Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Valse beschuldiging incest en mishandeling
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fiislief

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 10 mei 2010 12:32    Onderwerp: Valse beschuldiging incest en mishandeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,
Ik weet niet of ik mijn vraag op de juiste plek plaats, zo niet dan hoor ik dat graag even, geen idee waar ik het anders mag plaatsen.
Onderstaande wil ik graag voorleggen in de hoop dat iemand advies kan geven over hoe we dit kunnen aanpakken en waar te beginnen. Wat ik graag zou willen is mijn vaders naam zuiveren, het gaat me er niet om om mijn zus te straffen, maar graag wil ik dat er een onderzoek gestart wordt naar de waarheid van haar verhaal (ik denk aan valse herinneringen), en desnoods wil ik haar aanklagen voor smaad zodat ze gedwongen wordt haar verhalen van internet af te halen (als iemand het wil lezen stuur ik de link). Tevens baal ik enorm dat een weekblad dit soort verhalen publiceert zonder ze op waarheid te checken.

Mijn zus met wie we de laatste 15 jaar amper contact hebben heeft sinds vorig jaar een internetsite gemaakt met daarop haar verhaal. Dit verhaal publiceert ze op advies van haar therapeut die met haar na 25 jaar "ineens" herinneringen heeft teruggevonden.
Hierin verteld ze dat mijn vader (welke nu 2 jaar dood is) haar stelselmatig misbruikte en mishandelde, en mijn moeder wordt afgeschilderd als slechte moeder omdat deze om aanknopingspunten vraagt en haar niet zomaar gelooft, ze noemt mijn vaders naam niet maar wel haar eigen voor en achternaam met foto, tevens is haar verhaal met alleen voornaam en foto in februari geplubiceerd in een bekend weekblad waardoor wij nu aangesproken worden door kennissen, mijn moeder is hierdoor flink overspannen geraakt. Kan ik iets doen zodat ze het verhaal van internet moet halen (of anoniem moet blijven) en kunnen we het weekblad aanklagen? Ik heb per mail het weekblad gevraagd of ze verhalen checken op waarheid maar geen antwoord gekregen(ik weet niet of het ter zake doet maar hoogstwaarsch. is het verhaal niet waar, ze heeft enkele psychische stoornissen en we kunnen geen bewijzen vinden).

Als er aanvullende info nodig is dan vraag maar. Ik hoop dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met soortgelijke gevallen en me kunnen adviseren. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering, kunnen deze iets betekenen?
Alvast bedankt voor het lezen.

Laatst aangepast door fiislief op wo 17 nov 2010 12:57, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 11 mei 2010 18:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is mijn eigen nieuwsgierigheid - ik geef het toe - maar je geeft genoeg informatie om de website van je zus te vinden, ook zonder verdere aanwijzingen. Als je dat wil voorkomen moet je even wat specifieke aanwijzingen weghalen.

Ik sta bijzonder sceptisch tegenover verklaringen die via hulpverleningstrajecten tot stand zijn gekomen. Buitengewoon onbetrouwbaar. Vaak zie je dat er vervolgens ook geen aangifte wordt gedaan waardoor de vermeende dader in een lastig parket komt te zitten. Hij - het is meestal een hij - kan zich niet of nauwelijks verdedigen en er wordt geen onderzoek ingesteld. Ik weet uit eigen ervaring dat vaders de politie soms haast smeken om een onderzoek in te stellen nadat zij beschuldigd worden van incest. Soms door de moeder - meestal na een echtscheiding- soms ook door de dochter zelf. Zolang er echter geen aangifte van het slachtoffer ligt, gebeurt dat in de regel niet. Vaak wordt er ook wel aangifte gedaan, het percentage valse aangiften in zedenzaken is relatief hoog.

Hierbij is eens extra complicatie - naast persoonlijk verdriet - dat je vader inmiddels is overleden, waardoor zelfs al zou je zus nu nog aangifte doen er geen onderzoek meer wordt ingesteld omdat er geen mogelijkheid meer is de vermeende dader te vervolgen.

Als je strafrechtelijk wat zou willen ondernemen moet je het zoeken in de richting van smaad / belediging, te vinden vanaf art. 261 Wetboek van Strafrecht. Deze feiten zijn alleen op klacht vervolgbaar. Gelet op art. 270 Wetboek van strafrecht kan een directe bloedverwant deze klacht ook doen als de persoon tegen wie de smaad gericht is, is overleden.

De vraag is echter of het feit smaad bewezen kan worden. Of het smaad is hangt af van of het waar is en dat is nu precies het lastige bij zedenzaken, zeker als dit feiten zijn die jaren terug hebben plaatsgevonden. Als je zus volhoudt dat deze feiten hebben plaatsgevonden dan valt daar weinig tegen in te brengen. Stel dat je vader was vrijgesproken van dit feit dan zou deze vrijspraak ingebracht kunnen worden als het bewijs dat er sprake is van smaad. Nu dat niet is gebeurd - en onderzoek ook niet meer kan plaatsvinden omdat je vader is overleden - zal het m.i. erg lastig worden om te bewijzen dat er sprake is van smaad. Dit los van de vraag of haar beweringen voldoende herleidbaar zijn tot je vader, uiteraard is dat ook een voorwaarde.

Evengoed geef je zo misschien wel een signaal af aan je zus en - mits de de zaak voldoende prioriteit krijgt - wordt je zus mogelijk zo wel gedwongen wat preciezer te onderbouwen wat er dan heeft plaatsgevonden.

Civielrechtelijk zijn er wellicht ook mogelijkheden om publicatie tegen te gaan, maar vermoedelijk is dit ook lastig. Ik weet daar minder vanaf maar voorzover er mogelijkheden zijn lijkt mij ook hier te spelen dat er erg lastig is om aan te tonen dat zij onrechtmatig bezig is, dat wil zeggen liegt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wordt moeilijk om iemands naam te zuiveren als je niet over voldoende bewijs beschikt.

Roddel en achterklap hoort er nu eenmaal bij.

Vraag je zus om haar neiging om wraak te willen te staken omdat ze er de verkeerde mensen mee treft.

Dit is een persoonlijk advies;
juridisch gezien lijkt mij hier weinig eer aan te behalen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds