Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 19:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verboden dingen bestellen via post, consequenties?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Levinas

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 20:24    Onderwerp: Verboden dingen bestellen via post, consequenties? Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.

Ik vroeg me het volgende af. Stel dat je verboden medicijnen bestelt via post.

Je stuurt een persoon wat geld op in een envelop. En deze persoon retourneert je de medicijnen aan de hand van het retouradres op de envelop.

Als deze persoon nou gepakt wordt op illegaal bezit van goederen en ergens bij hem/haar thuis nog jouw envelop rondslingert met jouw adresgegevens erop en je verzoek tot medicijn X.

Wat kan er dan gebeuren? Wat zijn de consequenties? Kan de overheid dan aan de hand van dat materiaal een huiszoeking bij je verrichten? Of is iets dergelijks niet voldoende bewijs omdat evengoed een andere persoon een brief naar adres X kan sturen en op de envelop kan aangeven dat zijn/haar adres Y is, terwijl dit helemaal niet zo is.

Met andere woorden, in hoeverre is in zo'n geval de afnemer de sigaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de huiszoeking iets oplevert op basis waarvan voor justitie een redelijk vermoeden ontstaat dat jij je hebt schuldig gemaakt aan een strafbaar feit, dan kan justitie besluiten om jou te vervolgen. Als het feit waarvan je verdacht wordt voldoende ernstig is, kan justitie bij jou een huiszoeking verrichten ten einde te proberen het bewijs rond te krijgen.

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als de huiszoeking iets oplevert op basis waarvan voor justitie een redelijk vermoeden ontstaat dat jij je hebt schuldig gemaakt aan een strafbaar feit, dan kan justitie besluiten om jou te vervolgen.

Hoe zit het eigenlijk met het doorzoeken van mailadressen. Als jij nou niet je adres op een envelop schrijft maar gewoon per e-mail toestuurt (of wat dacht je van per telefoon!), kan justitie ook de mailaccounts van de handelaar onderste boven halen op zoek naar huisadressen van afnemers? Of is dat weer een schending van privacy? Hoe zit het met gesprekken per telefoon?
bona fides schreef:

Als het feit waarvan je verdacht wordt voldoende ernstig is, kan justitie bij jou een huiszoeking verrichten ten einde te proberen het bewijs rond te krijgen.

"Voldoende ernstig", zouden eigenlijk niet alle soorten 'misdaden' onderzocht moeten worden? Zou iemand die verboden haargroeimiddelen, gewichtsverliesproducten, of wat dan ook, besteld heeft niet even goed onderzocht moeten worden als iemand die paddo's of andere soorten drugs heeft besteld? Ik vind het wel krom dat justitie niet de mensen achtergaat die 'kleine' verboden middelen hebben besteld. Overigens, en wat als nou blijkt dat bij een eventuele huiszoeking die persoon niets van dat middel in huis blijkt te bezitten. Wordt de zaak dan afgedaan?
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 6:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat er één ding belangrijker is;

Uitzoeken of de medicijnen verboden zijn of dat de verkoop van de medicijnen verboden is!!!

Zover ik weet is het bezit van een medicijn wat niet op de lijst van verdovende middelen staat niet strafbaar in Nederland, voor medicatie die wel op de ijst van verdovende middelen staat moet men een recept hebben van een dokter om deze te verkrijgen verder ook niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kan Levinas aangeven of het gaat om een specifieke situatie of om een vraag in het algemeen.

Bezit van een "verboden" haargroeimiddel lijkt me inderdaad niet strafbaar. Invoer en verkoop van voor de gezondheid gevaarlijke haargroeimiddelen zou dat wel kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Ik denk dat er één ding belangrijker is;

Uitzoeken of de medicijnen verboden zijn of dat de verkoop van de medicijnen verboden is!!!

Dat is inderdaad wel belangrijk in dit vraagstuk. Maar ik denk niet dat er een scherpe lijn bestaat tussen die twee. Doorgaans is het toch zo dat voor verboden medicijnen (of andere goederen) geldt dat op de verkoop eveneens een verbod rust. Eigenlijk had ik medicijnen slechts als voorbeeld genomen, maar laten we voor het gemak aannemen dat we te maken hebben met medicijnen die je anders slechts op recept zou kunnen verkrijgen. En aangezien je het recept niet kunt verkrijgen, probeer je dat te omzeilen.
Levinas

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Misschien kan Levinas aangeven of het gaat om een specifieke situatie of om een vraag in het algemeen.

Bezit van een "verboden" haargroeimiddel lijkt me inderdaad niet strafbaar. Invoer en verkoop van voor de gezondheid gevaarlijke haargroeimiddelen zou dat wel kunnen zijn.

Het is meer een vraag in het algemeen. Bijvoorbeeld 'medicijnen' als valium kun je slechts op recept verkrijgen in de apotheek. Of slaapmiddelen. Of afslankmiddelen. Of weet ik veel wat. Maar deze worden doorgaans via andere wegen ook gekocht omdat bijv. een recept van de huisarts ontbreekt.

Stel dat een persoon nou wat koopt bij een groothandelaar en bij de handelaar wordt ontdekt dat die en die wat hebben afgenomen bij deze handelaar. Gaat justitie ook vervolgens achter al deze mensen aan? Als ik bijv. bij de handelaar eenmalig een pot afslankpillen koop (bijv. Mua Huang of Guarana) en justitie merkt bij de handelaar dat mijn adresgegevens voorkomen en mijn wens voor medicijn X, wat kunnen dan de consequenties voor mij zijn? Ik mag dan op z'n minst een huiszoeking toch wel verwachten? Ook al is het eenmalig. Of is het voor justitie niet de moeite waard en zullen ze zich meer bezig houden met de 'big fish'?

En, in hoeverre wordt er onderscheid gemaakt in Nederland tussen bijv. iemand die verboden haargroeimiddelen afneemt en iemand die bijv. harddrugs afneemt? Als ik bijv. haargroeimiddelen bestel, ben ik dan net zo hard de klos als dat ik harddrugs bestel?

Ik lees wel vaker op fora dat gebruikers doodleuk via post van handelaren drugs, energyboosters, anabolen of afslankmiddelen kopen. Allemaal weliswaar alleen op recept te verkrijgen (al hoewel, niet alle soorten drugs natuurlijk...). Staan deze mensen er nooit bij stil dat mocht zo'n handelaar ooit gepakt worden, en bij deze persoon is bekend wie wat heeft gekocht, dat zij dan ook net zo hard de sigaar zijn? Ook al hebben ze slechts één keer een afslankmiddel ofzo gekocht? Of is het meer te wijten aan het 'het zal wel niet'-syndroom waar hedendage een gros van de jeugd aan schijnt te lijden?
theod

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals de kopers van die middelen zijn in Nederland niet strafbaar als het geen middelen zijn die op de lijst van verdovende middelen staan.

Ze mogen enkel op recept van een deskundige verstrekt (verkocht) worden, dit houdt dus puur in dat de verkoper strafbaar is niet de koper.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Levinas schreef:
Het is meer een vraag in het algemeen. Bijvoorbeeld 'medicijnen' als valium kun je slechts op recept verkrijgen in de apotheek. Of slaapmiddelen. Of afslankmiddelen. Of weet ik veel wat. Maar deze worden doorgaans via andere wegen ook gekocht omdat bijv. een recept van de huisarts ontbreekt.

Maar vermoedelijk is het alleen verboden om dit soort middelen buiten het reguliere kanaal om (bij de apotheek op recept) te verkopen.

Dus je moet eerst naar de precieze strafbaarstelling kijken.

Quote:
En, in hoeverre wordt er onderscheid gemaakt in Nederland tussen bijv. iemand die verboden haargroeimiddelen afneemt en iemand die bijv. harddrugs afneemt? Als ik bijv. haargroeimiddelen bestel, ben ik dan net zo hard de klos als dat ik harddrugs bestel?

Het valt waarschijnlijk niet onder dezelfde strafbaarstelling (als het kopen van haargroeimiddelen al strafbaar is).

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Nogmaals de kopers van die middelen zijn in Nederland niet strafbaar als het geen middelen zijn die op de lijst van verdovende middelen staan.

Hmm. Maar, dat zou betekenen dat het kopen van anabole steroïden niet strafbaar zou zijn. Die zijn immers niet-verdovend.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie Lijst I en Lijst II bij de Opiumwet.

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zit ik met een vraag;

Persoon heeft een chronische aandoening met veel pijn, krijgt als pijnstilling morfine voorgeschreven.

Persoon haalt zoals het behoort het medicijn met recept bij de apotheek, na verloop van tijd is hij met de laatste hoeveelheden bezig en deze zitten niet meer verpakt in een doosje van de apotheek en kan dus niet direkt bewijzen dat hij zijn medicatie op voorschrift heeft.

Mag de politie dit persoon aanhouden en in verzekerde bewaring nemen voor een onderzoek en tijdens het onderzoek onthouden van medicatie?
Levinas

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zie Lijst I en Lijst II bij de Opiumwet.

Ik heb het even doorgenomen. Het komt er dus op neer dat het kopen èn in bezit hebben hebben van middelen die niet op deze lijst staan, gewoon toegestaan is? Ook al kun je deze anders slechts op recept krijgen en/of kun je ze niet in de winkel kopen? Maar da's toch ook flauwekul. Ik heb even gezocht op diverse middelen als Clenbuterol, Stanozolol en Dianabol. Deze eerste is een heftig 'afslankmiddel' (eigenlijk een middel voor paarden met astma, ongelofelijk dat mensen dat slikken Shocked Laughing ) , de laatste twee zijn bekende steroiden. Hoe dan ook, geen van deze middelen staan op die lijst. Dus, wat betekent dat nu?
Levinas

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Zit ik met een vraag;

Persoon heeft een chronische aandoening met veel pijn, krijgt als pijnstilling morfine voorgeschreven.

Persoon haalt zoals het behoort het medicijn met recept bij de apotheek, na verloop van tijd is hij met de laatste hoeveelheden bezig en deze zitten niet meer verpakt in een doosje van de apotheek en kan dus niet direkt bewijzen dat hij zijn medicatie op voorschrift heeft.

Mag de politie dit persoon aanhouden en in verzekerde bewaring nemen voor een onderzoek en tijdens het onderzoek onthouden van medicatie?

Volgens mij kan de politie het wel 'direct' navragen bij de huisarts (of ie het op recept kreeg) als de persoon daarmee instemt.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of aanhouding mogelijk is volgt uit het Wetboek van Strafvordering: redelijk vermoeden van schuld en dergelijke.

Voor het omgaan met (de gezondheid) van personen die in bewaring zijn genomen zijn uiteraard protocollen opgesteld. Indien nodig zal een arts de situatie beoordelen, lijkt me.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds