Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 13 aug 2025 13:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tussentijdse beëindiging tweejarig contract Telfort
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MGras

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010 17:39    Onderwerp: Tussentijdse beëindiging tweejarig contract Telfort Reageer met quote Naar onder Naar boven

Amice,

Op 28 juli 2009 heb ik getekend voor een contract met Telfort voor een zogenaamd 'sim only'- abonnement. Het ging hier om een tweede abonnement, welke ik naast mijn primaire telefoonnummer zou hebben. Omdat het mijn secundaire telefoonnummer zou zijn wilde ik een éénjarig contract afsluiten, temeer omdat een tweejarig contract maar €1 per maand goedkoper was en dit mijns inziens niet zou afwegen tegen de vrijheid die een éénjarig contract zou bieden. Dit contract heb ik afgesloten bij de Phonehouse en op hetzelfde moment sloot ik ook een zogenaamd 'proefcontract' af voor de levering van draadloos internet bij Vodafone. Ik weet niet waar het verkeerd is gegaan en ik kan mij al helemaal niet herinneren dat ik er überhaupt voor heb getekend, maar Telfort stelt dat ik een tweejarig contract ben aangegaan.

Het probleem is op dit moment dat ik geen eigen versie meer heb van het contract. Een bezoekje nadien aan de Phonehouse heeft geleerd dat ook zij geen contract meer hebben. Naar aanleiding van mijn verzoek een kopie van het contract te ontvangen van Telfort kreeg ik na enkele maanden de bescheiden thuisgestuurd. Echter, het is een vage kopie en hoewel mijn handtekening op de tweede pagina staat, staat er niets met betrekking tot de duur van het contract op deze pagina, echter wel op de eerste pagina. Naar mijn mening maakt dit nog steeds niet aannemelijk dat ik heb getekend voor twee jaren, immers: de gegevens op de eerste pagina kunnen gemakkelijk aangepast worden en los worden geprint van de tweede pagina. Mocht het wel kloppen, dan begrijp ik werkelijk niet waar het verkeerd is gegaan. Waarschijnlijk heb ik dan niet goed genoeg gekeken waarvoor ik heb getekend (ik ging er destijds namelijk van uit dat ik voor de duur van één jaar tekende en bovendien lag de balie destijds vol met papieren, mede omdat ik ook een ander contract aan ging), iets wat best stom is, want als gevorderde rechtenstudente ga je er ergens gewoonweg niet van uit dat je dit overkomt.

Eind mei 2010 heb ik Telfort gebeld, waarbij ik ze kenbaar heb gemaakt dat ik het contract wilde beëindigen nadat het eerste jaar was afgelopen. Aan de telefoon werd mij aanvankelijk duidelijk gemaakt dat dit verzoek gehonoreerd zou worden, later in het gesprek kwam de medewerkster hier op terug. Later maakte Telfort bekend dat zij niet akkoord ging met beëindiging. Daarop heb ik een brief gestuurd op 23 juni 2010. Daarin heb ik aangegeven het abonnement op te willen zeggen om de volgende redenen:
- De beperkte telefonische bereikbaarheid van Telfort
- De beperkte bereikbaarheid van mijntelfort.nl. Dit had af en toe tot gevolg dat hoewel de verschuldigde bedragen werden geïncasseerd, ik niet de mogelijkheid had mijn facturen te bekijken.

In mijn brief heb ik bovendien gewezen op mijn reguliere handelswijze: al sinds jaar en dag heb ik een primair telefoonabonnement bij Telfort, waarbij ik steeds een simonlyabonnement voor één jaar ben aangegaan. Daarbij heb ik eveneens aangegeven dat het aangaan van een tweejarig in plaats van een éénjarig contract voor mij geen noemenswaardig financieel voordeel zou opleveren. Verder heb ik aangegeven dat ik absoluut niet de wil heb gehad een tweejarig abonnement aan te gaan. Tot slot (en nu komt het juridisch meest interessante) heb ik aangevoerd dat - mochten ze al kunnen aantonen dat ik daadwerkelijk heb getekend voor een tweejarig contract - ik alsnog na een jaar kan opzeggen omdat een opzegverbod bij contracten met een duur van meer dan een jaar namelijk kennelijk onredelijk bezwarend zijn op grond van art. 6:237 aanhef en onder k BW. Immers, er valt niet in te zien waarom in deze niet volstaan kan worden met een contractsduur van een jaar, daar het gaat om een sim- only abonnement waar geen telefoon bij is geleverd.

Hoewel ik het nog niet heb genoemd in de brief, zijn er twee uitspraken welke in mijn voordeel werken: LJN BD6190 en LJN BD8177.

De reactie van Telfort: geen. Op 5 juli ontving ik een automatische e-mail waarin stond dat ik binnen 1 werkdagen (?!) antwoord zou ontvangen. Op 10 juli ontving ik dezelfde e-mail. Op 15 juli ontving ik een e-mail waarin stond dat een reactie nog 10 werkdagen op zich zou laten wachten. Op diezelfde dag heb ik daarop gereageerd. Kort gezegd hield mijn reactie in dat ik mij verbaasde over hun wijze van reageren en dat ik niet akkoord ging met verder afschrijvingen van mijn rekening. Op 20 juli kreeg ik weer dezelfde geautomatiseerde e-mail waarin werd aangegeven dat ik binnen 10 werkdagen een reactie kon verwachten. Op 25 juli hetzelfde. Op 26 juli kreeg ik een e-mail waarin stond dat ze contact zouden opnemen met de Phonehouse. Na lange tijd niets gehoord te hebben heb ik een e-mail gestuurd waarin ik Telfort verzocht alsnog te reageren op mijn brief van juni.

De reacties op 28 september:
Geachte heer/mevrouw ,Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.Uw abonnement loopt door tot 28-07-2011, u bent verplicht te voldoen aan uw betalings verplichting. Wij raden u aan om de openstaande bedragen over te maken. Op dit moment staat er een totaal bedrag van € 42,26,- open.Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd. Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.Met vriendelijke groet,Telfort B.V.

Geachte mevrouw Gras,Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.In het systeem wordt aangegeven dat u op 28-07-2010 een tweejarig abonnement heeft aangesloten.U geeft aan een brief opgestuurd te hebben. Dit kan een aantal werkdagen duren voor dat uw brief in behandeling wordt genomen. Dit zullen wij eerst moeten afwachten. Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.Met vriendelijke groet,Telfort B.V.Afdeling Klantenservice Mobiel

Vervolgens ontving ik op 8 oktober:
Geachte mevrouw Gras,Wij hebben een kopie van het contract voor u opgevraagd bij de dealer waar u het abonnement heeft afgesloten.Zodra wij de kopie hebben ontvangen, zullen wij contact met u opnemen.Met vriendelijke groet,Telfort B.V.Klantenservice Mobiel.

Ondertussen ontving ik een herinnering per post (hier heb ik via e-mail op gereageerd, wat inhield dat ik eerst een inhoudelijke reactie op mijn brief wenste) en vandaag ontving ik een ingebrekestelling, waarbij ik werd aangemaand voor 24 december te betalen. De datum op de brief is 17 december. Verder staat er in dat ik €12,50 extra verschuldigd ben vanwege het feit dat ze mijn nummer hebben geblokkeerd. Ze geven verder aan dat wanneer niet voor 24 december wordt betaald, ze mijn telefoonnummer definitief afsluiten en dat mij de resterende abonnementsgelden tot het einde van het contract in één keer in rekening worden gebracht. Verder staat er uiteraard de gebruikelijke yada-yada over het BKR en incassobureaus/ deurwaarderskantoren.

Allereerst: mijn excuses voor de lap tekst. Ten tweede: wat is jullie mening?

Groeten, M.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Los van wie er wel of geen gelijk heeft, een negatieve BKR-melding heeft vergaande gevolgen. Een melding blijft gedurende 5 jaar na inlossing van de schulden staan en gedurende die periode kun je bijvoorbeeld het kopen van een huis, een creditcard, een PL of een zakelijke lening wel vergeten.

Het probleem zit in de bewijslast. Jij beweert een contract voor een jaar te hebben getekend, maar je hebt geen kopie daarvan. Telfort heeft wel een exemplaar, daarin staat 2 jaar. Je staat dus al 2-0 achter.

Alternatieven zijn Youp van 't Hek, de politiek, de consumentenbond, kassa, radar, etc. Maar in alle gevallen zou ik een onderscheid maken tussen het betalen van de rekening en je andere acties. Overigens, enkele telefonieproviders hebben aangegeven niet meer te melden bij het BKR, ik weet niet of Telfort daar ook bij zit.

Je kunt ook het verhaal helder uiteenzetten en een aansprakelijkstelling sturen in verband met de geleden en te lijden schade (met name BKR, etc.). Daarmee kom je doorgaans op de juridische afdeling terecht en heb je meer kans om serieus te worden genomen (mits je voor een fatsoenlijke brief zorgt, uiteraard. Of het gaat helpen?

Question

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Aansprakelijk stellen lijkt me op de één of andere manier een beetje ver gaan. Wat is je mening over het hele 'grijze lijst- beding'- verhaal?

Groeten, M
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aansprakelijkstelling klinkt zwaar, maar dat valt wel mee, hoor. Het is niets anders dan zeggen: "Ik heb schade en die heb jij veroorzaakt". En als je daarmee uit de impasse komt die klanten'service' heet, zou ik het wel weten.

Ik kan ook wel wat redenen bedenken waarom een tweejarige overeenkomst wél te rechtvaardigen is, maar dat is afhankelijk van de feiten. Daarbij weet je zeker dat je naar de rechter moet en is de uitkomst ongewis.

BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Die aansprakelijkstelling lijkt dan een optie. Maar is het nu niet handiger om te dreigen met aansprakelijkstelling? Een daadwerkelijke BKR- registratie wordt pas in februari gedaan (mits Telfort daar daadwerkelijk toe over gaat), maar het is misschien wel een reden voor ze om niet te registreren.

Wellicht wordt overigens op een andere afdeling wèl inhoudelijk gereageerd op mijn rechtvaardigingsgronden voor het beëindigen van het contract. Bovendien zie ik niet in waarom Telfort om een bedrag van €253,56 zou gaan procederen (het griffierecht alleen al is €105 als ik me niet vergis). Een procedure lijkt er naar mijn idee ook niet snel van te komen, omdat er natuurlijk al twee vergelijkbare zaken zijn waarbij ook ten nadele van de telecomaanbieder werd beslist. Zie ik dit verkeerd?

Groeten, M
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds