Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 8:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitsluiting risico-aansprakelijkheid?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MterHeide

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 11:50    Onderwerp: Uitsluiting risico-aansprakelijkheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een aardige kwestie waar ik niet helemaal weet uit te komen (ook niet helemaal mijn richting) maar kan contractueel de risico-aansprakelijkheid van artikel 6:179 en/of 6:181 BW worden uitgesloten?

Volgens mij wel maar hangt het van de omstandigheden af, in hoeverre het wel of niet lukt. Iemand enige suggesties?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het uitsluiten van alle aansprakelijkheid naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar (6:248 lid 2).
Maar ik weet het niet helemaal zeker. Het is ook niet helemaal mijn richting.. Laughing
Tadek

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij ruik ik onraad bij de onredelijk bezwarende zwarte lijst: 6:236 sub h BW. Daarnaast wordt natuurlijk de kern van de risico-aansprakelijkheid aangetast als deze contractueel kan worden uitgesloten. Het hele idee van de risico-aansprakelijkheid is dat "het risico" gedragen dient te worden door een bij wet aangewezen rechtsubject.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 10:16    Onderwerp: Re: Uitsluiting risico-aansprakelijkheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Een aardige kwestie waar ik niet helemaal weet uit te komen (ook niet helemaal mijn richting) maar kan contractueel de risico-aansprakelijkheid van artikel 6:179 en/of 6:181 BW worden uitgesloten?

Volgens mij wel maar hangt het van de omstandigheden af, in hoeverre het wel of niet lukt. Iemand enige suggesties?

Zoals gezegd, een volledige uitsluiting gaat niet goedkomen; daarbij komt dat deze aansprakelijkheden (voor dieren en opstallen) over het algemeen een rol spelen tussen partijen die elkaars contractpartners zijn. En zonder contract geen uitsluiting.
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die artikelen gelden toch alleen bij consumentenkoop?
Bedrijven kunnen onderling wel aansprakelijkheid uitsluiten, daar is ook rechtspraak over maar die weet ik nu zo niet.
Embarassed
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan natuurlijk wel de financiële kant van de risicoaansprakelijkheid contractueel overdragen aan de verzekeringsmaatschappij.

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zwarte lijst is in geval van consumenten direct dodelijk voor een bepaling in algemene voorwaarden die daarmee in strijd is.
Ingeval de voorwaarden niet jegens een consument gehanteerd worden, wordt aan een bepaling die op de zwarte lijst voorkomt het rechtsvermoeden gehangen dat deze onredelijk bezwarend is. Het is dan aan de gebruiker om te bewijzen dat dat niet zo is, en probeer dat maar eens te bewijzen.

Ik kan niet zo snel situaties verzinnen waarbij een uitsluiting van risicoaansprakelijkheid wel redelijk zou zijn.
Eva

Eva

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar het gaat hier toch helemaal niet om algemene voorwaarden?!! Vandaar dat ik mijn antwoord ook baseerde op 6:248. Het gaat om een specifiek contract tussen 2 partijen en naar ik begreep niet om algemene voorwaarden die naar meerdere partijen gebruikt worden. Anders dan is het natuurlijk logisch om meteen naar de zwarte en grijze lijst te kijken. Maar in een specifiek contract zul je je toch op andere artikelen, of jurisprudentie, moeten beroepen.
renevanderwouden

renevanderwouden

Leeftijd: 53
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 01 apr 2006 21:44    Onderwerp: Re: Uitsluiting risico-aansprakelijkheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:

Als een dergelijke risico-aansprakelijkheid contractueel zou kunnen worden uitgesloten, dan zou het basisartikel 6:162 BW ook kunnen worden uitgesloten. En wat dan? Anarchie?

Stel je eens voor: Jantje heeft een hondenuitleenbedrijf. Jantje verhuurt aan een vader en moeder een hond, maar stelt daarbij een contract op met daarin de voorwaarde dat 'alle eigener bewegingen van het beest (kern: 6:179) buiten de hondenfok niet voor de fokker zijn rekening komen'.

Is Jantje dan aansprakelijk als het beest 1 van de kids in zijn of haar kuiten bijt terwijl de ouders even niet opletten? Of zijn de ouders dan aansprakelijk omdat zij geen oogje in het zijl hielden?

Of kunnen zij Jantje daarvoor aansprakelijk stellen zonder zich iets aan te moeten trekken van die extra bepaling? Ik ben immers bezitter/eigenaar van de hond. Ouders zijn houder.

----

Ik denk zelf dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is en zich op geen enkele wijze op overmacht of een andere bepaling kan beroepen. Jantje is immers risico-aansprakelijk voor het beest. Hij had hem niet aan lijn en controle over hem of hitste het beest op want dan zou het 6:162 zijn.

De kern van de (nietige --> 3:40 BW) overeenkomst is in strijd met de wet. Ook de algemene voorwaarden die deel uitmaken van de overeenkomst hebben een strekking die ingaat tegen de wet. Indien een dergelijke risico-aansprakelijkheid contractueel uitsluitbaar zou zijn, dan kunnen er gevolgen optreden die niet te overzien zijn. Een setje leeuwen dat tijdens een circusvoorstelling uitbreekt en waarbij na het ongeval de circus-directeur zegt: "ja, luister eens, dan hoort er bij als je naar het circus gaat en een kaartje koopt".

het lijkt mij derhalve niet mogelijk een risico-aansprakelijkheid op eniger wijze uit te sluiten.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 02 apr 2006 1:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aansprakelijkheid uit 6:162 kán ook worden uitgesloten (voor zover het niet gaat om opzet of opzettelijke roekeloosheid).

Onder 6:162 valt niet alleen schade door opzettelijke vernieling, maar ook schade door ongelukjes, lichte onoplettendheid, en niet te vergeten schade die slechts vanwege de verkeersopvattingen aan iemand wordt toegerekend. Contractueel kan dergelijke aansprakelijkheid uitgesloten worden. Exoneratieclausules zijn tussen bedrijven ook heel gebruikelijk. Ze geven duidelijkheid omtrent de vraag wie aansprakelijk is voor wat, dus wie zich voor wat moet verzekeren.

Gaat de vraag van MterHeide eigenlijk over schade toegebracht aan de wederpartij, of schade toegebracht aan derden? Omdat hij het over uitsluiten heeft, neem ik aan dat hij aan schade toegebracht aan de wederpartij denkt.

Het genoemde 6:236 sub h (op de zwarte lijst) gaat namelijk over schade aan derden. Uitsluiting van aansprakelijkheid voor schade toegebracht aan de wederpartij valt onder 6:237 sub f, dus de grijze lijst. Een voorbeeld van 6:237 sub f waar het wél kan is TPG Post die alle aansprakelijkheid uitsluit voor schade toegebracht door bijvoorbeeld verkeerde postbezorging. Hierdoor kunnen de portokosten beperkt blijven. Overigens wel interessant, want de (niet-)ontvanger lijkt me geen contractspartij, dus uitsluiting van schade door het niet-ontvangen van post lijkt me onder 6:236 sub h vallen, en is dus niet mogelijk als de verzender een particulier is....? De rechtspraak zal het in dit geval wel oplossen door de schade "volgens verkeersopvattingen" aan de verzender toe te rekenen.

Terug op de honden. Het lijkt me heel redelijk als iemand zijn hond een weekje uitleent aan de buurman onder de voorwaarde dat deze alle door de hond toegebrachte schade voor zijn rekening neemt. Ik zie niet waarom dit niet zou kunnen. Een nog sterker argument om aan te tonen dat het kan: je kunt je voor dergelijke schade verzekeren. Zo'n verzekering is een contract waarbij je de risico-aansprakelijkheid van 6:179 voor rekening van de verzekeraar laat komen.
Lexbridge

Lexbridge

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 22:48    Onderwerp: Re: Uitsluiting risico-aansprakelijkheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:

Heel kort door de bocht, in aanvulling op bovenstaande reacties: in een overeenkomst tussen bedrijven kan veel. De redelijkheid en billijkheid is namelijk niet helemaal de stoplap die er wel eens van gemaakt wordt: alleen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbare gevolgen worden door 6:248 lid 2 BW tenietgedaan.

Jegens consumenten kan veel minder, zeker als de exoneraties in algemene voorwaarden of andere standaarbepalingen staan (regeling Titel 6.5.3 BW).
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds