|
Auteur |
Bericht |
JdeKoning
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 17 mei 2010 21:26 Onderwerp: Verduistering 2 getuigen voldoende? |
|
|
Ik heb een vraag over de volgende zaak:
Een winkeldame heeft de opdracht om het kasgeld na haar dienst af te geven aan de eigenaar die boven de zaak woont.
Echter zij doet dit niet, zij legt naar haar eigen verklaring het geld in een kantoorruimte in een lade tussen kranten. Zij wijkt af van de regels omdat zij haast heeft om naar huis te gaan. Zij stelt hiervan niemand op de hoogte. Ook is de dame bekend met het feit dat 2 maanden eerder een geldbedrag is gestolen uit de betreffende lade in het kantoor.
Vervolgens vertrekt de dame en laat 2 personeelsleden achter in de zaak.
10 minuten later ontdekt de eigenaar dat het geld niet is afgegeven. De dame wordt gebeld en deze verklaart het geld in de lade in het kantoor gelegd te hebben. Daar ligt het geld niet.
De 2 getuigen verklaren later over elkaar dat in de tien minuten dat de dame is vertrokken geen van beiden het kantoor is binnengegaan en dat er ook geen andere personen in de zaak zijn geweest.
Mijn vraag nu is, is de verklaring van de 2 getuigen en de omstandigheden voldoende om de dame veroordeeld te krijgen zonder een bekentenis van de dame? |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 17 mei 2010 23:54 Onderwerp: Re: Verduistering 2 getuigen voldoende? |
|
|
JdeKoning schreef: | Mijn vraag nu is, is de verklaring van de 2 getuigen en de omstandigheden voldoende om de dame veroordeeld te krijgen zonder een bekentenis van de dame? |
Zonder nieuwe gezichtspunten uit onderzoek luidt het antwoord op je vraag: 'ja'.
Of dat ook gaat gebeuren hangt van veel omstandigheden af maar het kan dus wel. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: di 18 mei 2010 7:50 Onderwerp: |
|
|
Als de rechter overtuigd wordt door de twee getuigenverklaringen dan zal hij het bewezen verklaren. (338 Sv) |
|
|
|
 |
bollletje
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mei 2010 11:38 Onderwerp: |
|
|
Het zou me niet verbazen als de rechter de 2 getuigen graag afzonderlijk wil horen. Of als de dame aanleiding heeft: de politie al vraagt om hen afzonderlijk te horen. Stel je toch voor dat zij te goeder trouw is, maar dat die 2 collega's het gezamenlijk niet zijn... |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 0:27 Onderwerp: |
|
|
Of stel je voor dat de politie ongewild niet te goeder trouw is  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|