|
Auteur |
Bericht |
MiraS
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 18 nov 2013 22:26 Onderwerp: Vakantiegeld en vakantiedagen in loon zonder arbeidscontract |
|
|
Ik werk 10 jaar bij een horecabedrijf en heb nog nooit vakantiegeld en vakantiedagen betaald gekregen. Dit zat in mijn loon en zo heeft het ook altijd op mijn loonstrookjes gestaan. Nu heeft mijn werkgever mij 11 maanden geleden gezegd dat ik ontslagen zou worden op economische gronden (omdat ik te duur ben) alleen is er nooit ontslag aangevraagd. Ze hadden gehoopt dat ik zelf zou vertrekken. Mijn loonstrook is 1 maand nadat mij dit is medegedeeld, en ik gezegd had een advocaat in te schakelen, gewijzigd, het vakantiegeld en de vakantiedagen zijn uit mijn loon gehaald. Het bruto- en nettoloon zijn overigens ongewijzigd. Ik heb GEEN arbeidscontract, alleen ooit eens een loonbelastingverklaring ingevuld. Wel dus iedere maand een loonstrook en jaaropgaven. Nu ben ik er pas achtergekomen dat als je geen arbeidscontract hebt je ook geen vakantie- geld en dagen in je loon mag hebben, vandaar die wijziging 10 maanden geleden. Overigens heb ik afgelopen jaar geen vakantiegeld gehad want dat geld is er niet wordt dan gezegd! Mijn vraag is: heb ik recht op vakantiegeld en vakantiedagen en kan ik dit ook met terugwerkende kracht opeisen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 18 nov 2013 23:07 Onderwerp: |
|
|
Je verricht al vele jaren werk tegen betaling, dus heb je een (wellicht ongeschreven) arbeidsovereenkomst.
art. 7:610a BW schreef: | Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst. |
Dat je loonstroken ontvangt bevestigt dat er sprake is van een dienstverband (en dus een arbeidsovereenkomst), Ik neem tenminste aan dat de werkgever niet al 11 jaar lang verzuimd om loonbelasting aan de fiscus af te dragen / loonheffing op jouw loon in te houden.
Je hebt recht op vakantiegeld en vakantiedagen, en je kunt dit met terugwerkende kracht opeisen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MiraS
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 nov 2013 0:55 Onderwerp: |
|
|
Bona fides, bedankt voor je antwoord. Er wordt inderdaad loonheffing ingehouden op mijn loon. Kan ik ook nog van voorgaande jaren opeisen? Ik kan immers aantonen dat de loonstroken nooit geklopt hebben en dat ik gewoon vakantie- geld en dagen uitbetaald had moeten krijgen. |
|
|
|
 |
|