|
Auteur |
Bericht |
mieke1234
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 21:50 Onderwerp: Verbinden samenlevingscontract: uitkopen verplicht? |
|
|
Mijn partner en ik hebben een samenlevingscontract. We gaan uit elkaar, tegen zijn zin. Hij wil in het huis blijven wonen met de kinderen wat hij kan betalen door een deel van de waarde te belenen en MIJ NIETS TE BETALEN! Kan dat? Hij is toch verplicht mij mijn deel te betalen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 22:11 Onderwerp: |
|
|
Jouw deel van wat? Van het door jullie samen gekochte huis?
Als hij bereid is jouw aandeel in het huis over te nemen, kun je daar (de helft van) de marktwaarde van het huis voor vragen (bijv. in de vorm van de helft van de overwaarde plus overname van jouw deel van de hypotheekschuld). Als hij niet bereid is dat te betalen wordt het wat lastiger.
Om hem te verplichten jouw aandeel in het huis (en de hypotheek) tegen de marktwaarde over te nemen, zul je bij de rechter verdeling van het huis moeten vorderen. Tot die tijd kun je volgens mij een redelijke vergoeding voor het gebruik van de woning in rekening brengen.
Het is natuurlijk handiger als jullie er samen uit kunnen komen... Maar dat betekent niet dat je genoegen hoeft te nemen met een bedrag dat duidelijk onder de marktwaarde ligt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mieke1234
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 22:33 Onderwerp: |
|
|
Ja, mijn deel van het huis bedoelde ik. Ik bedoel in de titel trouwens ONTbinden samenlevingscontract, maar dat was gelukkig wel duidelijk...
Dus als hij niet wil betalen, zullen we naar de rechter moeten? Die zal mij (altijd het meest betaald, hoogste inkomen) toch mijn deel niet kunnen ontzeggen? |
|
|
|
 |
Gert Kraagman
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 jul 2010 11:01 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Belangrijk is ook wat er destijds is afgesproken in het samenlevingscontract. Is alles gezamenlijk bezit? Hoe hebben jullie het spaargeld verdeeld? Betaalde jij altijd meer, bijvoorbeeld de verhouding 60-40? Misschien heb je wat aan de info op: http://www.eindesamenwonen.nl/waar-wonen-einde-samenwonen.html Hou er trouwens rekening mee dat de kinderalimentatie ook geregeld moet worden.
Veel sterkte... |
|
|
|
 |
|