Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 14:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verbintenissenrecht (tentamen)vraagje
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jona32

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 21:51    Onderwerp: Verbintenissenrecht (tentamen)vraagje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumgebruikers,

Vorige week hadden wij het tentamen burgerlijk II. Aangezien ik niet het geduld heb op de nabespreking te wachten, zou ik jullie graag een vraag willen voorleggen Embarassed

Ik copy-paste het wel gewoon:
1. Op 6 januari 2002 heeft Karel Loot ten behoeve van zijn bedrijf een machine van het merk X, type 123, bij de firma Andor gekocht. Loot en Andor spreken af dat Andor de machine uiterlijk een week later, op 13 januari 2002 bij Loot zal afleveren. Wegens ziekte van één van de vervoerders van Andor komt Andor deze verplichting echter niet na. Op 14 januari 2002, de machine bevindt zich nog steeds in de loods van Andor, gaat de machine door een brand bij Andor volledig teniet. Karel Loot lijdt schade doordat hij de machine niet geleverd heeft gekregen op de afgesproken datum.
a. Nu Andor toerekenbaar tekort is geschoten kan Loot Andor met succes aanspreken tot het vergoeden van zijn schade. Hij vraagt zich echter af of daarvoor verzuim en een ingebrekestelling nodig zijn. Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? (5 punten)

Wat ik heb geantwoord zal ik in het midden laten, maar ik vroeg mij af of er gekeken moet worden puur op het moment dat die fatale termijn(uiterlijk 13 januari) is verstreken, of dat het tenietgaan van de zaak er ook bij betrokken moet worden. In de casus staat immers dat Loot schade lijdt doordat hij niet geleverd heeft gekregen op 14 januari.
Is de brand en het tenietgaan van de zaak dan een valkuil die opgenomen is om ons het verkeerde antwoord te doen geven?
Ik heb in elk geval die brand buiten toeschouwing gelaten, aangezien de vraag wat mij betreft toch echt ziet op de fatale termijn.

Als ik het me zo herinner buiten het BW om heb ik geloof ik gesteld dat verzuim vereist is, maar een IGB niet...
Wat denken jullie? Alvast bedankt.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009 2:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verzuim treedt zonder ingebrekestelling in conform 6:83 BW.

Hij kan m.i. overigens op basis van de geschetste situatie ook gewoon op basis van de bewaarnemingsbepalingen (7:600 e.v.) schade claimen en daar is sowieso geen igs of verzuim voor nodig.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009 2:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar de machine was nog niet geleverd dus ook nog niet in eigendom overgedragen. Het lijkt me dat er dan toch geen sprake kan zijn van een bewaarneming? Er is toch geen sprake van een zaak die aan een bewaarnemer is toevertrouwd door een bewaargever? En aangezien de machine nooit is geleverd kan er ook niet worden gesproken over "teruggeven". (7:600 BW)

De machineleverancier is in verzuim ogv 6:83 BW. De schade die daardoor ontstaat moet worden vergoed ogv artikel 6:74 lid 1 BW. Er moet voor een beroep hierop in beginsel sprake zijn van verzuim (lid 2). Maar nu is de vraag of verzuim wel nodig was, dus met andere woorden of de tekortkoming niet reeds blijvend onmogelijk is (6:74 lid 2). M.i. is het wel nodig, want hij kan een andere machine met dezelfde kenmerken leveren op een later tijdstip, dus de tekortkoming is niet reeds blijvend onmogelijk. Dus ja verzuim is nodig en dit verzuim is op 13 januari ingetreden ogv 6:83 BW.
Op overmacht kan de machineleverancier zich overigens ook niet beroepen omdat ziekte van een van zijn werknemers voor zijn rekening komt (moet hij maar een organisatie runnen waarbij een zieke werknemer wordt vervangen door een ander). Dat er later brand ontstaat waardoor het nog langer zal gaan duren voordat hij een dergelijke machine kan leveren komt ook voor zijn rekening. Maar in feite geeft de vraag met het woord "toerekenbaar" al aan dat geen sprake is van overmacht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iets hoeft niet jouw eigendom te zijn om het in bewaring te kunnen geven. Ik kan best een boek van bona fides bij jou in bewaring geven.

Er is overigens m.i. wel geleverd. Zie 3:115 BW. Alleen duurt het "voortaan" dan niet zo lang.
Basa

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009 16:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben het met Cia76 eens, dat is volgens mij het juiste antwoord. Verder voor bewaring snap ik je niet zo goed Simone. Wat is hier precies in bewaring gegeven dan? Wat betreft het gedeelte over het boek ben ik het met je eens.[/url]
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: di 29 dec 2009 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Iets hoeft niet jouw eigendom te zijn om het in bewaring te kunnen geven. Ik kan best een boek van bona fides bij jou in bewaring geven.

Ok, maar dan geef jij iets dat jij voor bona fides houdt aan mij om in bewaring te nemen waarna ik het later teruggeef aan jou. Dat is hier volgens mij niet aan de orde.

Quote:

Er is overigens m.i. wel geleverd. Zie 3:115 BW. Alleen duurt het "voortaan" dan niet zo lang.

