verhaal te doen, de spijtbetuiging was van mijn kant uit gemeend. Los van het feit dat ik natuurlijk bang was dat het consequenties zou hebben vind ik het ook heel erg stom van mezelf dat ik me zo heb uitgelaten in een mailtje en heb dat ook gezegd. In de afgelopen 4 maanden heb ik ook helemaal niks meer tegen haar gezegd, had het feitelijk al achter me gelaten. Ik heb geen verleden bij de politie, zelfs geen boetes. Dit is mijn eerste contact met de politie en wel meteen een flinke helaas Embarassed .

Ik vind dat ik het niet had moeten doen en wil de gevolgen wel dragen, ik hoop alleen niet dat het zo ver komt als een taakstraf of gevangenisstraf bijvoorbeeld. Zou dit mogelijk kunnen zijn of is de kans aanwezig dat ik er vanaf kom met een waarschuwing?
Jon25

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tussen de mail en de spijtmail zat een uur tijdsverschil, ik was namelijk eerst even een stukje gaan wandelen om "af te koelen".

Tja, ik schaamde me nogal voor mijn mail. Heb het meerdere keren aangegeven. De politieagent gaf wel aan dat ik mezelf niet druk moest maken en er niet wakker van moest liggen, maar ik heb moeite om daar vertrouwen in te hebben.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat geval zal erg moeilijk zijn voor de OvJ om de rechter ervan te overtuigen dat "het slachtoffer" in dat ene uur zich dermate bedreigd zal hebben gevoeld dat er sprake is van bedreiging uit het wetboek van strafrecht. Voor jouw verdediging kun je aanvoeren dat het slachtoffer zeer waarschijnlijk beide mails achter elkaar heeft gelezen...

Maar goed garanties heb je nooit. Succes in ieder geval, en leer er wel van...
Jon25

BerichtGeplaatst: di 01 jun 2010 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het punt is dat zij zich niet bedreigd voelde. Toen ik het mailtje had verstuurd, was haar éérste reactie naar haar ex toe van "het mailtje ligt nu bij de advocaat en bij jouw zus in de mailbox". "Je schendt hiermee 5.2 van het ouderschapsplan". Bij punt 5.2 staat dat je in het bijzijn van de kids elkaar niet zwart mag maken, dus dit heeft totaal niks met elkaar te maken. Ze zet letterlijk in haar mail naar hem toe dat hij "NU moet reageren en dat ze de aangifte anders doorzet" en de opmerking "hoe zou jij het vinden als dit soort mailtjes bij jou vrienden zou komen" (ik heb dat mailtje alléén naar haar gestuurd en zij stuurt alles door). Bedreigd voelde ze zich geen moment, haar woede richtte ze meteen tegen hem. Ze gebruikt mij als "pion" om ruzie te maken met haar ex en dat ik ook nog eens persoonlijk geraakt word is alleen maar mooi meegenomen (wraak). Wat ze doet is mijn zwart maken, ze heeft het mailtje (feit waar ik van beschuldigd word op dit moment) doorgestuurd naar zijn zus met de intentie om te laten zien "wat voor iemand ik ben", ze heeft het voorgelezen aan de kinderen die mij geweldig vinden (ook een poging om de kids een slecht beeld over mij te geven), laten zien aan haar vriendinnen en op het schoolplein verteld. Ook heeft ze rondgebazuind dat ik op verhoor moest komen enz. Er gaan verhalen over mij in het rond waar ik me niet tegen kan verweren, ze heeft me volledig zwart gemaakt, alsof ik de grootste bitch ben die er bestaat. En waarom? Om één emotioneel mailtje die ik niet had moeten sturen en mijn excuses voor heb aangeboden. Allemaal feitelijk alleen om haar ex het leven zuur te maken en de mijne ook.

Ik heb haar vanaf het moment dat het gebeurd was en ik mijn excuses had aangeboden met rust gelaten, heb nooit ook maar een enkel negatief feit over haar tegen iemand verteld want dat wil ik helemaal niet. Ik kan me niet verweren, want ik kan er niet zo veel over zeggen. Want dan verlaag ik me tot hetzelfde niveau. Ik zit er serieus aan te denken om hier aangifte van te doen, is het mogelijk om dit voor te leggen bij de politie zodat de huidige aangifte ingetrokken zou kunnen worden?

Mijn mail was stom en lomp, maar werd niet gezien als bedreigend maar wel zo tegen mij en haar ex gebruikt in het openbaar. Ik zit hier erg mee en wil dit helemaal niet. Help me alsjeblieft.

Alvast bedankt
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 01 jun 2010 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien de politie ten gevolge van echtscheidingsperikelen niet graag door een van de beide ex-en voor het karretje wordt gespannen vraag ik mij af of deze zaak door de prioritering heen komt.

Los daarvan is het even van belang te weten hoe de bedreiging precies luidt.

Dat je iemand "zou willen" slaan betekent nog niet dat je het ook gaat doen. Daarbij komt dat niet elke uiting in deze richting als bedreiging gekwalificeerd kan worden. Lees art. 285 Sr. even door. Alleen bedreiging met een ernstig misdrijf (zoals bijv. zware mishandeling) valt hieronder. Het dreigen met enkele klap of stomp is m.i. nog geen strafrechtelijke bedreiging. Of je moet Remy Bonjasky heten.
Jon25

BerichtGeplaatst: di 01 jun 2010 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik heb gezegd was heel lomp en hard, "ik sla je de kop van de romp" (voor mij is dit een uitdrukking waarmee ik aangeef dat ik héél hard wil slaan en komt die zwaarder over dan dat het bedoeld is). De politie zei laconiek dat als de kop van de romp ligt de persoon niet meer leeft, maar dat vind ik wel erg extreem doorgetrokken (ik zeg ook weleens in grappige zin iets van "pas op, want ik sla je de kop van de romp" maar dat is echt alleen grappig bedoeld en in die situatie wordt daar gewoon om gelachen. Ik ben ook maar een kleine vrouw, vraag me af of ik zwz wel zo hard kan slaan. Ik zeg hier in ieder geval beslist niet dat ik "haar dood wil slaan". En ik heb gezegd "ik weet waar je woont" wat bluf was, want dat weet ik helemaal niet. En ik heb k*th**r gezegd, wat misschien discriminerend over kan komen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds