|
Auteur |
Bericht |
fransv
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 10:52 Onderwerp: Tussentijds opzeggen contract |
|
|
Goedemorgen,
Mijn werkgever heeft een contract met een afvalophaaldienst waarvan de nieuwe contractperiode van een jaar per 23 januari is ingegaan. Per brief is ons 21 december 2006 medegedeeld dat er per 1 januari 2007 een prijsaanpassing zou plaatsvinden, met de opmerking dat de mate van verhoging zou blijken uit de eerstvolgende factuur.
De factuur (datum 22 januari 2007) geeft een prijsstijging te zien van 8%, en dat vind ik teveel.
Het contract bevat geen andere bepalingen inzake beëindiging dan dat de contractduur 12 maanden is en dat een opzegtermijn van 3 maanden vóór de einddatum in acht moet worden genomen.
Mijn vraag: kan ik dit contract nu opzeggen n.a.v. de prijsverhoging van 8%, ook al voldoe ik dan niet aan de opzegtermijn? Op basis van welk wetsartikel?
Alvast bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groeten,
Frans |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 11:07 Onderwerp: |
|
|
De vraag is of er in het contract iets bepaald is ten aanzien van het veranderen het bedrag ? Wanneer dat niet het geval is, zou je je erop kunnen beroepen dat de overeenkomst niet éénzijdig gewijzigd mag worden. |
|
|
|
 |
fransv
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 13:12 Onderwerp: |
|
|
In het contract zelf is hierover niets bepaald, dus ik heb de algemene voorwaarden er op nageslagen.
Hierin is vermeld: "De opdrachtgever is bevoegd de overeenkomst te ontbinden binnen één maand na de wijziging van de overeenkomst door de opdrachtnemer, tenzij de wijziging zo gering is dat deze de ontbinding van de overeenkomst niet rechtvaardigt."
Bij een prijsverhoging van 8% kan ik o.b.v. deze clausule wel ontbinden, niet?
Frans |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 13:51 Onderwerp: |
|
|
fransv schreef: | In het contract zelf is hierover niets bepaald, dus ik heb de algemene voorwaarden er op nageslagen.
Hierin is vermeld: "De opdrachtgever is bevoegd de overeenkomst te ontbinden binnen één maand na de wijziging van de overeenkomst door de opdrachtnemer, tenzij de wijziging zo gering is dat deze de ontbinding van de overeenkomst niet rechtvaardigt."
Bij een prijsverhoging van 8% kan ik o.b.v. deze clausule wel ontbinden, niet?
Frans |
Helemaal mee eens. |
|
|
|
 |
fransv
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 10:51 Onderwerp: |
|
|
Het volgende bedrijf van deze klucht gaat als volgt: naar aanleiding van mijn opzeggingsbrief ben ik gebeld door het afvalverwerkingsbedrijf dat de prijsverhoging van 8% onterecht aan ons is doorberekend, dat had een lager percentage moeten zijn. Hij zegt dat de prijsaanpassing per klant kan verschillen i.v.m. verschillen in de samenstelling van het afval.
Ik heb hem verzocht e.e.a. schriftelijk af te handelen, hij zal nu wel met een min of meer redelijke prijsverhoging komen. Desondanks willen wij bij deze leverancier weg.
Mijn vraag is nu: uitgaande van een prijsstijging die redelijk genoemd kan worden, zijn er juridisch mogelijkheden om het contract toch te beëindigen? Waar kan ik mij op baseren?
Alvast bij voorbaat hartelijk dank.
Frans |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 11:42 Onderwerp: |
|
|
Uit de informatie die tot nu toe is gegeven, volgt dat dat alleen kan wanneer er sprake is van een serieuze aanpassing van het contract.
En een reële prijsaanpassing kun je niet als zodanig kwalificeren. |
|
|
|
 |
fransv
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 13:07 Onderwerp: |
|
|
Daar was ik al bang voor. Toch hartelijk bedankt voor de reactie.
Frans |
|
|
|
 |
|