|
|
| Auteur |
Bericht |
LaRoche
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: zo 29 aug 2010 22:42 Onderwerp: Uitbetaling vakantiedagen |
|
|
LS,
Ik heb een vraag over uitbetaling van mijn vakantiedagen. Ik ben zelf parttime werkzaam bij een bedrijf, voor het rare aantal uur van 10,62 uur per week. Dit verhaalt zich in 11 uur werk per week, maar volgens mijn werkgever was dit makkelijk te regelen met salaris. Dit doet verder niet terzake, mijn probleem zit hem namelijk in mijn vakantiedagen. Aangezien ik een contract heb op basis van een aantal uur per week, en dus geen nul-urencontract, lijkt het mij dat ik recht heb op vakantiedagen. In mijn contract staat hierover het volgende:
"Artikel 7: Vakantie, vakantietoeslag en bijzonder verlof
1. De werknemer heeft recht op 20 vakantiedagen per kalenderjaar met behoud van salaris op basis van 40 uur dienstverband.
2. De vakantiedagen kunnen worden opgenomen in overleg met de werkgever. "..." Vakantiedagen worden opgenomen in het jaar waarin de aanspraak is ontstaan. De werknemer mag maximaal 10 dagen doorschuiven naar een volgend jaar, tenzij de werkgever zich er schriftelijk mee akkoord verklaard, dat er meer dagen later mogen worden opgenomen."
Nou heb ik netjes mijn vakantie aangevraagd en gekregen, echter heb ik mijn salaris niet doorbetaald gekregen. Ik ben in totaal viereneenhalve week weggeweest, waarin ik dus in totaal 47 uur op vakantie geweest.
Als ik nu ga rekenen, kom ik uit op 5.31 vrije vakantiedagen, plus nog 1.486 van het jaar ervoor (die heb ik mee mogen nemen, aangezien ik die vorig jaar niet heb gebruikt). Als je dit om gaat rekenen naar werkdagen van acht uur, kom ik uit op 42.5 + 14.769 = 57.27 uur doorbetaalde vakantie. Ik zou als het goed is dus nog grofweg 10 uur over hebben, en mijn werkgever zou mij - naar mijn mening - gewoon die 47 uur door moeten betalen, wat hij nu niet gedaan heeft.
Ik hoop dat het te volgen is, maar wat ik nu eigenlijk wil weten is één: klopt dit, of maak ik een fout in het interpreteren van mijn contract of misschien het doorrekenen van de uren en twee, als mijn werkgever het niet uit wil betalen, welke stappen kan ik dan nemen?
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 8:37 Onderwerp: |
|
|
Ik volg het inderdaad niet. Je hebt het over uitbetaling van vakantiedagen, bedoel je niet doorbetaling van je salaris bij vakantie?
Jij bent een maand weggeweest. Heb je die maand geen salaris gehad? _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 9:11 Onderwerp: |
|
|
De vakantiedagen moet je pro rato berekenen:
werkweek = 11 uren
vakantie = 4 werkweken
indien op vakantie gedurende 4 weken, dan dient 4 x 11 uur worden uitbetaald.
Indien er nog dagen openstaan ( max. 2 x 11 uur = 10 dagen) dan dienen deze bij opname ook uitbetaald te worden,tenzij is overeengekomen dat alle 20 werkdagen worden doorgeschoven.
De werkgever moet dus de vakantieperiode doorbetalen. |
|
|
|
|
 |
LaRoche
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 10:35 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inderdaad over doorbetalen van salaris tijdens vakantie, dat is inderdaad een beetje verward opgeschreven.
Maar, mijn werkgever moet dus gewoon de dagen doorbetalen? En wat als mijn werkgever weigert, wat kan ik dan het beste voor stappen ondernemen? |
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 17:07 Onderwerp: |
|
|
| Het is gewoon een loonbetaling en gelden dus dezelfde regels. Advies is eerst te overleggen met werkgever (foutje gemaakt, sorry), anders direct een ingebrekestelling zenden met verwijzing naar art. 7:625 BW en achterstallig loon en bijbehorende boete en wettelijke rente claimen. |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 19:25 Onderwerp: |
|
|
Voor de duidelijkheid: jij mist dus een maand salaris/hebt een maand niets ontvangen? _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
LaRoche
|
Geplaatst: wo 01 sep 2010 19:28 Onderwerp: |
|
|
| Klopt, ik mis inderdaad een maand loon, omdat ik toen op vakantie was. Dit zou echter gewoon doorbetaald moeten worden, maar aangezien ik hier vorig jaar geen gebruik van heb gemaakt heeft mijn baas verwacht dat ik er nu ook niet op reken. Ik heb dit al aangegeven, ga het nu nog een keer proberen en daarna ga ik verdere stappen ondernemen, zoals WimWest aangeeft! Bedankt daarvoor! |
|
|
|
|
 |
|
|