Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Asus
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 22 jan 2009 3:58 Onderwerp: Uitbetling bij ziekte, minimumloon?? |
|
|
Hoi allen,
Ik heb een uitzendovereenkomst van 40 uur, maar ik heb het afgelopen jaar alleen in de weekenden gewerkt. Ik ben vervolgens twee weken ziek geweest, maar heb maar totaal 40 euro betaald gekregen. Is het niet zo dat, ondanks ik maar twee dagen werk, ik toch recht heb op uitbetaling van het minimumloon aangezien ik een fulltime contract heb??? Zo ja, waar kan ik mij op beroepen? Zo nee, waarom niet?
Hartelijk dank voor jullie tijd en ik hoor graagvan jullie |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 22 jan 2009 9:28 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij hangt het er o.a. vanaf in welke fase je zit. Je hebt te maken met wachtdagen. Kun je niets afleiden uit de specificatie?
Als uitzendkracht bent u verzekerd voor de Ziektewet. Afhankelijk van de fase waarin u zit, hebt u bij ziekte recht op een Ziektewetuitkering of op doorbetaling van uw loon.
Zit u in fase A, dan eindigt uw arbeidscontract meteen als u ziek wordt. Het uitzendbureau hoeft u geen loon door te betalen. Wel hebt u na twee wachtdagen recht op een Ziektewetuitkering. Het uitzendbureau vult de uitkering een tijd aan.
Wordt u ziek na afloop van een gewerkte periode, dan hebt u soms ook nog recht op een Ziektewetuitkering op grond van de nawerking.
Wordt u ziek terwijl u in fase B zit, dan betaalt het uitzendbureau minimaal 70% van uw loon door zolang uw tijdelijke contract nog loopt. Er is één wachtdag: u krijgt dus vanaf de tweede ziektedag doorbetaald. Loopt uw contract tijdens uw ziekte af, dan hebt u vanaf dat moment recht op een Ziektewetuitkering.
Wordt u tussen twee contracten in ziek, dan hebt u mogelijk recht op een Ziektewetuitkering op grond van de 'nawerking'.
In fase C hebt u een vast contract met het uitzendbureau. Het uitzendbureau moet bij ziekte minimaal 70% van uw loon doorbetalen, zolang u ziek blijft. Er is één wachtdag.
NB: Is het uitzendbureau eigen-risicodrager? Dan betaalt het uitzendbureau de eventuele Ziektewetuitkering in plaats van het UWV.
In fase B en C krijgt u, zolang het contract loopt, alle contracturen uitbetaald. Ook als u niet gewerkt hebt omdat u ziek was of omdat het uitzendbureau tijdelijk geen werk voor u had (u moet zich dan wel beschikbaar stellen voor ander werk en een passend werkaanbod accepteren). Maar niet-gewerkte uren krijgt u niet volledig doorbetaald. U krijgt ca. 90% van uw laatste loon. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|