Uit de casus blijkt niet duidelijk dat een levering zoals bedoeld in 3:115 BW heeft plaatsgevonden. Jij leidt dit waarschijnlijk af aan het woord "afleveren" in plaats van "leveren"? De overdracht zou dan hebben plaatsgevonden maar het feitelijke afleveren wodt op een later moment gedaan. Dit is mogelijk, maar de casus is hierin niet duidelijk genoeg. Er blijkt niet uitdrukkelijk van een tweezijdige verklaring dat de een het goed nu voor de ander houdt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 2:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de praktijk zou er inderdaad een levering c.p. kunnen hebben plaatsgevonden, maar de casus vermeldt die niet en zo'n levering erbij verzinnen is waarschijnlijk niet de bedoeling van de tentamenvraag. Er is hier m.i. precies één overeenkomst, en dat is de koopovereenkomst met een verplichting tot levering van een machine van merk X, type 123, aan Loot. Er is een tekortkoming in de nakoming van die verbintenis.

Ik denk dat hier HR 4 februari 2000, NJ 2000, 258 (Kinheim/Pelders) moet worden genoemd:
HR schreef:
Indien een schuldenaar aanvankelijk een ondeugdelijke prestatie heeft geleverd doch deze vatbaar is voor herstel door alsnog een deugdelijke prestatie te leveren of het gebrek in de geleverde prestatie te herstellen, en van de schuldeiser gevergd kan worden dat hij de schuldenaar daartoe in de gelegenheid stelt, zal verzuim te dien aanzien in beginsel pas intreden nadat de schuldeiser de schuldenaar op de voet van art. 6:82 lid 1 BW de gelegenheid tot herstel heeft gegeven.

Wanneer evenwel de schuldenaar die ondeugdelijk heeft gepresteerd, nog de gelegenheid heeft alsnog deugdelijk na te komen, bestaat de mogelijkheid dat de schuldeiser ten gevolge van het gebrek in de aanvankelijk geleverde prestatie schade heeft geleden die hij niet zou hebben geleden indien aanstonds deugdelijk was gepresteerd, en die niet door de vervangende prestatie wordt weggenomen. In zoverre is de tekortkoming dan niet voor herstel vatbaar en is de nakoming blijvend onmogelijk in de zin van art. 6:74 en art. 6:81.

Loot heeft schade geleden doordat hij de machine niet geleverd heeft gekregen op de afgesproken datum. Uit Kinheim/Pelders volgt nu dat verzuim niet nodig is, omdat (wat deze schade betreft) de tekortkoming niet voor herstel vatbaar is en de nakoming blijvend onmogelijk is.

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 31 dec 2009 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ok, maar dan geef jij iets dat jij voor bona fides houdt aan mij om in bewaring te nemen waarna ik het later teruggeef aan jou. Dat is hier volgens mij niet aan de orde.

Zij spreken af dat, nu er sprake is van ziekte, waardoor de vervoerder niet kan vervoeren, Andor de machine voor Loot zal bewaren.

Ik noemde het als alternatief. Het is gewoon een makkelijkere manier van vorderen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 31 dec 2009 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik noemde het als alternatief. Het is gewoon een makkelijkere manier van vorderen.

Maar je hebt die keuze niet als er nog niet geleverd is.

In theorie kan er geleverd zijn, maar dat blijkt nergens uit. In een tentamencasus betekent dit dat er niet is geleverd.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 19 jan 2010 17:38    Onderwerp: Antwoord Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de personen die interesse hebben in het antwoord, zie onderstaand:

Het eerste waar bij de beantwoording naar moet worden gekeken is of er verzuim vereist is voor het kunnen vorderen van schadevergoeding. Uit art. 6:74 lid 2 jo. art. 6:81 BW blijkt dat verzuim vereist is voor zover de nakoming niet blijvend onmogelijk is geworden.

Nu een machine van merk het X, type 123 moest worden geleverd, een soortzaak, is de nakoming gewoon nog mogelijk. Andor moet een dergelijke machine maar van elders zien te halen. Ook het latere te-nietgaan van de machine doet hier niet aan af. Immers: de soort gaat niet teniet (genus non pe-rit). Zie Verb. algemeen, nr. 135, vooral p. 106. Verzuim is dus vereist.

Het tweede punt is de al dan niet aanwezige noodzaak een ingebrekestelling te sturen met een termijn waarbinnen alsnog nagekomen kan worden. Dit is het uitgangspunt als de nakoming nog mogelijk is (art. 6:82 lid 1 BW). Hier is echter de uitzondering van art. 6:83, aanhef en onder a van toepassing.

De termijn is kennelijk bedoeld als een fatale termijn (de machines moeten uiterlijk 13 januari 2002 worden geleverd). Nu deze termijn is verstreken is Andor van rechtswege in verzuim en kan Loot de vertragingsschade ex art. 6:85 BW direct vorderen. Zie Verb. Algemeen, nr. 194 en 197.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: di 19 jan 2010 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan had ik het goed Very Happy
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij nader inzien is Kinheim/Pelders inderdaad toch niet van toepassing. In Kinheim/Pelders gaat het over gevolgschade en niet over vertragingsschade. De schade die Loot heeft geleden is vertragingsschade.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds