Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 17:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitkopen of verkopen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jewel

Leeftijd: 66
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2007 12:29    Onderwerp: Uitkopen of verkopen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na 171/2 jaar durende samenlevingsrelatie heeft mijn partner afgelopen zondag mij en ons gezamenlijke dochter van 11 jaar verlaten. Hij is verliefd op een ander geworden. Wij hebben een koophuis. Dit staat op ons beide naam. Hij voor de helft en ik voor de helft eigenaar. Nooit een samenlevingscontract afgesloten. Maar dat doet er niet toe. Hij hoeft mij niet te onderhouden. Hij weet ook dat hij allimentatie voor onze dochter moet betalen. Ik weet dat hij daar ook niet moeilijk over zal doen.
Doordat het nog zo vers is, is communicatie van mijn kant nog onmogelijk. Ik zit nog boordevol met emoties.
Ik ben in dit huis (wat mijn ouderlijke huis is, vroeger gekocht van mijn ouders) blijven zitten. Ik weet ook dat dit tijdelijk is, want ik kan de hypotheek niet in mijn eentje ophoesten. Momenteel betaald hij ook nog mee, maar zijn bedoeling is om mij uittekopen. Ik wil dit niet. Ik wil dat dit huis verkocht wordt en dat de overwaarde verdelen. Dit in de eerste instantie dat ik niet wil dat hij met dat vieze mens hier komt wonen. Dat vind ik zo walgelijk. Zelfs ook al zou hij niet samenleven met dat wijf, maar zij komt wel op bezoek. Dat idee is voor mij onverdragelijk.
Kan hij mij verplichten om mij door hem te laten uitkopen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2007 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, volgens mij niet. Ik heb daarvoor de bepalingen over de eenvoudige gemeenschap uit boek 3 BW eens geraadpleegd. In principe kan ieder alleen over zijn eigen aandeel in de gemeenschap beschikken.
Het zou ook niet zo logisch zijn als de ander je kon dwingen, natuurlijk.

Echter, nu heb je nog wel een probleem als hij niet wil verkopen aan een derde partij. Jij kunt immers niet over zijn aandeel beschikken.
Daar staat dan tegenover dat hij tot die tijd gewoon aan zijn hypotheekbetaling vastzit, dus dat helpt wellicht in de onderhandelingen Wink

Hij kan eventueel wel naar de rechter om een verdeling te vorderen. Ik denk dat een wijze rechter er alle begrip voor heeft dat je weigering niet berust op de verkoop, maar op de verkoop aan HEM, en ik denk dat je dan best kunt vragen de vordering tot verkoop slechts toe te wijzen als dat verkoop aan een derde partij (niet hij of zijn vriendin) is.

Niet leuk allemaal dat je je op dit moment nog zorgen moet gaan maken over die dingen. Zonder dat huisgedoe lijkt het me al lastig genoeg.
Sterkte.
Jewel

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel. Mijn hoofd tolt om van al die toestanden. Het is net een week geleden en waar je allemaal niet al aan moet denken.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom moet je ook gewoon even rustig de tijd nemen voordat je dit gaat regelen.
Jewel

BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 22:23    Onderwerp: Uitkopen of verkopen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gisteravond heb ik mijn ex verteld dat ik niet uitgekocht wilde worden, dit i.v.m. de emotionele dingen die mij aan het huis bind. Ik vertelde ook dat ik dit huis wel aan derden wil verkopen. Hij laaiend en zei dat hij helemaal geen tijd aan het huis wilde spenderen wat het onderhoud betreft.
Enkele maanden geleden heeft hij namelijk onze badkamer eruit gesloopt i.v.m. door hem nieuw te plaatsen badkamer. Dit heeft hij niet meer afgemaakt terwijl alle nieuw te plaatsen spullen aanwezig zijn. Hij moest zonodig een nieuwe badkamer, voor mij hoefde het niet. Was zowel tevreden. Mag ik van hem eisen dat hij dit alsnog afmaakt? Mag ik ook van hem verlangen dat hij alsnog onderhoud aan het huis pleegt. Ik wil dit huis niet verkopen onder de hypotheekwaarde.
En zolang die badkamer er niet in zit en de buitenboel niet opgeknapt wordt zal er ook geen overwaarde op dit huis zitten.

Ik begrijp dat jullie zullen zeggen dat hij zich dan ook in de vingers zal snijden wat betreft de overwaarde. Maar om mij te pesten, zal hem dat niks uitmaken. Hij krijgt binnenkort toch zijn erfdeel.
Maar ik wil het huis wel met overwaarde verkopen. Zelf ben ik niet technisch en geld om iemand anders in te huren, heb ik niet.
Jewel

BerichtGeplaatst: di 16 okt 2007 8:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet echt niemand hierop een antwoord? Kan ik hem niet dwingen alsnog de badkamer af te maken?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 16 okt 2007 9:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jewel schreef:
Weet echt niemand hierop een antwoord? Kan ik hem niet dwingen alsnog de badkamer af te maken?

Je kunt het hem vragen, je kunt hem niet dwingen. Dit is een echtelijke ruzie, daar bemoeit de rechter zich over het algemeen niet mee. Met andere woorden: er is voor zover ik kan zien geen juridische grond waarop jij zo'n vordering kunt baseren.

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 16 okt 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jewel schreef:
Maar om mij te pesten, zal hem dat niks uitmaken. Hij krijgt binnenkort toch zijn erfdeel.
Dan moet jij eens even nagaan of specifiek is bepaald of dat erfdeel buiten de gemeenschap van goederen valt. Anders is de helft er van namelijk voor jou.
Jewel

BerichtGeplaatst: do 18 okt 2007 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zijn niet getrouwd geweest, geen samenlevingscontract o.i.d. Gewoon 171/2 jaar samenwonend, kinderen en eigen huis. Hij voor de helft en ik voor de helft.
Jewel

BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog iets wat ik wil weten: momenteel "woont"hij bij zijn moeder. Ik in het huis. Zijn post komt nog steeds hier en zijn woonadres is ook nog hier.
Is het mogelijk dat hij zich hier uitschrijft ondanks het feit dat dit huis nog voor de helft van hem is?
Dit i.v.m. de belastingtarief. Als hij zich hieruit schrijft, dan zou ik in een andere belastingtarief terechtkomen, hoorde ik. Als die van éénoudergezin.
Is dit waar? En kan dit?
Jewel

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

weet niemand hier antwoord op?
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
...momenteel "woont"hij bij zijn moeder. Ik in het huis. Zijn post komt nog steeds hier en zijn woonadres is ook nog hier.
Is het mogelijk dat hij zich hier uitschrijft ondanks het feit dat dit huis nog voor de helft van hem is?

Ja, het is mogelijk dat hij zich uitschrijft ondanks het feit dat het huis nog voor de helft van hem is. Dat het huis voor de helft van hem is maakt niet uit. Wel dat hij “woont” bij zijn moeder. Daar verblijft hij. En daar waar hij (merendeels) verblijft, daar moet hij zich in laten inschrijven.
Jewel

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2007 23:21    Onderwerp: Uitkopen of verkopen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van bovenstaand verhaal, heb ik volgende week donderdag een gesprek met mijn ex-partner over hoe nu verder...

Voordat ik dat heb, wil ik hem juridisch gezien drie stappen voor zijn.
Over het huis, daar heb ik al van jullie antwoord gehad.
Hoe zit het met kinderalimentatie? Mijn dochter is twaalf jaar, laatste jaar basisonderwijs, heeft een sport (Paardrijden). Hij woont bij zijn moeder, heeft een goed inkomen, betaalt nog (nu nog) hetzelfde bedrag wat hij op de gemeenschappelijk rekening normaal stortte, waaruit de vaste lasten betaald werden.
Ik werk 24 uur, verdien dus aanzienlijk minder dan hij. Ik ben wel op zoek naar een fulltime baan, maar helaas nog niets gevonden.
Ik ben bang dat hij uit zijn verplichtingen wilt komen, aangezien hij hier niet meer woont.
Hoe zit het met de bezittingen? Hoe gaat normaliter zo'n verdeling? Nogmaals wij zijn niet getrouwd, geen samenlevingscontract. Wel gezamelijk een kind. Hij heeft dit kind erkend, maar heeft geen gezag.
Nu ben ik ook aan het denken over als mij iets overkomt, dan gaat mijn dochter naar haar vader normaliter toch? Maar wat als mijn dochter dat niet wilt? Zij wilt dan bij haar zus en partner wonen en niet bij haar vader. Dit i.v.m. zijn relatie met dat vieze mens, die zij absoluut niet kan uitstaan.
Kan ik dit vastleggen bij een notaris? En wat als hij hier bezwaar tegen maakt?
Jewel

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kan niemand mij hierover antwood gevevn?
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goeie kans dat je recht hebt op alimentatie, partner en/of kinder. Minder goeie kans dat je kunt voorkomen dat je dochter gedwongen wegblijft bij haar vader, tijdens jouw leven of na jouw dood.

Echtscheidingszaken zijn ingewikkeld en het komt er keer op keer op aan hoe de situatie van de (ex)partners precies is. Daarom is het bijna onmogelijk om je hier veel meer te geven dan algemene antwoorden. Neem een advocaat en laat die ervoor zorgen dat het allemaal goed geregeld wordt. Totdat de regering het nieuwe scheidingsrecht heeft uitgevogeld heb je die sowieso nodig.

Veel sterkte!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds