|
Auteur |
Bericht |
rechtislinks
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: zo 23 nov 2008 12:54 Onderwerp: Vastleggen afspraken |
|
|
Stel dat ik een verbintenis wil aangaan met een particulier. Ik mag een jaar lang gebruikmaken van bepaalde apparatuur voor mijn toekomstige onderneming. Hij wil deze afspraak echter niet schriftelijk vastleggen. Het moet op basis van vertrouwen gebeuren. Echter, ik zal schade lijden als hij er later op terugkomt.
Mag ik de afspraak in geheim opnemen op geluidsapparatuur zodat het later geen welles en nietes situatie wordt en het dus mijn woord tegen zijn woord is? |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 23 nov 2008 15:13 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat mag. Deelnemers aan een gesprek mogen dat opnemen zonder dat te melden. Het gebruik van zo'n opname in het kader van een procedure over een overeenkomst lijkt me volstrekt rechtmatig. Uittypen en publiceren op internet daarentegen kan onrechtmatig zijn, maar dat is iets anders natuurlijk.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 23 nov 2008 17:37 Onderwerp: |
|
|
Precies wat Arnoud zegt. Overigens zijn er twee voorwaarden: één van de gespreksdeelnemers dient te weten dat het gesprek opgenomen wordt en er mag geen sprake zijn van inbreuk op de persoonlijke levenssfeer.
(Dit betekent praktisch dat in familierechtzaken opnames veelal niet toegelaten worden. |
|
|
|
 |
|