Pier
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: za 08 nov 2008 16:56 Onderwerp: Verhaal autoschade op onverzekerde vrachtwagen |
|
|
Beste,
Hoewel ik zelf ook rechtenstudent ben heb ik een vraag.
Mijn vriendin is in januari van dit jaar aangereden door een onverzekerde vrachtwagen. De auto waar ze in reed is total loss verklaard omdat de schade (+- 1300) euro groter was dan de waarde van de auto. Verder heeft ze nu nog steeds last van whiplashachtige klachten, die geen whiplash mogen heten omdat de aanrijding in de zijkant was en niet van achter.
Na de aanrijding heeft mijn vriendin direct de politie gebeld. Te plekke hebben deze een proces verbaal opgemaakt van de situatie. Echter hebben ze nogal fouten gemaakt. Ten eerste, hebben ze geen papieren van de chauffeur gecontroleerd, waardoor niet direct bleek dat de vrachtwagen al anderhalf jaar niet verzekerd was (een strafbaar feit). Ten tweede hebben ze niet duidelijk genoeg de schuldvraag beantwoord, waardoor het waarborgfonds nu niet vind dat het onomstotelijk vaststaat dat de schuld bij de vrachtwagen lag en niet bij mijn vriendin waardoor deze de schade niet gaan uitkeren.
De chauffeur heeft zelf ter plekke erkend dat hij schuld had en dat hij haar over het hoofd heeft gezien toen hij na het inhalen van een collega in de bebouwde kom weer terug ging naar de rechter rijbaan. Echter heeft het bedrijf waar de chauffeur voor reed juist beweerd dat mijn zichzelf voor de vrachtwagen heeft gegooid.
Aangezien dit bijna voor het huis van kennissen gebeurde waren er al snel 2 kennissen bij die beide de chauffeur duidelijk schuld hebben horen bekennen. Echter worden deze getuigenverklaringen niet geaccepteerd door het waarborgfonds.
Ik vroeg me af wat het verstandigste is om de schade, in eerste instantie de materiële schade, te verhalen op de vrachtwagenchauffeur.
De weg naar de kantonrechter lijkt mij de geschiktste, maar aangezien ik nog niet in die fase van mijn studie beland ben, vroeg ik mezelf af of dit ook echt de geschiktste is en hoe ik dit het beste kan doen?
Ook vraag ik me af hoe ik het beste de lichamelijke en geestelijke schade kan verhalen op het bedrijf / de chauffeur.
Bij voorbaat dank
[/u] |
|