|
Auteur |
Bericht |
Peter Labee
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 14 mrt 2010 12:20 Onderwerp: VERJARING STRAFBLAD |
|
|
Hallo,
binnen hoeveel jaar verjaard een strafblad? Ben binnenkort werkzaam bij bureau rechtshulp maar krijg nu al vragen.
Een persoon is in 1996 veroordeeld met 2000,= Gulden (!) boete en een voorwaardelijke straf van -volgens eigen zeggen- 6 weken cel voor VALSHEID IN GESCHRIFTE.
Hij heeft ondertussen een leraren-opleiding gevolgd en is nu bang dat hij geen verklaring van 'goed gedrag' krijgt. Kan hij uberhaupt in (semi-)overheidsdienst treden met dit verleden?
Is dit zo? En waar zijn die gegevens opvraagbaar dan?
Groet,
P. Labee |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 14 mrt 2010 13:31 Onderwerp: |
|
|
Zoek even via de zoekfunctie op de topics "verjaring" en "verklaring omtrent het gedrag" (of VOG) en dan vind je alvast nuttige informatie.
Beetje googelen om een hele snelle ingang naar wetsartikelen te krijgen over verjaring kan ook geen kwaad. zie bijvoorbeeld klik.
Tot slot: de mr-titel is een wettelijk beschermde titel, dus die mag je niet voeren als je het niet bent  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
harpy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 93
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 14:13 Onderwerp: |
|
|
Wat TS volgens mij bedoeld is niet zozeer wanneer je niet meer vervolgd kan worden (waar de klik naar toe verwijst) maar wanneer die zaken die men al op zijn strafblad heeft, weer verwijderd worden.
Overigens is naar mijn beste weten het antwoord op die laatste vraag: niet, tenzij minderjarigheid, maar dan zal de straf eerder bestaan uit bureau HALT e.d.. |
|
|
|
 |
Gucci
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 mrt 2010 1:15 Onderwerp: Re: VERJARING STRAFBLAD |
|
|
Peter Labee schreef: | Een persoon is in 1996 veroordeeld met 2000,= Gulden (!) boete en een voorwaardelijke straf van -volgens eigen zeggen- 6 weken cel voor VALSHEID IN GESCHRIFTE.
Hij heeft ondertussen een leraren-opleiding gevolgd en is nu bang dat hij geen verklaring van 'goed gedrag' krijgt. Kan hij uberhaupt in (semi-)overheidsdienst treden met dit verleden?
|
Er wordt(in het beginsel) 4 jaar teruggekeken en als er niets boven komt krijg je gewoon de V.O.G.
Wordt er wel iets gevonden(in de vier voorafgaande jaren) moet het nog relevant zijn voor de functie die je gaat bekleden. Er kan tot vele jaren worden teruggekeken (dat wordt gedaan als je de afgelopen 4 jaar wel een veroordeling hebt gehad).
(Ik heb zelf onlangs een V.O.G. moeten overleggen om te mogen werken bij de belastingdienst).
Ik denk niet dat de persoon in kwestie zich zorgen hoeft te maken....
Gucci |
|
|
|
 |
|