Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 17:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tweemaal boete voor hetzelfde feit
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucas

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: do 15 dec 2005 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kevin.B schreef:
StevenK schreef:
Kevin.B schreef:
Nog een vraagje, wat als ik het laat voorkomen en dan bij de boete waar de plaats fout is wacht tot de OvJ klaar is met zijn requisitor. Hierna melden dat de plaats niet klopt. Dan mag de OvJ het niet corrigeren en klopt het toch niet meer?

Nee, de OvJ mag ook na het requisidinges corrigeren, afaik. Dit vanwege het feit dat een wijziging die pas in hoger beroep gebracht wordt nog 'slechter' is voor de verdachte.

Hmm ik dacht dat de OvJ totaan het requisitoir mocht wijzigen.

Jammer anders was het antwoord op de eerste vraag van art. 350 Sv natuurlijk: nee. En had er een vrijspraak geweest.

Weer worden hier gedragingen uit de WAHV verward met het strafrecht. Voor de duidelijkheid, nogmaals: dit soort gedragingen vallen niet onder het straf(proces)recht. Het wetboek van Sv is hier dus ook niet van toepassing.

Een zitting van een Wet Mulder zaak lijkt vaak ook niet eens op een strafrechtzitting. De kantonrechter zit er niet in de hoedanigheid van strafrechter maar in die van bestuursrechter. Ook neemt in veel gevallen de OvJ niet eens de moeite op te komen dagen of zelfs maar een vertegenwoordiger te sturen. Dan zal er van requisitoir dus al helemaal geen sprake zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel belangrijk is dat alle vervolgingen die plaatsvinden op grond van de WAHV als een 'criminal charge' in de zin van het EVRM worden aangemerkt (HR + hof) en dat het ne bis in idem beginsel zoals het s neergelegd in het EVRM wel degelijk van toepassing is.

De vraag: gaat het hier om twee feiten...

<overigens heb ik EXACT hetzelfde, alleen dan 2 bekeuringen met een korter tijdsbestek, namelijk de eerste om 14.39 uur en de andere om 15.04 uur. Ik was bij de bank binnen, al die tijd. Overigens, het betrof een zone bord wat ruim een kilometer terug stond en wat zo scheef stond op dat moment dat het bijna onmogelijk was om dat te zien. De gemeente heeft het NU inmiddels rechtgezet...>
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Wel belangrijk is dat alle vervolgingen die plaatsvinden op grond van de WAHV als een 'criminal charge' in de zin van het EVRM worden aangemerkt (HR + hof) en dat het ne bis in idem beginsel zoals het s neergelegd in het EVRM wel degelijk van toepassing is.

Wanneer zijn deze uitspraken gedaan, ik kan ze niet vinden?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 03 mrt 2006 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Michael Dekkers schreef:

Wanneer zijn deze uitspraken gedaan, ik kan ze niet vinden?

Om te bepalen of een zaak betrekking heeft op een criminal charge of niet (dwz of de leden 2 en 3 van art 6 EVRM van toepassing zijn), kijkt het EHRM niet naar de soort nationale wetgeving die op de gedraging van toepassing is (in dit geval dus bestuursrecht ipv strafrecht), maar naar de materiële kant van de zaak. Er wordt een boete opgelegd, deze boete is punitief van aard, dus een criminal charge. Zie bijvoorbeeld Öztürk tegen Duitsland, overwegingen 46 t/m 50.

Ne bis in idem lijkt echter niet in artikel 6 EVRM besloten te liggen. Het staat namelijk in artikel 4 lid 1 van het 7e protocol:
Quote:
Niemand wordt opnieuw berecht of gestraft in een strafrechtelijke procedure binnen de rechtsmacht van dezelfde Staat voor een strafbaar feit waarvoor hij reeds onherroepelijk is vrijgesproken of veroordeeld overeenkomstig de wet en het strafprocesrecht van die Staat.

Deze bepaling rept duidelijk over strafrecht en strafprocesrecht. Het is me lang niet duidelijk dat deze bepaling ook materieel moet worden uitgelegd. Hoe dan ook, Nederland is geen partij bij dit 7e protocol Smile.

Conclusie: voor Nederland staat ne bis in idem los van het EVRM.
Michael Dekkers

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 14 lid 7 van het Internationaal Verdrag Inzage Burgerlijke en Politieke Rechten (BuPo/IVBPR) bevat op internationaal niveau het 'ne bis in idem' beginsel en rept hier over een "strafbaar feit". Ik kan er helaas nog niet al te diep op ingaan, ik heb enkele WOB-verzoeken lopen omtrent de APV en de Processen Verbaal, maar ga dit in elk geval uitzoeken voor mijn geval. In mijn geval zat er slechts 25 minuutjes tussen en waren er meer zaken loos dan alleen dit. (zo stond het bord zo scheef dat het amper te zien was, stonden er nog legio meer auto's die het kennenlijk ook niet gezien hadden, stond mijn auto rechts van de weg en het bord links van de weg terwijl de zone-aanduiding die dit zou billijken niet deugdelijk leesbaar was, heeft een opsporingsambtenaar onder ede verklaart dat IK mijn gegevens zou hebben opgegeven, terwijl mijn broertje dat heeft gedaan toen ik bij de bank binnen was, heeft de opsporingsambtenaar ongevraagd mijn dashboardkastje geopend en mijn rijbewijs eruit gepakt, heeft de opsporingsambtenaar verzuimd mij te woord te staan toen ik daarom vroeg en zo nog een aantal zaken meer, de datum op de aankondiging van beschikking wijkt af en is niet gecorrigeerd, op WOB-verzoek is niet binnen de wettelijke termijn van 14 dagen gereageerd...)
JBA

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou bijna vergeten dat jij fout geparkeerd stond.... Rolling Eyes
Michael Dekkers

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, de vraag is of dat wel zo is als een bord bijna een kilometer verderop half omgereden in de berm "hangt" en een opsporingsambtenaar je niet te woord wil staan...

Maar goed, dat jij al je boetes mooi de eerste keer betaald ben ik en het CJIB ook heel blij mee, ik kijk altijd ook even of ik niet wordt 'genaaid'. Ik erger me er verschrikkelijk aan dat bepaalde mensen op deze manier reageren, iedereen heeft er recht op zijn rechtspositie te verdedigen, terrecht of onterecht; een twintigvoudige moordenaar moet vrijspraak krijgen als een tasjesdief dat op grond van de procedure ook zou krijgen en iemand die verkeerd geparkeerd staat kan en mag net zo goed een beroep doen op BuPo dan iemand die een ander de hersens heeft ingeslagen. Een deugdelijke bebording lijkt me erg handig en als dat niet aanwezig is/was dan moet men blij zijn dat er eindelijk iemand is die er wat aan doet. Verder heeft - verkeerd geparkeerd of niet - iedere bestuursorgaan zich net als ik aan de wet te houden en dus ook aan Wet Openbaarheid van Bestuur en dus dien ik keurig netjes binnen 14 dagen de voor mij relevante gegevens te ontvangen, precies zoals de WOB dat omschrijft. Ik snap dus je opmerking niet helemaal, maar misschien plaats ik hem in de verkeerde context...
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 04 mrt 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bezwaar allang ingediend, alleen ontvangsbevestiging gehad beetje lang he?

BerichtGeplaatst: zo 05 mrt 2006 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Ik erger me er verschrikkelijk aan dat bepaalde mensen op deze manier reageren.

Dan moet je niet op een forum reageren, ik geef je iets mee zonder een hele preek te houden, want daar is dit weer niet de plek voor.
Misschien moet je jezelf eens wat minder ergeren.
Als je recht hebt moet je recht halen, maar alleen dan.
Michael Dekkers

BerichtGeplaatst: zo 05 mrt 2006 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Dan moet je niet op een forum reageren.

Inderdaad, ik ben blij dat je het door hebt.
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joepieeeeeee 1 van de 2 boetes hebben we terug gehad en meneer de vriendelijke OvJ heeft hem op 0 euro gezet Smile.

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gefeliciteerd!

Begrijp ik nu dat een boete vervalt en de andere betaald moet worden?

Groeten,

Jerry
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Je zou bijna vergeten dat jij fout geparkeerd stond.... Rolling Eyes

offtopic: Vind 'm wel komiek, die opmerking. Hij klopt natuurlijk ook wel EN de opmerking sluit het zoeken naar of alles is gegaan zoals het gegaan zou moeten zijn zeker niet uit. Weer een illustratie van wat er allemaal vast kan zitten aan ook ogenschijnlijk "kleine kwesties". Wat juist is wat RF zo leuk en leerzaam maakt! Razz

My 2 cents Wink
Pax et iustitia

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Gefeliciteerd!

Begrijp ik nu dat een boete vervalt en de andere betaald moet worden?

Groeten,

Jerry

De andere is nog niet terug gestuurd. De ene had ik opgestuurd met reden dat ik nooit in amsterdam was geweest Laughing . En de andere dat ik al een boete had Laughing .

Pax et iustitia

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Onder allebei uitkomen gaat je sowieso niet lukken, want elke fout waar je de OvJ op attendeert mag hij corrigeren.

Toch wel!! Allebij de boetes zijn op 0 gesteld.

Zo slim, eentje had ik gestuurd dat ik al een boete had, en een bezwaarschrift gezet dat er geen groenstrook in die buurt te bekennen is (hier hadden ze de verkeerde gemeente gezet).

Laughing Laughing Laughing Laughing
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds