|
het vonnis is niet correct |
ja |
|
100% |
[ 5 ] |
neen |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 5 |
|
Auteur |
Bericht |
vermeulen
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 28 jun 2008 10:45 Onderwerp: Uitspraak downloaden op internet is strafbaar |
|
|
Op 26 juni jl heeft de Rechtbank Den Haag vonnis gewezen inzake het downloaden op internet.
de rechter acht het strafbaar op basis van art 16 Auteurswet.
belangwekkend genoeg.
M.i is de rechter hiermee een zwaluw die géén zomer maakt:
1. de motivering is onjuist 2. het grendelt een aantal mogelijkheden
niet af 3. de wetgever heeft het downloaden bewust niet geregeld c.q. staat het toe
er zitten in deze casuspositie meerdere rechtsgebieden en ik ben benieuwd naar de mening van de lezers van het rechtenforum  |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: za 28 jun 2008 12:05 Onderwerp: |
|
|
Zie ook deze draad en mijn commentaar van vanochtend.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 28 jun 2008 12:20 Onderwerp: |
|
|
De rechter acht het downloaden van "illegaal materiaal" onrechtmatig omdat de uitzondering van art. 16c Auteurswet niet op zou gaan wegens strijd met Richtlijn 2001/29/EC (Auteursrechtrichtlijn).
Daarmee is het nog niet strafbaar. Weliswaar stelt de Auteurswet het opzettelijk zonder toestemming inbreuk maken op iemands auteursrecht strafbaar, om op een inbreuk te komen gaat de rechter hetzij over tot richtlijnconforme interpretatie, hetzij tot rechtstreekse toepassing van de richtlijn. In een strafzaak is dat niet toegestaan wanneer het ten nadele van de verdachte zou zijn (HvJ EG 26 september 1996, C-168/95, NJ 1997, 506 (Arcaro)).
Ik vermoed ook dat deze uitspraak eenmalig zal zijn of in ieder geval tot in hoogste instantie geen stand zou houden. De driestappentoets van art. 5 lid 5 van de richtlijn richt zich duidelijk tot de wetgever. De manier waarop de rechtbank downloaden van "illegaal materiaal" buiten art. 16c Aw brengt is niet toegelicht. Het oplossen van strijdigheden tussen Europese en nationale regelgeving moet volgens bepaalde technieken gebeuren; het staat de rechter niet vrij om lukraak iets te bedenken dat hem wel goed uitkomt.
In ieder geval lijkt richtlijnconforme interpretatie om op deze uitkomst te komen mij onmogelijk. Met "illegaal materiaal" moet de rechter de bron hebben bedoeld waarvan wordt gekopieerd (niet het (abstracte) werk zelf). Art. 16c Aw bevat geen verwijzing naar de bron.
Zie ook vanaf hier. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|