Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 08 mei 2024 21:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Universiteit kiezen: niet massaal
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
martijn1987



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 17:32    Onderwerp: Universiteit kiezen: niet massaal Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

In september wil ik met rechten beginnen, ik weet alleen nog niet waar. Ik wil het graag een beetje kleinschalig houden, althans zo kleinschalig als mogelijk is. Leiden en Utrecht vallen af vanwege de numerus fixus en Groningen en Maastricht zijn me te ver. Dan blijven over: Amsterdam 2x, Rotterdam, Tilburg en Nijmegen.

Welke van deze universiteiten krijgt relatief weinig aanmeldingen?
Bij voorbaat dank.


Vriendelijke groet,

Martijn van den Brink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt een strijd te worden tussen Nijmegen en Tilburg.
Maar kijk ook even verder dan dit, inclusief gezelligheid en huisvesting.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou het ULC (Utrecht Law College) in Utrecht kunnen overwegen. En de numerus fixus is zodanig groots opgezet dat de kans zeer klein is dat je buiten de boot gaat vallen (Athans, dat is in Utrecht het geval.).

Of je komend collegejaar nog voor het ULC kan inschrijven betwijfel ik gezien het sollicitatietraject.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou vooruit Tilburgenaars en Nijmegenaars, kom maar op met de pro's en contra's. Niet alleen v.w.b. de studie, maar ook rond praktische zaken.
Breda lijkt me een wat gezelliger woonstad dan Nijmegen, overigens.

Martijn, dat massale is trouwens iets van vnl. het eerste jaar, want daarna valt er (zeker door het BSA) het nodige af. En wil je kleinschalig maar wel in een grote stad, dan kun je ook nog overwegen je als deeltijdstudent in te schrijven. Ik kan je verzekeren dat het 's avonds een stuk minder massaal is en de colleges zijn ook wat interactiever in de avond. Maar ja, d'r zitten dan wel wat minder begin-twintigers in de collegezaal.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nijmegen was vroegah gezellig genoeg. Ik denk dat het dat nog steeds wel is. Cool
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
anne-marijke








Berichten: 14


BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nijmegen is een ongelooflijk leuke stad; heb er zelf gestudeerd en ben er nog 15 jaar blijven hangen. Met pijn in het hart vertrokken ivm werk. Het is een mooi, oud en ook klein stadje. Dat betekent dat je binnen de kortste keren iedereen kent zodat je niet eens lid hoeft te worden van een studentenvereniging (tenzij je dat leuk vindt natuurlijk). Het had (weet niet of dat nog zo is) de grootste terrasdichtheid van NL. Er wordt veel voor en door studenten georganiseerd. Een van de weinige steden met een volledig linkse gemeenteraad; het wordt dan ook Havana aan de Waal genoemd (dat kan ook een minpunt zijn natuurlijk). Het universiteitsterrein ligt op fietsafstand van het centrum en is de laatste jaren ook steeds mooier geworden. Qua inhoud Rechtenopleiding weet ik het niet - ik heb daar zelf communicatiewetenschappen en cultuurgeschedenis gedaan - maar qua wonen is Nijmegen niet te overtreffen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilburg is óók een leuke stad, ook niet al te groot, vrij makkelijk om aan woonruimte te komen, leuke (studenten)uitgaansgelegenheden, gezellig centrum.
De campus ligt vlakbij station Tilburg-West, Gebouw M (het gebouw van de rechtenfaculteit) is het nieuwste van de hele uni, met prima faciliteiten. De docenten zijn makkelijk toegankelijk, het onderwijs is goed. Er is een leuke actieve faculteitsvereniging (Magister JFT).

Kortom: Tilburg is (ook) een prima keuze Very Happy.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Open Universiteit zal je zeker een gevoel van kleinschaligheid geven als je continu thuis in je eentje zit te studeren..... Wink

Maar zeker geen aanrader om voltijds te gaan doen dus, tenzij er een specifieke reden is waardoor de OU de enige optie is. Als deeltijd studie overigens veel beter te doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee M, dat verbaast me wat. Hoe komt dat dan? Omdat je aldoor maar moet lezen ofzo?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Maddox



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: za 04 aug 2007 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Houdt ook rekening met de visie van de universiteit. Voorzover ik weet is de visie in Nijmegen sociaal gericht, en in Tilburg wat meer technisch. Ik studeer recht en bedrijfswetenschappen, en bij de laatste opleiding gaat het in Nijmegen meer om de sociale structuren dan om bijvoorbeeld de technische aspecten (bedrijfsinrichting etc). Bij recht zal je het mogelijk wat minder merken, maar een vak zoals rechtsfilosofie is in Nijmegen wel tamelijk belangrijk.

Verder vind ik het leven in Nijmegen zeer aangenaam, na mijn studie blijf ik er denk ik niet, want het is wel heel erg links (en ik ben meer rechts georienteerd). Maar de mensen zijn aardig, en de opleiding Nederlands recht is al voor het tweede jaar op rij als nummer 1 gekozen door studenten (onderzoek van Elsevier en een ander blaadje).

Wat ook een voordeel is van de rechtenopleiding in Nijmegen is dat je twee studies tegelijk kunt volgen (wat ik doe), dat kost een jaar extra, maar je krijgt dan wel een bredere opleiding (en twee titels). Je kunt bijvoorbeeld economie naast recht studeren of bedrijfswetenschappen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 04 aug 2007 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zal op andere universiteiten toch ook wel kunnen?

Nijmegen is volgens mij qua rechten inderdaad positiefrechtelijker dan Tilburg (dus meer gericht op het geldende recht en minder op de filosofie erachter).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 04 aug 2007 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Dat zal op andere universiteiten toch ook wel kunnen?
In Rotterdam heb je in elk geval wel het mr/drs. programma.
Maar je mag bij mijn weten sowieso door je inschrijving aan een uni andere studies er bij doen (evt. bij een andere uni) zonder meerkosten.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
martijn1987



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 19:43    Onderwerp: nijmegen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mezelf ondertussen aangemeld bij de RU. Nijmegen lijkt me de gezelligste stad om te wonen. Dank jullie wel voor de reacties
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Veel plezier en succes in Nijmegen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds