Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 15 jun 2025 19:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Van overeenkomstige toepassing ook voor Artikel Xa?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Barman_Anton

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2014 19:19    Onderwerp: Van overeenkomstige toepassing ook voor Artikel Xa? Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.,

In de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 bestaan de volgende artikelen:
23
23a
23b

Artikel 24 luidt:
"Op de belasting die wordt geheven voor een bestelauto is artikel 23 van overeenkomstige toepassing."

(daarna komt overigens Artikel 24a maar ik denk dat dat irrelevant is)

Is artikel 23a nu door artikel 24 ook van overeenkomstige toepassing? (Ja/Nee?)

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2014 21:17    Onderwerp: Re: Van overeenkomstige toepassing ook voor Artikel Xa? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Barman_Anton schreef:
Is artikel 23a nu door artikel 24 ook van overeenkomstige toepassing? (Ja/Nee?)

In ieder geval niet omdat "23a" op "23" lijkt of iets dergelijks. De vorm van het artikelnummer is irrelevant.

Gelet op de inhoud van de artikelen 23, 23a en 24, durf ik echter niet zonder meer te stellen dat art. 23a niet ook van overeenkomstige toepassing is op bestelauto's.

Ik zeg geen ja en ik zeg geen nee.

BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2014 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thanks voor het antwoord. Ik heb er natuurlijk weinig aan, afgezien dat ik gevleid wordt dat iemand met méér dan 20.000 berichten het ook niet zomaar op kan lossen (voel ik me minder stom).... Maar hoe nu verder om wel het antwoord boven tafel te krijgen?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2014 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De MvT over de toevoeging van art. 23a:
Quote:
4.1. Zelfstandig kwart- en halftarief voor kampeerauto's in de motorrijtuigenbelasting

De wijze waarop de behandeling van kampeerauto's en woonwagens is ingebouwd in de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 (Wet MRB) is thans niet in alle opzichten helder en consistent. Een kampeerauto kan in aanmerking komen voor een bijzonder fiscaal regime, te weten de kwart- en halftariefregeling zoals neergelegd in artikel 30 van de Wet MRB. Onder de kwart- en halftariefregeling is het voor bepaalde motorrijtuigen mogelijk om in één keer over vier aaneengesloten tijdvakken belasting te betalen naar een gereduceerd tarief (kwart- of halftarief). Voor de kampeerauto gelden daarbij geen voorwaarden met betrekking tot het weggebruik. Hierdoor is de inbouw van kampeerauto's in de kwart- en halftariefregeling van artikel 30 van de Wet MRB, met haar nadere voorwaarden over het gebruik en de verplichting de belasting voor vier tijdvakken vooruit te betalen, in wezen onnodig.

Voorgesteld wordt om de kampeerauto op te nemen in een zelfstandig tariefartikel (artikel 23a van de Wet MRB). Door deze categorie op te nemen in artikel 23a van de Wet MRB wordt tot uitdrukking gebracht dat het gaat om bijzondere personenauto's waarvoor een bijzonder tarief – afgeleid van het personenautotarief – geldt. Indien wordt voldaan aan de qua uiterlijk en inrichting gestelde voorwaarden zal de belasting een kwart of, ingeval van bedrijfsmatig verhuurde kampeerauto's de helft, van de ingevolge artikel 23 van de Wet MRB (tariefartikel voor de personenauto) verschuldigde belasting bedragen.

Een verschil ten opzichte van de huidige kwart- en halftariefregeling is dat ten aanzien van de kampeerauto niet meer vooraf over vier aaneengesloten tijdvakken hoeft te worden betaald. Heffing, betaling en naheffing van de motorrijtuigenbelasting zal in geval van kampeerauto's op de wijze van een gewone personenauto gaan verlopen. Een belangrijk voordeel is dat met dit voorstel het voor de houder van een kampeerauto ook mogelijk wordt de motorrijtuigenbelasting per kwartaal te betalen en daarmee ook door middel van een maandelijkse automatische incasso (en bij betaling per jaar in aanmerking te komen voor de korting van € 3 per tijdvak van drie maanden).

Hier lijkt al te worden gesuggereerd dat de bepalingen van art. 23a met opzet niet aan art. 23 zijn toegevoegd, oftewel, dat art. 23a niet via art. 24 van overeenkomstige toepassing is op bestelauto's.

Dit wordt vervolgens bevestigd als je kijkt naar de wet zoals die vóór de invoeging van art. 23a luidde. Toen was er art. 30 dat onder meer voor kampeerauto's en woonwagen's min of meer hetzelfde deed als nu art. 23a. Volgens het oude art. 2:
Quote:
c. bestelauto: een motorrijtuig op drie of meer wielen niet zijnde een personenauto of een autobus, met een toegestane maximum massa van 3 500 kg of minder;

(...)

g. kampeerauto: een personenauto waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen en is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid;

h. woonwagen: een personenauto waarvan de binnenruimte vaste voorzieningen bevat voor bewoning;

Een bestelauto is dus geen kampeerauto of woonwagen. Verder blijkt uit de MvT dat het niet de bedoeling was van art. 23a om hierin verandering aan te brengen (het gaat slechts om een vereenvoudiging van de regeling voor kampeerauto's en woonwagens).

Ik durf nu de vraag te beantwoorden met: nee.

BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2014 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

THanks! Dit beantwoord perfect mijn vraag!
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2014 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt erop dat vooral art. 5aa Uitvoeringsbesluit motorrijtuigenbelasting 1994 van belang is voor de toepasselijkheid van art. 23a.

Volgens de Rechtbank Den Haag kun je "af fabriek" negeren. Als je een bestelauto ombouwt tot iets dat voldoet aan art. 5aa Uitvoeringsbesluit, dan is art. 23a van toepassing.

Het Hof Amsterdam lijkt het echter weer anders te zien.

In die laatste uitspraak lijkt trouwens te worden opgemerkt (weliswaar in een passage die uit de uitspraak van een rechtbank is gehaald) dat het juist de bedoeling is van de wetgever dat het ombouwen tot kampeerwagen alleen voor grote bestelauto's tot toepassing van het kwarttarief kan leiden.

Allemaal nog niet zo eenvoudig dus.

BerichtGeplaatst: zo 12 jan 2014 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Ik vind het super dat je zo diep ingaat op de materie. Omdat ik niet verwacht had dat de inhoud zo'n grote rol zou spelen, maar juist juridische logica is het volgende gebeurd:

Het gaat mij er meer om dat via artikel 24 mogelijk artikel 23b van toepassing zou zijn. Oftewel dat een bestelauto met een co2 van maximaal 50 wegenbelastingvrij is.

Ik dacht dat als 23a van toepassing is dan is 23b dat ook. Of beide niet.

Nu twijfel ik dus weer, haha.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds