Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Denise1982
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 13:37 Onderwerp: Uit elkaar met samenlevingscontract |
|
|
Na een relatie van 10 jaar, is mijn vriend 5 weken geleden vertrokken uit ons gezamelijk koophuis. We zijn allebei 50/50 eigenaar.
In eerste instantie heeft hij mij gezegd geen interesse te hebben in het huis. We zouden het dus gaan verkopen. Nu we weer wat weken verder zijn, is hij toch van gedachte veranderd en wil zelf het huis hebben. Volgens de bank is dit ook mogelijk.
Ikzelf moet nu op zoek naar een huurhuis, en in de omgeving waar ik woon is dit nogal moeilijk. Nu is het zo dat als wij het huis verkopen, ik 'punten' krijg, en daardoor sneller een huurhuis krijg. Neemt hij het huis over, dan krijg ik deze punten niet.
Gisteravond hebben we weer een gesprek gehad, en hij blijft bij zijn beslissing om het huis te 'kopen'. Ook al betekent dit voor mij dat ik heel moeilijk iets anders kan vinden.
Mijn vraag is nu: kan hij mij dwingen het huis aan hem te verkopen? We hebben hierover niets vastgelegd in het samenlevingscontract.
En nog een andere vraag, hij komt te pas en te onpas het huis binnenlopen om dingen op te halen etc. Ik vind dit zelf onprettig, aangezien ik iedere keer weer geconfronteerd wordt met hem, vooral ook omdat hij het niet van tevoren laat weten. Ook liggen hier waardevolle spullen van mij, dit voelt ook niet echt prettig. Ik snap dat hij ook eigenaar is en ook recht heeft op een sleutel, maar is hier iets aan te doen?
Alvast hartelijk dank voor de reacties! |
|
|
|
 |
nuytinck
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 16:46 Onderwerp: |
|
|
Geachte mevrouw,
U hebt beiden evenveel recht op de woning en het gebruik daarvan, want de woning behoort u beiden in een zogenaamde eenvoudige gemeenschap toe (art. 3:166 BW). Uw ex-vriend kan u niet dwingen aan hem te "verkopen". Met evenveel recht zou u dan tegen hem kunnen zeggen dat hij verplicht is aan u te "verkopen". Ik plaats aanhalingstekens, omdat juridisch geen sprake is van koop, maar van toedeling van de woning aan een van u beiden, die noodzakelijk wordt na de feitelijke scheiding. Juridisch is nu verdeling van de woning nodig. Komt u daar niet uit, omdat u het niet eens kunt worden over toedeling van de woning aan uw ex-vriend dan wel aan u zelf, dan ligt verkoop van de woning aan een derde door u beiden en verdeling van de koopsom het meest voor de hand. U kunt ook een beslissing van de rechter uitlokken, die dan bijvoorbeeld de woning aan een van u beiden kan toedelen (art. 3:185 BW), maar dit kost tijd en geld. Wordt de woning aan uw ex-vriend toegedeeld, dan moet hij u vanzelfsprekend de helft van de waarde doen toekomen, nog even afgezien van verrekening van eventuele hypothecaire lasten.
Het is uiteraard vervelend dat uw vriend binnenvalt op tijdstippen die u niet schikken. Daartegen kunt u moeilijk iets doen, omdat het huis ook van hem is voor de onverdeelde helft. U moet proberen in alle redelijkheid hierover afspraken te maken. Spreek gewoon met elkaar af dat hij tevoren even contact met u opneemt voordat hij de woning betreedt. Dit zijn normale gebruiksafspraken in de zin van de art. 3:168 en 169 BW.
Met vriendelijke groet,
prof. mr. André Nuytinck,
hoogleraar familierecht EUR en RU |
|
|
|
 |
Denise1982
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 21:34 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor uw reactie! Zelf had ik deze gedachten ook al, maar het is fijn dat deze even bevestigd worden. Ik heb vandaag gehoord dat hij van plan is om naar de kantonrechter te gaan, dus helaas gaat dit nog even verder.
Ik heb verder nog een vraag. Wij hebben een redelijk standaard samenlevingscontract. Nu staat er in de aangetekende brief die ik van hem heb ontvangen, dat ik 6 maanden de tijd heb om iets anders te vinden. Ik snap dat u dit niet kunt zien zonder het samenlevingscontract te lezen, maar even aannemend dat het een standaard contract is, klopt deze termijn van 6 maanden? Volgens hem moet ik over 6 maanden het huis verlaten. Dit kan ik mij niet voorstellen aangezien het ook mijn huis is.
Ik kan het zelf nergens vinden in het contract, helaas. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|