|
Auteur |
Bericht |
Niekk
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 27 mei 2013 21:51 Onderwerp: Treedt een beschikking direct in werking na bekendmaking? |
|
|
Hallo mensen,
Ik zit met een vraag.
Ik ben bezig met een pleidooi, echter loop ik tegen een probleem aan.
In de casus wordt beschreven dat er een terrasvergunning gefraseerd wordt ingetrokken op 8 juni. Op 8 juni is ook de beschikking verstuurd aan gedaagden.
Echter is mijn vraag: treedt een beschikking direct na bekendmaking in werking, of is dit de dag na bekendmaking?
Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat deze direct inwerking treedt.
Maar helaas kan ik dat niet onderbouwen op basis van de wet waar ik naar opzoek ben.
Ik hoor het graag.
Groet,
Niek
nb: het gaat om een zelfstandige vergunning die in dit geval los staat van de Wabo. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 mei 2013 22:44 Onderwerp: |
|
|
In beginsel wel hoor, maar er moet natuurlijk voldoende tijd zijn om te herstellen. Dit is een andere zaak. Bij bepaalde besluiten wordt de werking automatisch opgeschort in de bezwaar/beroepstermijn.
Kader
Leidend hierin zijn
Art. 3:40 juncto 6:16 Awb.
"Een besluit treedt niet in werking voordat het is bekendgemaakt."
(maar daarna dus wel)
tevens
"Het bezwaar of beroep schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht, tenzij bij of krachtens wettelijk voorschrift anders is bepaald."
Dus als in jouw zaak wel is bepaald dat het wordt opgeschort, kan het dus worden opgeschort.
Natuurlijk kan altijd een voorlopige voorziening worden aangevraagd! |
|
|
|
 |
Niekk
|
Geplaatst: ma 27 mei 2013 22:58 Onderwerp: |
|
|
Deze wettelijke basis had ik zelf inderdaad ook al gevonden.
Echter, gaat het hier om het intrekken van een terrasvergunning.
Ik vond het daarom nogal onwaarschijnlijk dat deze direct inwerking treedt, aangezien de klanten er last van ondervinden.
Het oordeel van de rechter zal naar mijn idee, dus het naar redelijkheid en billijkheid moeten worden afgewogen.
Welke belangen zullen het zwaarste wegen.. |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: ma 27 mei 2013 23:09 Onderwerp: |
|
|
Niekk schreef: | Deze wettelijke basis had ik zelf inderdaad ook al gevonden.
Echter, gaat het hier om het intrekken van een terrasvergunning.
Ik vond het daarom nogal onwaarschijnlijk dat deze direct inwerking treedt, aangezien de klanten er last van ondervinden.
Het oordeel van de rechter zal naar mijn idee, dus het naar redelijkheid en billijkheid moeten worden afgewogen.
Welke belangen zullen het zwaarste wegen.. |
Wordt er ex tunc of ex nunc ingetrokken? |
|
|
|
 |
Niekk
|
Geplaatst: ma 27 mei 2013 23:17 Onderwerp: |
|
|
In dit geval ex nunc, omdat het gaat om de bestaande situatie van nu. |
|
|
|
 |
jeroen1989
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 168
|
Geplaatst: ma 27 mei 2013 23:56 Onderwerp: |
|
|
Niekk schreef: | In dit geval ex nunc, omdat het gaat om de bestaande situatie van nu. |
Ik zie geen regel om af te wijken van de hoofdregel: inwerkingtreding na bekendmaking. De gemeente kan coulancehalve echter wel een uitgestelde inwerkingtreding bepalen, zoals dit vaak bij handhavingsbesluiten wordt gedaan. Meestal wordt dan bepaald dat de beschikking inwerking treedt 6 weken na bekendmaking (einde bezwaartermijn). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 1:01 Onderwerp: |
|
|
Volgens het besluit zelf wordt de vergunning per 8 juni ingetrokken, dus daar valt verder weinig over te filosoferen.
Ben je van mening dat dit niet mag, dus dat intrekking per 8 juni onrechtmatig is, dan kun je op die grond in bezwaar en beroep. Ga je niet in bezwaar, dan verkrijgt de vergunning formele rechtskracht en is de vergunning per 8 juni ingetrokken, of dat nou rechtmatig was of niet. Het geldt dan als rechtmatig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Niekk
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 1:21 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie antwoorden.
Ik wou juist het punt onderuit halen dat dit niet kon, maar de wettelijke basis ontbrak helaas. Ik zat ook al op dit punt dat dit toch wel de doorslag zou geven.. En de wet geeft inderdaad een duidelijk antwoord dat dit na bekendmaking in werking zal treden.
Ongetwijfeld is hier ook nog jurisprudentie over te vinden.
Ik heb mijn pleitnota nu af en heb genoeg argumenten om het standpunt van de gemeente onderuit te halen. |
|
|
|
 |
jeroen1989
|
Geplaatst: di 28 mei 2013 8:41 Onderwerp: |
|
|
Niekk schreef: | Dank voor jullie antwoorden.
Ik wou juist het punt onderuit halen dat dit niet kon, maar de wettelijke basis ontbrak helaas. Ik zat ook al op dit punt dat dit toch wel de doorslag zou geven.. En de wet geeft inderdaad een duidelijk antwoord dat dit na bekendmaking in werking zal treden.
Ongetwijfeld is hier ook nog jurisprudentie over te vinden.
Ik heb mijn pleitnota nu af en heb genoeg argumenten om het standpunt van de gemeente onderuit te halen. |
Voor de intrekking ex nunc van een begunstigende beschikking geldt vaak wel dat er een overgangstermijn moet gelden.. |
|
|
|
 |
|