|
Auteur |
Bericht |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: di 04 nov 2008 9:02 Onderwerp: Uitzondering op artikel 7:9 Awb |
|
|
We nemen een willekeurig bouwplan binnen een gemeente. Ten einde de bouwvergunning te verlenen, is gebruik gemaakt van een vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 2 WRO. Bij deze procedure is gebruik gemaakt van een DPO-rapport. Uiteindelijk vrijstelling en bouwvergunning verleend. Er wordt een bezwaarschrift ingediend en reclamanten laten een contra-expertise van het DPO-rapport opstellen. De bezwaarcommissie is van mening dat dit tweede rapport geen reden geeft tot aanpassing van het eerste rapport, maar geeft wel het advies een derde DPO-rapport op te stellen, wat dient als bevestiging van het eerste. Helaas heeft de secretaris van de commissie dit rapport - wat dus na de hoorzitting is opgesteld - niet verzonden naar reclamanten.
Mijn vraag is nu, is er in dit geval een uitzondering denkbaar op 7:9? Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen denkbaar, die ook in de jurisprudentie naar voren komen, maar ik vraag me af of ik die serieus kan aanvoeren in dit geval. Zal het ongetwijfeld wel doen, maar echt veel vertrouwen heb ik er niet in.
Zie ik wellicht nog een mogelijkheid over het hoofd?
Alvast dank. |
|
|
|
 |
Cogito ergo sum
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 21
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 0:58 Onderwerp: |
|
|
Het is vrij algemeen geschetst.
Nieuwe feiten nopen tot het opnieuw horen van belanghebbenden in de bezwaarprocedure.
Zoals ik het lees speelt het betreffende rapport een belangrijke rol bij de beslissing op bezwaar. Als je hier uitzonderingen op gaat maken handel je in strijd met 7:9 (ABRvS 26 april 2006, nr. 200509238/1) en het zorgvuldigheidsbeginsel.
Verder ken ik te weinig van de zaak, maar waarom niet alsnog het rapport versturen en opnieuw horen _________________ Non numeranda sed ponderanda sunt argumenta. |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: do 18 dec 2008 16:39 Onderwerp: |
|
|
Cogito ergo sum schreef: | Het is vrij algemeen geschetst.
Nieuwe feiten nopen tot het opnieuw horen van belanghebbenden in de bezwaarprocedure.
Zoals ik het lees speelt het betreffende rapport een belangrijke rol bij de beslissing op bezwaar. Als je hier uitzonderingen op gaat maken handel je in strijd met 7:9 (ABRvS 26 april 2006, nr. 200509238/1) en het zorgvuldigheidsbeginsel.
Verder ken ik te weinig van de zaak, maar waarom niet alsnog het rapport versturen en opnieuw horen |
Omdat het in dit geval niet gewenst is... Kijkend naar de achtergrond van het artikel probeer ik wel een l*lverhaal op te houden over dat het rapport slechts een uitleg van een eerder rapport betreft en geen nieuwe feiten of omstandigheden oplevert die de besluitvorming heeft beïnvloed, maar echt sterk vind ik het ook niet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 21 dec 2008 11:42 Onderwerp: Re: Uitzondering op artikel 7:9 Awb |
|
|
Leon78 schreef: | Helaas heeft de secretaris van de commissie dit rapport - wat dus na de hoorzitting is opgesteld - niet verzonden naar reclamanten.
|
Dan doe je het toch zelf? En waarom heeft de secretaris het niet gedaan? Vergeten? Of vond hij niet dat het nodig was? |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: zo 21 dec 2008 14:53 Onderwerp: Re: Uitzondering op artikel 7:9 Awb |
|
|
cia76 schreef: | Leon78 schreef: | Helaas heeft de secretaris van de commissie dit rapport - wat dus na de hoorzitting is opgesteld - niet verzonden naar reclamanten.
|
Dan doe je het toch zelf? En waarom heeft de secretaris het niet gedaan? Vergeten? Of vond hij niet dat het nodig was? |
Op dit moment maakt dat weinig meer uit, aangezien we nu toch in de beroepsfase zitten. Dan zou de beslissing op bezwaar ingetrokken moeten worden, opnieuw worden gehoord en dan een nieuwe bob. Als dit punt te verdedigen is in beroep, dan scheelt het in ieder geval een nieuwe bob.
En waarom niet gedaan... tja, het verhaal is uiteraard 'niet noodzakelijk', maar in werkelijkheid...  |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 21 dec 2008 15:44 Onderwerp: |
|
|
Helder. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 21 dec 2008 15:45 Onderwerp: Re: Uitzondering op artikel 7:9 Awb |
|
|
Leon78 schreef: | En waarom niet gedaan... tja, het verhaal is uiteraard 'niet noodzakelijk', maar in werkelijkheid...  |
Het komt mij voor dat het bestuur zich in deze zaak serieus moet bezinnen op zijn rol in de samenleving. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: zo 21 dec 2008 19:47 Onderwerp: Re: Uitzondering op artikel 7:9 Awb |
|
|
bona fides schreef: | Leon78 schreef: | En waarom niet gedaan... tja, het verhaal is uiteraard 'niet noodzakelijk', maar in werkelijkheid...  |
Het komt mij voor dat het bestuur zich in deze zaak serieus moet bezinnen op zijn rol in de samenleving. |
Ik begrijp je punt maar enige nuance kan je hier toch wel aanbrengen. Ik ben het op zich met je eens, echter, in dit geval is het enige belang dat de twee appellanten hebben gericht op concurentie binnen de markt. Met een recente uitspraak van de RvS is het nog minder snel aannemelijk dat er sprake is van een duurzame ontwrichting van het voorzieningenniveau ter plaatse. De overige gronden komen eigenlijk neer op schieten met hagel en kijken of je iets raakt. Neemt niet weg dat dit natuurlijk een schoonheidsfoutje is, maar goed, ik ga eens kijken of we dat weg kunnen poetsen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 21 dec 2008 20:03 Onderwerp: |
|
|
Als het bestuur zelf beseft een fout te hebben gemaakt, heeft het bestuur mijns inziens die fout maar op correcte wijze te herstellen in plaats van zijn toevlucht te nemen tot liegen en bedriegen. Want daar komt het toch op neer, je geeft zelf toe dat het bestuur te kwader trouw handelt.
Als het zo duidelijk is dat het besluit materieel overeind zal blijven, dan maakt het toch allemaal niet uit? Bezwaar heeft normaal gesproken geen schorsende werking. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: zo 21 dec 2008 21:18 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als het bestuur zelf beseft een fout te hebben gemaakt, heeft het bestuur mijns inziens die fout maar op correcte wijze te herstellen in plaats van zijn toevlucht te nemen tot liegen en bedriegen. Want daar komt het toch op neer, je geeft zelf toe dat het bestuur te kwader trouw handelt.
Als het zo duidelijk is dat het besluit materieel overeind zal blijven, dan maakt het toch allemaal niet uit? Bezwaar heeft normaal gesproken geen schorsende werking. |
Een schoonheidsfoutje is het ja, of het in de zin van 7:9 van belang is voor de procedure vraag ik me af. Zo zijn er wel een aantal zaken in het beroepschrift die voor discussie vatbaar zijn, maar ik denk wel dat het besluit overeind kan blijven. Neemt niet weg dat ik me beter zou hebben gevoeld wanneer het rapport gewoon wel zou zijn verzonden. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 22 dec 2008 9:01 Onderwerp: |
|
|
Als dit foutje naar het oordeel van de rechter kan worden "weggepoetst" oftwel als het een vormfout betreft waarbij naar het oordeel van de rechter achteraf gezien de belanghebbenden niet in hun belang zijn geschaad, dan is het voor alle partijen beter dat het foutje wordt weggepoetst in plaats van deze procedure af te schieten en weer opnieuw te beginnen lijkt mij. Dus in zoverre vind ik het oordeel: "het bestuur handelt te kwader trouw" nogal zwaar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 dec 2008 19:27 Onderwerp: |
|
|
Ik baseer me op:
Quote: | tja, het verhaal is uiteraard 'niet noodzakelijk', maar in werkelijkheid...  |
Het lijkt mij dat je als bestuur naar eer en geweten moet handelen. Dus als je objectief niet achter je eigen argumenten kunt staan, dan moet je die argumenten mijns inziens ook niet aanvoeren.
Voor een particuliere partij geldt zo'n hoge standaard wat mij betreft niet. De overheid is echter geen particuliere partij. De overheid heeft geen "eigen belang", maar dient slechts het algemeen belang. Het algemeen belang vergt dat procedureregels in acht worden genomen. Het is immers de overheid zelf geweest die die procedureregels heeft bedacht.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat er binnen ambtelijke organisaties allerlei kleine eigenbelangetjes spelen, maar zodra die de doorslag geven is er iets mis. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 22 dec 2008 20:25 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik baseer me op:
Quote: | tja, het verhaal is uiteraard 'niet noodzakelijk', maar in werkelijkheid...  |
Het lijkt mij dat je als bestuur naar eer en geweten moet handelen. Dus als je objectief niet achter je eigen argumenten kunt staan, dan moet je die argumenten mijns inziens ook niet aanvoeren. |
Die zin is misschien wel multi-interpretabel. "De uitspraak "niet noodzakelijk" komt volgens mij van de secretaris en de uitspraak "maar in wekrelijkheid" van TS. Ik ben het met je eens dat het bestuur objectief moet zijn en het algemeen belang moet behartigen. Hierbij speelt integrtiteit een belangrijke rol. Het bestuursorgaan behoort dus niet te liegen of iets dergelijks. Zij moet haar fout erkennen en transparant zijn hierin. Maar vervolgens kan zijn wel proberen om deze "vormfout" als juridisch acceptabel te verdedigen, omdat het bestuursorgaan zeker is van haar inhoudelijk gelijk. Deze toets wordt gedaan door de onafhankelijk rechter. Als die het wegpoetsbaar acht omdat de andere partij niet in haar belangen is geschaad, dan lijkt het mij in ieders belang (inclusief de plaatselijke belastingbetaler) om de fout weggepoetst te krijgen. Een alternatief kan zijn dat het besluit zelf wordt vernietigd maar de rechtsgevolgen van het besluit in stand blijven en dat er dus ruimte is voor een proceskostenveroordeling. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 442
|
Geplaatst: wo 24 dec 2008 14:56 Onderwerp: |
|
|
[Het lijkt mij dat je als bestuur naar eer en geweten moet handelen. Dus als je objectief niet achter je eigen argumenten kunt staan, dan moet je die argumenten mijns inziens ook niet aanvoeren. [/quote]
Je moet natuurlijk wel een onderscheid maken tussen inhoudelijke argumenten en vormgebreken. Wanneer het besluit niet gestoeld is op goede inhoudelijke argumenten dan moet je een ander besluit nemen. Dat klopt natuurlijk.
Wanneer je in de procedure fouten hebt gemaakt dan lijkt het mij erg legitiem dat je zoveeel mogelijk juridische argumenten inschakelt op de procedure te redden. In dit geval lijkt het mij een poging waard om de rechter te overtuigen dat de rechtsgevolgen in beroep in stand kunnen worden gehouden. Dit bespaart iedereen tijd en levert ten minste duidelijkheid. Een nieuwe procedure met hetzelfde eindresultaat niet
Bart |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 24 dec 2008 15:14 Onderwerp: |
|
|
Nee, ik vind niet dat procedurele fouten onder de tafel moeten worden geschoven. Als je zelf oprecht van mening bent dat er geen belangen zijn geschaad kun je natuurlijk een beroep op art. 6:22 Awb doen, maar als je van mening bent dat er "in werkelijkheid... " wel wat aan de hand is dan heb je dat als bestuur in mijn ogen gewoon te laten.
Als de overheid procedures alleen maar lastig vindt, dan moet de overheid die procedures afschaffen. Zolang die procedures bestaan moeten ze worden gevolgd.
Dus in dit geval: speel open kaart, verstuur het rapport alsnog en kijk hoe je de procedure zo soepel mogelijk kunt vervolgen. Dus niet "een lulverhaal ophouden" omdat open kaart spelen "in dit geval niet gewenst is", wetende dat deze weg "niet echt sterk" is.
Het komt erop neer dat het bestuur er nu op vertrouwt dat de bestuursrechter ten onrechte het bestuur zal helpen. Misschien lukt het nog ook, omdat de bestuursrechter op zijn beurt er wellicht weer vanuit gaat dat het bestuur naar eer en geweten handelt. En zo krijgt prof. Tak iedere keer weer gelijk en verziekt de samenleving. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|