|
|
| Auteur |
Bericht |
TB!
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 aug 2010 18:23 Onderwerp: Uren waarvan de werkgever geen gebruik heeft gemaakt |
|
|
Geachte dames en heren,
Ik zit al een aantal dagen met de volgende vraag. Kan een werkgever uren op eisen waarvan zij/hij eerder geen gebruik van heeft gemaakt?
Om mijn vraag wat te verduidelijken, de situatie:
Ik heb een contract van 20 pw / 12 maanden pj. Stel ik werk de eerste 20 weken maar 15 uur pw omdat de werkgever maar 15 uur pw een beroep op mij doet (ik ben dus beschikbaar en heb dit ook te kennen gegeven). Kan dan de werkgever later eisen dat die (20*5 uur) ingehaald worden, terwijl er eerder geen beroep op is gedaan?
Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven.
Met vriendelijke groet,
Thijs |
|
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 03 aug 2010 10:28 Onderwerp: |
|
|
Wat staat er in je contract over het aantal uren en oproeping? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
|
 |
TB!
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 aug 2010 17:26 Onderwerp: |
|
|
| Niets, behalve dan dat het een contract is voor 12 maanden en 20 uur per week. |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 9:02 Onderwerp: |
|
|
| Nee, dit is het risico van de werkgever. Bovendien is het ook niet mogelijk dit in mindering te brengen op de vakantiedagen. |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 9:29 Onderwerp: |
|
|
| WimWest schreef: | | Nee, dit is het risico van de werkgever. Bovendien is het ook niet mogelijk dit in mindering te brengen op de vakantiedagen. |
Op zichzelf heb je geen ongelijk, maar ik denk dat er een nuancering op zijn plaats is.
De exacte bewoording in het contract van TS zijn van belang, alsmede de exacte gang van zaken en eventueel overige omstandigheden van dit geval. Het is niet ongebruikelijk dat werknemers de ene week meer en de andere week minder werken dan hun gemiddelde arbeidsduur per week.
Uit de casus maak je het niet gelijk op, maar stel nu dat er sprake was van een soort jaarrooster, of van een omstandigheid waarbij het te verwachten was dat er langere periodes van drukte afgewisseld worden met periodes van rust, dan is het van een werkgever niet onredelijk om van zijn werknemers te verwachten dat ze de ene periode meer en de andere periode minder werken.
De TS zegt overduidelijk: STEL dat het om 20 weken gaat, in concreto kan het om veel minder weken gaan. Hoe korter de periodes elkaar opvolgen des te redelijker de werkgever te werk gaat, althans in mijn ogen. |
|
|
|
|
 |
|
|