Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 02 mei 2024 4:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Uitbreiding horeca in winkelcentrum.
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marja




Geslacht: Vrouw



Berichten: 67


BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 1:07    Onderwerp: Uitbreiding horeca in winkelcentrum. Reageer met quote Naar onder Naar boven

In 2001 heb ik een huurcontract afgesloten voor mijn winkel (voor 5 jaar) en het zag er allemaal best veelbelovend uit.
Het was een winkelcentrum dat op het punt stond om verbouwd en opgeknapt te worden. In de passage waar mijn winkel zat stonden (nog) twee panden leeg, maar dat zou snel veranderen, zo vertelde althans de makelaar.
Een bloemenwinkel, die voor de verbouwing moest uitwijken, zou een pand in de passage betrekken en er zou één nieuwe winkel bijkomen.
Ik had geen enkele reden om daaraan te twijfelen, de verbouwingsplannen waren immers al door de gemeente goedgekeurd.

Er gebeurde echter het volgende: De bloemist bleef zitten waar hij zat en vertikte het om te verkassen. Hij vond het bedrag dat hem geboden was niet genoeg en wilde het onderste uit de kan.
Na veel gedoe wilde men dan maar òm hem heen gaan bouwen, maar uiteindelijk bezweek men toch voor het (gigantisch hoge) bedrag dat hij wilde hebben.

Ondertussen had men een andere horecagelegenheid al één van de twee lege panden in de passage bij z'n zaak laten trekken. De bloemist betrok het andere pand en... vertrok er na een paar weken weer, hij ging met pensioen/rentenieren.
Vervolgens werd dit pand door de supermarkt als serviceshop en personeelskantine ingericht.

En nu heeft de verhuurder nòg een pand aan de horeca laten "toevallen". Ongeveer 6 maanden geleden is het reisbureau namelijk gestopt en dit pand is nu bij een Chinees restaurant getrokken.
Ik zit nu dus met mijn winkel naast èn tegenover grote horecazaken... die het grootste deel van de dag gesloten (en donker) zijn.
Deze zaken krijgen pas loop -klanten- ná zes uur, als ik alweer ga sluiten.

Ik zou NOOIT in deze passage zijn gaan zitten als ik van deze ontwikkelingen ook maar een flauw vermoeden had gehad!
Er is helemaal niets terecht gekomen van wat men mij voorspiegelde bij aanvang van de huurperiode.

Op het moment probeer ik een nieuwe huurder voor mijn pand te vinden, omdat ik hier geen toekomst heb. Maar zelfs dàt is door alle veranderingen niet mogelijk... iedere belangstellende knapt af op de oververtegenwoordiging van horeca in de passage.

Ik heb overigens de huur opgezegd (dat moet één jaar voor de afloop van het 5-jaarscontract) maar ik moet nog 1 jaar en 4 maanden....

Moet ik dat allemaal maar gewoon over mijn kant laten gaan... of heeft iemand enig idee hoe ik hieruit zou kunnen "ontsnappen"?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 2:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er lijkt mij sprake van onvoorziene omstandigheden, op basis waarvan de rechter de overeenkomst zou kunnen wijzigen of ontbinden. Alleen denk ik dat de rechter over jouw situatie zal oordelen dat deze omstandigheden als ondernemersrisico voor jouw rekening komen.

Maar goed, theoretisch is er dus wel een ontsnappingsmogelijkheid. Je zult wel hele goede argumenten moeten hebben. Het gegeven dat de verhuurder deels heeft meegewerkt aan de oververtegenwoordiging van horeca kan wel helpen, al vraag ik me af of zijn gedrag wel onredelijk is te noemen.

Verder ben ik een volslagen beginneling op dit gebied, dus luister liever naar de opmerkingen van anderen Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Godfried








Berichten: 52


BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelf moet ik denken aan het arrest "Briljant-Schreuders/ABP" HR 20-02-1998, NJ 1998, 493
De Hoge Raad is het met het Hof eens dat de huurder te lichtvaardig is afgegaan op de aanprijzingen van de verhuurder.

6:258 (onvoorziene omstandigheden) kan alleen worden toegepast als de onvoorziene omstandigheden van dien aard zijn, dat de verhuurder naar eisen van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst niet mag verwachten.
Aan deze eis zal echter niet snel worden voldaan (!)

Meer kan ik er niet van maken, ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moest juist denken aan dat Veemarkt cafe arrest (nr zo even niet bij de hand) in verband met de verwachtingen en de gewijzigde omstandigheden. En ook daar werd 't niks ...
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marja




Geslacht: Vrouw



Berichten: 67


BerichtGeplaatst: di 17 mei 2005 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het reageren op mijn vraag.

Ik ben zelf ook bang dat ik er verder "niets mee kan".
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds