Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 15:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

VVE
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Borr

Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 14 sep 2011 18:54    Onderwerp: VVE Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, ik heb een vraag over de volgende kwestie:
een huurder van een kantoorpand claimt een bepaald onderhoud aan dat pand bij de verhuurder. De verhuurder is lid van een VvE die eigenaar is van het complete pand. Het betreffende onderhoud is gemeenschappelijk en valt dus onder de VvE, welke oordeelt dat het onderhoud niet uitgevoerd zal worden. Verhuurder deelt dat mede aan huurder, maar deze laatste stelt niets met de VvE te maken te hebben omdat enkel de verhuurder tegenpartij is in de h.o.k.. Er is gebruik gemaakt van een standaardhuurcontract voor kantoorruimtes, waarin een artikel staat dat huurder zich onderwerpt aan een eventueel reglement van de VvE, dus de huurder wist dat er een VvE is. Echter, de huurder heeft wel degelijk recht op bepaald onderhoud volgens h.o.k. en alg. bep.

Kan de verhuurder zich verschuilen achter de VvE? Zo ja, waar is dat geregeld? Zo nee, kan de verhuurder dan de VvE dwingen om het onderhoud op zich te nemen ? (de VvE is immers opgericht met het kantoor als afzonderlijke eenheid).
Als de VvE zou weten dat de verhuurder als eigenaar van dit app.recht het onderhoud op zich moet nemen zal zij immers in de toekomst altijd onderhoud voor dat deel van het gebouw afwijzen!

Bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 15 okt 2011 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind je verhaal niet heel duidelijk geschreven, temeer je het eerst hebt over een kantoorpand en later over een appartementsrecht.

Maar m.i. heeft een huurder, buiten de plicht zich als goed huurder te gedragen (waar in beginsel ook het naleven van algemene fatsoenregels uit het VVE-reglement bij hoort) inderdaad formeel niets te maken met de VVE. Hij is immers geen eigenaar van het pand en dus ook geen partij in de VVE. Welke verplichtingen hij ook heeft, die heeft hij rechtstreeks naar de eigenaar toe en niet naar de VVE.

Omgekeerd kan de huurder van de verhuurder verlangen dat hij normaal onderhoud pleegt, de huurder hoeft hiervoor de VVE niet aan te spreken, want daar heeft hij immers niets mee te maken. Hij kan wel de VVE op basis van de verlengde arm constructie aanspreken voor al het onderhoud dat de VVE jegens de eigenaren verplicht is uit te voeren.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 15 okt 2011 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Ik vind je verhaal niet heel duidelijk geschreven, temeer je het eerst hebt over een kantoorpand en later over een appartementsrecht.

En hoe spreekt dat elkaar tegen???
Weet je wel wat een VvE is?

Borr schreef:
Kan de verhuurder zich verschuilen achter de VvE?

Nee, de verhuurder moet zijn verplichtingen uit de huurovereenkomst nakomen. Als nakoming niet mogelijk blijkt wegens gebrek aan medewerking van de VvE, dan komt dat m.i. geheel voor risico van de verhuurder.

Quote:
Zo nee, kan de verhuurder dan de VvE dwingen om het onderhoud op zich te nemen ?

Een VvE heeft natuurlijk ook verplichtingen jegens de appartementseigenaren, en die kunnen die verplichtingen proberen af te dwingen. Of er in dit geval een verplichting van de VvE jegens de verhuurder is om het onderhoud te plegen, kan ik niet beoordelen.

BerichtGeplaatst: za 15 okt 2011 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
dr.dunno schreef:

En hoe spreekt dat elkaar tegen???

In die zin dat een kantoorpand met een ongewijzigde bestemming geen appartementen kan bevatten.

Quote:

Tuurlijk. Maar het tegendeel kun je ook niet uit mijn opmerking opmerken.

BerichtGeplaatst: za 15 okt 2011 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
In die zin dat een kantoorpand met een ongewijzigde bestemming geen appartementen kan bevatten.

Zoek eens op wat een appartementsrecht is.

Quote:
Quote:

Nou, gelet op wat je schrijft betwijfel ik dat je beseft dat de E in VvE verwijst naar de "eigenaren" van appartementsrechten.

BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
dr.dunno schreef:

Zoek eens op wat een appartementsrecht is.

Quote:
Quote:

Nou, gelet op wat je schrijft betwijfel ik dat je beseft dat de E in VvE verwijst naar de "eigenaren" van appartementsrechten.

Ik weet wat een appartementsrecht is, ik weet waar de letter E in VVE naar verwijst. En ben jij met het verkeerde been uit bed gestapt?

BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Ik weet wat een appartementsrecht is, ik weet waar de letter E in VVE naar verwijst.

Kun je me dan uitleggen wat je bedoelde met:
dr.dunno schreef:

Het gebouw heeft een VvE (dat vond je blijkbaar niet vreemd) DUS het gebouw is opgesplitst in appartementsrechten. Daar is niets onduidelijks aan.

Maar uit jouw:
dr.dunno schreef:

blijkt volgens mij vrij duidelijk dat "appartementsrecht" impliceert dat het om woonappartementen gaat.

En daarom vraag ik je om boek 5 BW er eens bij te pakken...

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2011 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van de geschetste casus is het lastig te beoordelen wie er verantwoordelijk voor is het onderhoud. Daarnaast is elk van de genoemde partijen ook zelf verantwoordelijk voor een bepaald soort onderhoud, waarbij duidelijke grenzen niet aan te geven zijn.

Zo is de huurder in principe verplicht het dagelijks onderhoud zelf te verrichten, zoals schoonmaak en kleine reparaties. De verhuurder is jegens de huurder verplicht om groter onderhoud te plegen en te garanderen dat bepaalde voorzieningen goed functioneren. De VvE is dan weer verplicht om het groot onderhoud aan het pand te regelen met een speciaal daartoe opgericht fonds (5:126 lid 1).

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de verhuurder wel verplicht is een nieuwe C.V. installatie te plaatsen, terwijl de VvE daar niets mee te maken heeft.

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 08 dec 2011 21:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, we zijn een tijdje verder en zaken zijn wat duidelijker geworden.

Eerst zal ik even uitleggen hoe het met de appartementsrechten zit gezien de discussie hierboven: het gebouw is gesplitst in 2 appartementsrechten, een appartementsrecht heeft betrekking op een woning, het anders op een commerciele ruimte (verhuurd als kantoor). Beide appartementsrechten zijn in handen van verschillende particulieren.

De appartementseigenaar/verhuurder van de commerciele ruimte moet volgens het huurcontract voor het buitenschilderwerk van die ruimte zorgen. Die is lokaal niet helemaal in orde omdat een luifel boven de voordeur van de commerciele ruimte lekt. Herhaald schilderen op kosten van de eigenaar/verhuurder levert dus geen goed resultaat op, daarvoor zou de luifel gerenoveerd moeten worden. Echter, daar geeft de VvE (waaronder de luifel volgens de statuten valt) geen toestemming voor (ik ga even niet in op het hoe en waarom hiervan want dan wordt het een erg lang verhaal, ik stel dit dus even voor als een feit).

Nu schrijft de rechtsbijstandsverzekeraar de verhuurder aan en sommeert tot onderhoud over te gaan omdat er nu een gebrek zou zijn zoals bedoeld in art. 7:204 BW. Men dreigt de huurder zelf het onderhoud te laten plegen en dat te verrekenen met de huur, dus zonder tussenkomst van een rechter.

Mijn 2 vragen op dit moment:
-wat wordt bedoeld met art 7:204 lid 3?
-kan een huurder zomaar verrekeningen doen zonder tussenkomst van een rechter? Er is immers niet eens in objectiviteit vast komen te staan DAT er achterstallig onderhoud is en op deze manier kan iemand op kosten van een ander wel vanalles laten verbeteren.

Graag jullie gewaardeerde mening!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds