|
Auteur |
Bericht |
Raymond1985
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 11:04 Onderwerp: Verborgen gebreken. Wie gaat er betalen? |
|
|
Goedemorgen,
Wij hebben op 28 juni de sleutel gekregen van onze bestaande woning,
Aan deze woning zit een aanbouw/serre die al wat ouder is.
Tijdens het koopproces hebben wij de makelaar diverse malen gevraagd wat de staat is van deze aanbouw en of er sprake is of is geweest van enige lekkage.
Makelaar heeft steeds te kennen gegeven dat hier geen sprake van is en ook op de vragenlijst van de verkopers valt niets te lezen over enige lekkage.
Vrij snel na aankoop, na een fikse regenbui was er toch sprake van lekkage. In eerste instantie hebben we hier nog niets mee gedaan omdat het wellicht ook gewoon wat condens zou kunnen zijn. Huis was leeg en muren waren gestuct en dus was er sprake van een hoge luchtvocithgiheid.
Nu we inmiddels verder zijn met de verbouwing en er wederom lekkage is opgetreden en ook vocht in het dubbele glas zichtbaar is hebben wij wel contact opgenomen met de makelaar van de verkopende partij.
Deze schuift het probleem direct af en laat het ons met de verkopers uitzoeken.
Verkopende partij geeft aan dat er in het verleden diverse reparaties hebben plaatsgevonden, maar omdat dit al langer terug is hij hiervan geen melding heeft gemaakt. Hij beweert na die reparaties geen lekkage meer te hebben gehad, maar geeft wel nog aan dat er wat minde rlang geleden +/- een jaar er een ruit is vervangen.
Mijn in ziens geeft hij hiermee heel duidelijk aan in gebreken te zijn gebleven. Hij had dit hoe dan ook moeten melden, zeker nadat wij hier tijdens de bezichtigingen en ook in het aankoopproces om hebben gevraagd.
Verkoper is geenszins bereid de uit te voeren reparatie te betalen, dus ben voornemens mijn rechtsbijstand hiervoor in te schakelen.
Hoe zien jullie bovenstaand verhaal en wat onze kansen?
Alvast bedankt voor het meedenken. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 11:43 Onderwerp: |
|
|
Hier is heel veel over te vinden op internet!
Je hebt als koper ook een plicht om informatie te achterhalen over de staat van de woning. Al naar gelang de aard van het gebrek en het gemak waarmee het gebrek achterhaald had kunnen worden geldt een zwaardere of lichtere informatieplicht.
Als je naast je vragen ook nog een expert hebt laten kijken naar de staat van de woning, sta je sterk in een procedure tegen de verkopers.
In zekere zin maakt het niet zo heel veel uit of de verkopers terecht zaken hebben verzwegen. Het gaat er om dat jij om de staat van het dak hebt gevraagd en er gemeld is dat het dak niet lekt, althans er geen onregelmatigheden zijn. Aangezien je dan mag verwachten een dak niet lekt, is er sprake van een gebrek waarvoor de verkoper aansprakelijk is.
Had de verkoper gezegd dat er een reparatie uitgevoerd was dan was dat wellicht juist een reden (en wellicht een "juridische" verplichting) voor jullie geweest om verder onderzoek te verrichten.
Ik zie in de geschetste gang van zaken voldoende aanknopingspunten om met succes een vordering in te stellen bij de rechtbank.
Het is een beetje flauw van de makelaar om zich niet (meer) te bemoeien met deze zaak, maar het klopt wel dat de aansprakelijkstelling gericht dient te worden aan de verkopers. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Raymond1985
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 16:21 Onderwerp: |
|
|
Beste Dennis,
Bedankt voor je reactie.
Wij hebben ook een bouwtechnische keuring uit laten voeren, maar een lekkage komt natuurlijk alleen boven water als het regent, dus is er bij de bouwtechnische keuring niets gevonden. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 07 aug 2012 10:18 Onderwerp: |
|
|
Raymond1985 schreef: | Wij hebben ook een bouwtechnische keuring uit laten voeren, maar een lekkage komt natuurlijk alleen boven water als het regent, dus is er bij de bouwtechnische keuring niets gevonden. |
Leuke woordspeling ;-)
Met zo'n rapport sta je extra sterk en toon je mijns inziens aan dat je aan je informatieplicht voldaan hebt.
Ik begrijp je verhaal ook voor wat betreft de lekkage die bij jullie enkel aan het licht komt zodra het regent, toch is het niet altijd zo eenvoudig. De informatieplicht gaat verder dan de enkele redenatie: het is nu droog en nu lekt het niet, dus het zal wel goed zijn...
Als er bijvoorbeeld een gaatje te zien zou zijn geweest, ongeacht of je het gezien hebt of niet, dan is er geen sprake meer van een "verborgen" gebrek, want het was namelijk zichtbaar. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Raymond1985
|
Geplaatst: di 07 aug 2012 11:23 Onderwerp: |
|
|
Ja moest er zelf ook om lachen tijdens het typen
Van dat laatste is geen sprake. Een gaatje of iets dergelijks is niet zichtbaar.
Wij gaan de verkopers nog een laatste voorstel doen om kosten te delen alvorens definitief de rechtsbijstand er op te zetten.
Dan hebben wij mij in ziens alle mogelijk middelen gebruikt om tot een oplossing te komen. |
|
|
|
 |
hermanJ
|
Geplaatst: do 09 aug 2012 2:11 Onderwerp: |
|
|
Condens in dubbel glas kan op elk moment optreden en behoort tot het risico van de koper, lijkt me.
In mijn huis zijn ook enkele dubbelglas ramen (nu 25 jaar oud) met condens, die "lekkage" is in de loop der jaren ontstaan. Dubbel glas heeft (helaas) niet het eeuwige leven. |
|
|
|
 |
Raymond1985
|
Geplaatst: di 14 aug 2012 22:28 Onderwerp: |
|
|
Vind dat wat kort door de bocht.
Dat het kan optreden ben ik met je eens, maar had dit niet het vermelden waard geweest dan?
Er hangt behoorlijk prijzige zonwering die niet gebruikt kan worden nu, omdat bij vochtig weer condens van de lekke ruit erin kan trekken.
Verkopers zijn bereid tegemoet te komen in de kosten, maar willen de reparatie laten verrichten door een eenvoudige glaszetter terwijl onze voorkeur uit gaat naar de plaatser van de serre.
Wie bepaalt wie het uiteindelijk gaat maken, wij als huidige bewoners neem ik aan? |
|
|
|
 |
Raymond1985
|
Geplaatst: di 14 aug 2012 22:29 Onderwerp: |
|
|
Dat het kan optreden ben ik met je eens, maar had dit niet het vermelden waard geweest dan?
Er hangt behoorlijk prijzige zonwering die niet gebruikt kan worden nu, omdat bij vochtig weer condens van de lekke ruit erin kan trekken.
Verkopers zijn bereid tegemoet te komen in de kosten, maar willen de reparatie laten verrichten door een eenvoudige glaszetter terwijl onze voorkeur uit gaat naar de plaatser van de serre.
Wie bepaalt wie het uiteindelijk gaat maken, wij als huidige bewoners neem ik aan? |
|
|
|
 |
Raymond1985
|
Geplaatst: di 14 aug 2012 22:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 15 aug 2012 12:27 Onderwerp: |
|
|
In wie heb je meer vertrouwen in het plaatsen van een nieuwe ruit: een (zoals jij het noemt: 'eenvoudige') glaszetter die niets anders doet dan de hele dag door nieuwe ruiten plaatsen, of een aannemer die indien noodzakelijk eens een keer een nieuwe ruit plaatst, maar daar doorgaans een glaszetter voor inhuurt?
Voor het overige geldt doorgaans: wie betaalt, bepaalt. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: wo 15 aug 2012 13:01 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Op grond van art. 7:21 lid 1 sub b BW moet de verkoper eerst in de gelegenheid worden gesteld de gebrekkige serre te herstellen.
Dat betekent dat de verkoper bepaalt hoe en door wie hij dat herstel gaat laten uitvoeren.
Mocht de verkoper niet slagen in het herstel, dan heeft u ofwel het recht de koopovereenkomst te ontbinden (art. 7:22 lid 1 sub a BW). Dat wilt u waarschijnlijk niet. Ofwel het recht de prijs te verminderen naar evenredigheid van het gebrek (art. 7:22 lid 1 sub b BW).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
|