Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 10 mei 2024 7:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verdrag in strijd met Grondwet
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bladibla



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2007 2:26    Onderwerp: Verdrag in strijd met Grondwet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey,

Ik raak een beetje in de war ineens, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Als een verdrag in stijd is met de Grondwet dan geldt art. 91 lid 3 Grondwet. Nu lees ik in mijn studieboek dat er eerst nogal wat discussie was over of dit ook geldt voor het statuut blabla.. ineens staat er; 'indien het Koninkrijk toe wil treden tot een verdrag dat afwijkt van het Statuut, zou eerst het Statuut gewijzigd moeten worden'. Dus het statuut moet gewijzigd worden voordat het kan toe treden, maar de Grondwet hoeft niet gewijzigd te worden? Want daarover zwijgt het boek.

Verder vraag ik me ook af hoe het nu precies zit met Europees Recht .. als een wet in strijd is met een bepaling uit een verdrag moet dit dan aangepast worden? Ik dacht dat ik zoiets kon opmaken uit het boek .. Rolling Eyes Ja sorry hoor, ik kom er echt niet meer uit.... Please help Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2007 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me voorstellen dat je er niet helemaal uitkomt want het is een beetje een wespennest, waar je je hoofd in hebt gestoken. Wink Ik zal proberen het helderder te maken voor zover ik het begrijp. Eerst maar eens even het nationale recht. Het de (koninkrijks)regering is niet bevoegd om verdragen te sluiten die afwijken van het Statuut. Formeel zou dan eerst het Statuut gewijzigd moeten worden. Ik zeg formeel, want in de praktijk gaan we volgens mij niet helemaal netjes om met het Statuut.

Verdragen die afwijken van de Grondwet mogen worden aangenomen, mits de verdragsgoedkeurder gebruik maakt van art. 91 lid 3 Gw. In dat geval is geen Grondwetswijziging nodig. Hou hierbij trouwens in de gaten dat het Statuut hoger is dan de Grondwet, anders zou het erg onlogisch zijn.

Met Europees recht ligt het wat ingewikkeld en kan je het beste twee perspectieven onderscheiden: die van het Europees recht en die van het nationale constitutionele recht. Het Europese Hof van Justitie heeft sinds Van Gendt en Loos en Costa ENEL (twee rechtszaken waarvan ik de vindplaats even niet bij de hand hebt) geoordeeld dat Europees recht voorrang heeft op nationaal recht en in beginsel rechtstreeks zonder omzetting geldt/kan gelden in de lidstaten. In een later arrest heeft het geoordeeld dat dat ook betekent dat een bepaling van Europees recht voorrang kan hebben op nationale grondwetten. Men wil immers niet dat een lidstaat zich kan onttrekken aan Europees recht door de nationale grondwet te wijzigen.

Vanuit nationaal perspectief ligt dat echter anders. De Europese verdragen zijn niet goedgekeurd met gebruikmaking van art. 91 lid 3 Gw, en dus zijn ze in theorie niet strijdig met de Grondwet. De doorwerking van het Europese recht wordt in Nederland steeds (voor zover ik weet nog steeds) gebaseerd op artt. 93 en 94 Gw., die het mogelijk maken een ieder verbindende bepalingen toe te passen in afwijking van wetten en de Grondwet.

Materieel komt het dus (ongeveer?) op hetzelfde neer. Direct werkende bepalingen van Europees recht (NB: dat zijn ze niet allemaal) kunnen in Nederland worden toegepast ten nadele van nationaal recht. Of dat volgens de Grondwet alleen kan als art. 91 lid 3 is toegepast weet ik niet, maar het lijkt me niet (dat is een erg ingewikkelde vraag). Als je de Grondwet buiten beschouwing laat voor die toepassing, pas je de lijn van het Europese Hof toe; als je het effect bereikt via artt. 93/94 Gw., dan wijs je die impliciet af.

Heb je hier iets aan? Overigens zijn aanvullingen en correcties welkom, want ik doe dit even uit de lossen pols. Ik weet vooral even niet precies welke bepalingen van Europees recht niet wel en niet voorrang hebben op al het nationale recht...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bladibla



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2007 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie! Je hebt het even helder gezegd en ik herken je verhaal .. een teken dat ik het begrijp .. jippie.. Het is me nu iig wel duidelijk dat het statuut dus idd gewijzigd moet worden en de Grondwet niet.. gelukkig.. Smile

Maar hoe zit het met nationele wetgeving die in strijd is met gemeenschapsrecht? Moet dit worden aangepast? Of heeft dit dan te maken met die rechtstreekse werking enzo? Want ik begrijp niet zo goed waarom je dat noemt. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2007 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zowel de Nederlandse rechter als het Europese Hof vinden dat Nederlandse wetten niet moeten worden toegepast als dat strijd zou opleveren met bepaalde normen van Europees recht. Ik weet even niet zeker of het alle Europeesrechtelijke normen zijn. In ieder geval komen beide rechters tot een vergelijkbare conclusie maar op basis van een andere redenering.

De nationale rechter zal meestal teruggrijpen op art. 93/94 Gw, die zoiets bepalen als dat nationale wetten niet worden toegepast als dat strijd zou opleveren met een 'een ieder verbindende verdragsbepaling.' Ik weet niet precies wat de criteria zijn voor 'een ieder verbindendheid.' Volgens mij zijn normen die zich lenen voor directe toepassing zonder dat omzetting nodig is een ieder verbindend (exact weten doe ik het zo niet). In ieder geval zal de Nederlandse rechter voor de vraag of Gemeenschapsrecht of nationaal recht moet worden toegepast kijken naar de Grondwet. Daarbij maakt het volgens mij niet uit of er sprake is van strijd tussen Gemeenschapsrecht en nationale wetten, of strijd tussen Gemeenschapsrecht en de Grondwet. Ik noem dit vooral om dat het veel vaker voor komt en imho waardevol is te constateren dat er wat dit betreft geen verschil bestaat tussen 'gewone' wetten en de Grondwet. Een dergelijk verschil zou immers niet geheel onlogisch zijn.

Ook de Europese rechter maakt (tegenwoordig) geen onderscheid meer tussen 'gewone' wetten en grondwetten. Over dit standpunt vallen enorm lange discussies te voeren, maar dat is nu even niet relevant. De Europese rechter constateert dat welk nationaal recht dan ook dat in strijd is met 'rechtstreeks werkend' Europees recht, wegens die strijd buiten toepassing moet worden gelaten. Een bepaling van Europees recht is geloof van rechtstreeks werkend als die 'onvoorwaardelijk en voldoende nauwkeurig rechten van burgers vaststelt.' Dat is dus een ander criterium dan de Nederlandse rechter hanteert (hoewel ze in de praktijk erg veel op elkaar zullen lijken).

Even samengevat: Onze Grondwet en wetten blijven buiten toepassing als die toepassing in strijd zou komen met rechtstreeks werkend Europees recht/een ieder verbindende bepalingen van (o.a.) Europees recht. Welke van deze twee criteria je toepast hangt af van wie je denkt dat er gelijk heeft: de Nederlandse of de Europese rechter. Wetten en de Grondwet verschillen wat dat betreft niet echt in positie ten aanzien van het Europees recht.

De regering is niet bevoegd om verdragen te sluiten die afwijken van het Statuut, maar wel die afwijken van de Grondwet, mits art. 91 lid 3 Gw. wordt toegepast.

Beantwoordt dit je vraag?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2007 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bladibla schreef:
Maar hoe zit het met nationele wetgeving die in strijd is met gemeenschapsrecht? Moet dit worden aangepast? Of heeft dit dan te maken met die rechtstreekse werking enzo? Want ik begrijp niet zo goed waarom je dat noemt. Smile

Niet al het gemeenschapsrecht heeft zonder meer rechtstreekse werking. Wanneer het wel rechtstreekse werking heeft, heeft het voorrang op het nationale recht. Maar volgens mij rust op Nederland dan nog steeds de plicht om strijdige nationale wetgeving aan te passen. De precieze rechtsgrond voor die plicht kan ik helaas niet onmiddellijk noemen.

Duch schreef:
Vanuit nationaal perspectief ligt dat echter anders. De Europese verdragen zijn niet goedgekeurd met gebruikmaking van art. 91 lid 3 Gw, en dus zijn ze in theorie niet strijdig met de Grondwet.

Dat geen van de verdragen via art. 91 lid 3 Gw zijn goedgekeurd wist ik niet. Merkwaardig.

Duch schreef:
De doorwerking van het Europese recht wordt in Nederland steeds (voor zover ik weet nog steeds) gebaseerd op artt. 93 en 94 Gw., die het mogelijk maken een ieder verbindende bepalingen toe te passen in afwijking van wetten en de Grondwet.

Dit punt is inmiddels door de Hoge Raad beslist. Het Europese recht werkt uit eigen kracht door in de Nederlandse rechtsorde, onafhankelijk van artt. 93 en 94 Gw. Zie HR 2 november 2004, NJ 2005/80, LJN: AR1797:
Quote:
3.5. De rechtstreekse toepasselijkheid van een gemeenschapsverordening brengt mee dat zij zonder nadere maatregel tot opneming in het nationale recht in werking treedt en ten gunste of ten laste van de rechtssubjecten wordt toegepast (vgl. HvJ EG 2 februari 1977, 50/76, Jur. EG 1977. blz. 00137).

3.6. Het middel miskent dat een op grond van het EG-verdrag vastgestelde verordening zoals waarvan hier sprake is, krachtens dat verdrag en niet krachtens enig nationaal besluit gelding heeft en rechtstreeks toepasselijk is in elke Lid-Staat. Die gelding is niet gebaseerd op het stelsel van art. 93 en 94 GW. Het middel is derhalve ondeugdelijk.

(Al kun je volhouden dat dit alleen maar zegt dat verordeningen uit eigen kracht doorwerken.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mentko



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2007 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bonafides schreef:
Dit punt is inmiddels door de Hoge Raad beslist. Het Europese recht werkt uit eigen kracht door in de Nederlandse rechtsorde, onafhankelijk van artt. 93 en 94 Gw. Zie HR 2 november 2004, NJ 2005/80, LJN: AR1797.


En precies die uitspraak van de Hoge Raad plaatst ons voor een (vrijwel) onoplosbaar probleem. Immers, zoals Duch geheel terecht aangeeft moet uit het feit dat de EU/EG-verdragen niet met toepassing van art. 91 lid 3 zijn goedgekeurd, worden afgeleid dat volgens de verdragsgoedkeurder de Europese verdragen niet afwijken van de Grondwet en daar evenmin toe noodzaken. Dat oordeel is voor de Nederlandse rechter definitief: de grondwettigheid van verdragen staat niet ter beoordeling van de rechter. In dat perspectief is het moeilijk te begrijpen dat de Hoge Raad van nota bene bepalingen die met het oog op een soepele doorwerking van communautair recht in de Grondwet zijn opgenomen (GW-herziening 1953) zegt dat juist die bepalingen niet relevant zijn voor die doorwerking. De Hoge Raad komt tot die conclusie op basis van een verdragsrechtelijk argument (vaste jurisprudentie Luxemburg) en doet dus feitelijk datgene wat art. 120 hem verbiedt, namelijk de grondwettigheid van een verdrag beoordelen (en tegelijkertijd ook de verdragsconformiteit van de Grondwet). De Hoge Raad zat, als ik het allemaal een beetje begrijp, in een spagaat tussen de Europeesrechtelijke doctrine (verplichtingen?) en de nationaalrechtelijke constitutionele verhoudingen en heeft gekozen voor Europa.
Of de topicstarter er nu wijzer van wordt dit debat te volgen, valt te betwijfelen . Nu heb ik aanleiding te vermoeden dat ze deze post niet meer leest, omdat over iets meer dan negen uur haar tentamen begint.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2007 1:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mentko schreef:
Dat oordeel is voor de Nederlandse rechter definitief: de grondwettigheid van verdragen staat niet ter beoordeling van de rechter.

Art. 120 Gw lost het probleem dus ook weer op Smile.

Het nadeel van het gebruik van artt. 93 en 94 Gw voor de doorwerking van het Europese recht lijkt mij dat je de interpretatie van deze artikelen dan uit handen geeft aan het HvJ-EG. Bij het toepassen van die artikelen voor de doorwerking kun je toch moeilijk verschil maken tussen het EG-Verdrag en andere verdragen? Het idee van het gebruik van artt. 93/94 Gw is dat je pretendeert dat je neus bloedt: met Europees recht is niets aan de hand, we passen 'gewoon' de Grondwet toe. Dan moet je net zo 'gewoon' de Grondwet toepassen op andere verdragen. Maar dat doet de Nederlandse rechter volgens mij niet, de doorwerking van het EG-recht wijkt op allerlei punten af. Verticale werking van richtlijnen, de verplichting tot verdragsconforme interpretatie, etc. etc.

Hoe verklaar je via de artt. 93 en 94 Gw de nationaalrechtelijke aansprakelijkheid van de Nederlandse staat tegenover Nederlandse burgers voor het verkeerd toepassen van het gemeenschapsrecht door de Hoge Raad? Ik vermoed dat dat puzzeltje niet valt op te lossen (maar ben erg benieuwd Wink).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bladibla



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2007 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha Mentko, idd ik werd niet echt wijzer van de discussie. Wink Wat ik ook bedoelde met mijn vraag was of het moest worden AANGEPAST, niet of het buiten toepassing moest worden gelaten al heeft dat er wel iets mee te maken natuurlijk. Bona Fides gaf nog wel het antwoord, bedankt... Jammer dat er geen vraag over werd gesteld op het tentamen. Smile Maar ik heb hem gelukkig wel gehaald zie ik net!! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds