Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 3:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Van de opleiding verwijderd worden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shenur

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 16:33    Onderwerp: Van de opleiding verwijderd worden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal kort het verhaal samenvatten wat een vriendin van mij is overkomen. Ik ken het verhaal niet gedetailleerd dus hier en daar zal informatie ontbreken.
Een vriendin van mij doet nu mbo-niveau 4, verpleegkunde. Ze heeft hoge cijfers. Alleen met stage wil het niet lukken. Ze heeft al haar vakken op school afgerond. Nu zijn er problemen ontstaan met stage. Ze heeft stage gelopen bij de een instelling. Haar begeleidster zei dat ze op vakantie zou gaan en dat een vervangende begeleidster de proeven zou doen met mijn vriendin en als ze de proeven goed zou afleggen dan zou de echte begeleider na terugkomst van haar vakantie de proeven aftekenen. Mijn vriendin ging met de vervangende begeleider de proeven doen. De vervangende begeleider vond dat mijn vriendin het goed had gedaan. Ze had dit ook genoteerd en alles overgedragen aan de begeleider. De vervangende begeleider is kort nadat de begeleider van mijn vriendin terugkwam van vakantie uit dienst gegaan.

Mijn vriendin hoorde tijdens een gesprek op de gang dat de collega’s en haar begeleider het hadden over een personeelstekort. Een tijdje later werd aan mijn vriendin gevraagd of ze zou kunnen werken in de vakantie. Mijn vriendin zei dat ze zelf op vakantie moest gaan en dat het niet zou lukken. De begeleidster vond dit jammer en zei: ‘We hadden wel op je gerekend in de vakantie.’ Toen kwamen de proeven ter sprake. De begeleidster zei ineens: ‘Ik ga niets voor je aftekenen. ik heb het niet gezien dus ik teken ook niets af.’ Toen wees mijn vriendin haar op de afspraak die gemaakt was en dat ze maar niet op vakantie moest gaan als ze de proeven wilde zien. De begeleidster heeft toen uiteindelijk de stage van mijn vriendin stopgezet. Hierdoor was zij genoodzaakt om een andere stage te zoeken. En kreeg een jaar verlenging op school.
De school ondersteunde haar niet. Dit soort toestanden is ook bij vele leerlingen op deze school van mijn vriendin gebeurd. 9 van de 10 leerlingen krijgt minimaal 1 jaar verlenging. Geen ondersteuning krijgen van de docenten op school. Deze docenten sluiten zich aan bij stage en i.p.v. de leerling te motiveren demotiveren ze hun door hun te dreigen naar een lager niveau te sturen. Nu loopt mijn vriendin stage bij een andere instelling. Docenten van school hebben prive-gegevens gelekt aan collega’s van mijn vriendin. Vooral haar mentor. Toen mijn vriendin haar mentor hierop aansprak zei ze: ik vertel alles al moet ik je leerlingendossier er letterlijk bijpakken en voorlezen. Ik maakt dit gewoon wereldkundig.’ Ook heeft deze mentor gegevens van haar zusje aan haar collega’s gelekt. Tevens heeft de mentor haar uitgelachen tijdens een gesprek dat plaatsvond op haar nieuwe stageplaats. Doordat de mentor haar leerlingendossier heeft gelekt aan haar stage bevindt mijn vriendin zich in een zwakke positie. Tijdens het gesprek zei de mentor dat ze teruggestuurd moet worden naar niveau 3 en dat stage dit mag bepalen. Nu had ik een vraag aan jullie kun je iemand alleen maar omdat zij onterecht haar stage niet heeft gehaald terugsturen naar niveau 3 ? Ze heeft wel hele hoge cijfers. Haar studie is met een jaar verlengd door stage. Ze heeft een aantal stages niet goed afgerond. Ze heeft alles op school behaald. Mag zij teruggestuurd worden naar niveau 3 als stage of school dit bepaald terwijl de theorie met goede cijfers is afgerond op niveau 4.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 17:10    Onderwerp: Re: Van de opleiding verwijderd worden Reageer met quote Naar onder Naar boven

shenur schreef:
Mag zij teruggestuurd worden naar niveau 3 als stage of school dit bepaald terwijl de theorie met goede cijfers is afgerond op niveau 4.

De opleiding mag zeker niet bepalen voor welke studie iemand zich inschrijft. Dat bepaalt iemand zelf. Om op het mbo in aanmerking voor een diploma te komen is het echter wel verplicht om een minmaal aantal uur stage te hebben gelopen en om de bijbehorende stageopdrachten goed af te ronden. Wanneer een leerling om wat voor reden dan ook de uren niet kan maken en/of de stageopdrachten niet kan afronden dan kan deze leerling ook niet worden gediplomeerd. Er moet dan een nieuwe stageplek worden gevonden. De opleiding moet hierbij ondersteunen maar de leerling is zelf verantwoordelijk. Lukt het niet om een stageplek te vinden dan komt de leerling nooit in aanmerking voor diplomering. Is dat het geval dan kan hij/zij van de opleiding worden verwijderd en wordt de gesloten onderwijsovereenkomst ontbonden.

Is er in het geval van je vriendin sprake van deze situatie? Als alternatief wordt dan namelijk vaak een andere opleiding aangeboden. Je vriendin hoeft dus niet met het aanbod akkoord te gaan om worden teruggezet maar afhankelijk van de situatie kan het wel zo zijn dat ze in een uiterst geval wordt verwijderd van de opleiding. Ze moet zich dan weer opnieuw inschrijven en dan kan de school per opleiding beoordelen of ze haar daar wel of niet aannemen. Ook dan kan weigeren overigens niet zomaar maar de vrijheid van de school is dan wel groter.
svdongen

Leeftijd: 29
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 14 mei 2013 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien mijn vraag onder Bestuursrecht, is de vraag in hoeverre hier het bestuursrecht van toepassing is.
Bekijk de homepage
shenur

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2013 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Gezien mijn vraag onder Bestuursrecht, is de vraag in hoeverre hier het bestuursrecht van toepassing is.

Hartstikke bedankt voor je informatie. Ik denk niet dat het veel betrekking heeft op Bestuursrecht. Ik zou helaas niet weten welk ander rechtsgebied het wel betrekking zal hebben. Is wel een goede vraag.
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 9:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:

Besluiten van onderwijsinstellingen vallen soms onder het bestuursrecht en soms niet. Dat kan afhankelijk zijn van het soort instelling en de aard van het besluit dat is genomen. Je moet die vraag eigenlijk per casus beantwoorden. In dit geval valt het niet onder het bestuursrecht. In het BVE (o.a. middelbaar beroepsonderwijs) wordt een onderwijsovereenkomst (art. 8.1.3. WEB) afgesloten met de leerling en die overeenkomst beheerst voor een groot deel de rechtsverhouding.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds