Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 11:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vals geld
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 12:03    Onderwerp: Vals geld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gisteren 1000 euro gepind bij de Postbank, om dat vervolgens direct op mijn ABNrekening te gaan storten.
(Deze ouderwetse manier omdat mijn postbank internetbankieren niet werkt en het te lang duurt om dat up&running te krijgen, maar dat terzijde).

Storten gaat bij de ABN middels zo'n ATM waar je zowel geld in kunt stoppen als uit kunt halen. Wij stoppen er 20 biljetjes van €50 in. Het ding weigert de storting te doen, spuugt er weer 13 biljetjes uit en een bonnetje dat er 7 zijn achtergehouden 'voor nader onderzoek'.

Shocked Denk je dan.

Nou bestaat de kans dat het apparaat van de ABN gewoon kuren had. Het wordt uigezocht en als het geen vals geld blijkt te zijn wordt het bedrag t.z.t. weer bijgestort.

Maar nou vraag ik me af, wat als het wel vals geld blijkt te zijn? De ABN-mevrouw wist mij te vertellen dat de code/nummering op de biljetten wordt geregistreerd bij een pinopname. Kan je daarmee, en met het bonnetje van de pintransactie, naar de Postbank stappen en schadevergoeding vragen?
Je hoort wel eens verhalen van mensen die op de één of andere manier vals geld in de maag gesplitst krijgen en die hebben het nakijken. Het zou natuurlijk ook een beetje raar zijn als je je valse briefjes bij de bank in kan leveren voor echt geld Cool . Maar in dit geval zouden ze door de Postbank zelf uitgegeven zijn en dat kunnen we ook aantonen. Zou dat wat uitmaken?

Vooralsnog is het hypothetisch, ik hoop maar dat de ATM gewoon kuren had en we het bedrag alsnog tegemoed kunnen zien. Daarom zijn we ook nog niet naar de Postbank gegaan, die zeggen waarschijnlijk ook wacht eerst het onderzoek maar eens af. Of zou het verstandig zijn hier nu wel al melding van te maken?

Dit soort dingen overkomen normaal altijd andere mensen! Laughing
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 17:03    Onderwerp: Re: Vals geld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Maar in dit geval zouden ze door de Postbank zelf uitgegeven zijn en dat kunnen we ook aantonen. Zou dat wat uitmaken?

Als je het kunt aantonen zit je goed. Maar hoe wil je aantonen dat het dezelfde briefjes zijn als die je een paar minuten eerder hebt gepind?
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Da's inderdaad wel het lastige met vals geld... Think Je kunt immers serienummers ook namaken. Aan de andere kant is de kans wel idioot klein dat je toevallig de 'goede' serienummers namaakt. Hoeveel tijd zat er tussenhet opnemen en je poging tot storten?

Wat aansprakelijkheid betreft heb ik eigenlijk geen idee, maar ik heb wel de indruk dat het je iets zou moeten helpen dat men van een bank mag verwachten dat die ervoor zorgt dat die geen vals geld uitgeeft.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, dat van die serienummers heb ik overheen gelezen. Als de postbank de serienummers nog weet en die komen overeen met die van het valse geld (als het inderdaad vals zou blijken), dan lijkt me in voldoende mate bewezen dat het geld uit de automaat vals was.
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden. Dat van die serienummers is inderdaad wel cruciaal. Zonder dat kan je ook geld gaan pinnen en vervolgens claimen dat je zelfgeprinte briefjes uit de automaat zijn gekomen. Nou kan dit op zich ook mèt serienummers, maar het wordt wel steeds onwaarschijnlijker.
Er zat zoveel tijd tussen pinnen en storten als nodig is om drie straten uit te fietsten en te wachten in de rij. Niet veel dus, bonnetje Postbank zegt 13.12 uur en bonnetje ABN zegt 13.22 uur. Zo snel kan ik geen vals geld drukken al zou ik het willen Wink
Maar goed, dit staat of valt met de aanname dat de Postbank die serienummers registreert. En als ze dat doen, geen idee hoe lang ze die gegevens bewaren. Toch maar even een mailtje er uit doen met de vraag dit alvast na te gaan, dan.

Als je de aansprakelijkheid heel sec bekijkt heeft de Postbank gewoon niet geleverd waar ik voor heb betaald: namelijk 350 euro.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Toch maar even een mailtje er uit doen met de vraag dit alvast na te gaan, dan.

Onder de gegeven omstandigheden lijkt me dat wel verstandig, ja.

Quote:
Als je de aansprakelijkheid heel sec bekijkt heeft de Postbank gewoon niet geleverd waar ik voor heb betaald: namelijk 350 euro.

Als de biljetten vals blijken te zijn zal de Postbank je alsnog die 350 euro moeten betalen. Maar waarschijnlijk loopt het met een sisser af.
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel, dat denk ik ook. Maar toch zijn dit soort casusjes interessant.. Wink
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Niet veel dus, bonnetje Postbank zegt 13.12 uur en bonnetje ABN zegt 13.22 uur. Zo snel kan ik geen vals geld drukken al zou ik het willen Wink

Dit zou je natuurlijk al van tevoren geregeld kunnen hebben Razz
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar, als je in staat bent om vals geld te drukken ben je vast ook in staat om valse bonnetjes te drukken Wink. Goed punt!

Hoe dan ook, de profi crimineel gaat toch geen 350 euro aan vals geld inleveren bij de bank, op hoop van zegen. Plus ik heb blauwe ogen, wil ook nog wel eens helpen.. Wink
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 05 jun 2008 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tja,zolang biljetten bestaan uit nieuwe / oude/ gewassen, gestreken, gekreukte biljetten zullen er altijd marginale afwijkingen kunnen bestaan, maar daarmee is een bilejt niet per definitie vals. De banken controleren 100% van het pinautomaten geld op echtheid, dat zijn zij verplicht...
Het kan snuffelen worden in de wetboeken! Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds