|
Auteur |
Bericht |
Silasmika
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 07 mei 2010 8:30 Onderwerp: Transactie voldaan, toch dagvaarding |
|
|
Hoi allemaal,
mijn vriend heeft in september 2009 een transactie (boete) voldaan over een verkeersovertreding die in april 2009 is begaan (hij is hiervoor aangehouden door de politie, heeft een paar uurtjes vastgezeten en mocht toen weer vertrekken).
Ik weet 100% zeker dat deze transactie is voldaan (kan dit checken op mijn werk ).
Nu heeft hij een dagvaarding ontvangen om te verschijnen bij de Kantonrechter omdat hij diezelfde avond zijn ID-bewijs niet getoond zou hebben.
Deze heeft hij wel kunnen tonen, ID-bewijs is zelfs in beslag genomen en later weer teruggegeven.
Ik heb de transactie van de verkeersovertreding gezien en daar wordt niets vermeld over het niet aan kunnen tonen van zijn ID.
Naar mijn mening is hem dat dan ook niet ten laste gelegd.
Mijn vraag is:
Kan de kantonrechter hem nu alsnog dagvaarden voor iets wat hem niet eerder ten laste is gelegd maar wat wel te maken had met de overtreding waarvan hij de transactie reeds heeft voldaan?
Het leek mij namelijk dat, door het betalen van de boete, deze zaak afgesloten is.
Wellicht een communicatiefoutje tussen OM en Rechtbank?
Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk
Alvast bedankt voor de reacties!  |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 07 mei 2010 8:54 Onderwerp: |
|
|
Waarvoor heeft hij een transactievoorstel gehad?
De Kantonrechter en hetgeen het OM een transactievoorstel voor heeft gedaan verschilt van elkaar. Als je namelijk niet had betaald zou hij voor de strafrechter worden gedaagd en niet voor de kantonrechter. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Silasmika
|
Geplaatst: vr 07 mei 2010 9:25 Onderwerp: |
|
|
Hij heeft een transactie gekregen voor onderstaande (oftewel hij heeft een acceptgiro thuis gestuurd gekregen):
- Rijden onder invloed personenauto/motor
- Rijden zonder rijbewijs
Voor beide feiten heeft hij een geldboete gekregen en die zijn voldaan.
Quote: | De Kantonrechter en hetgeen het OM een transactievoorstel voor heeft gedaan verschilt van elkaar. |
Kunnen ze de feiten waar hij destijds voor is aangehouden dan zo splitsen dat het ene deel door de Officier wordt behandeld en het andere door de Kantonrechter?
Ik heb tevens begrepen dat voor het niet kunnen tonen van je ID-bewijs een geldboete van € 50,- opgelegd wordt.
Waarom wordt hij dan toch gedagvaard bij de Kantonrechter?
En mogen ze dit na ruim een jaar nog doen? |
|
|
|
 |
Silasmika
|
Geplaatst: vr 07 mei 2010 9:26 Onderwerp: |
|
|
..
Laatst aangepast door Silasmika op vr 07 mei 2010 9:32, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Silasmika
|
Geplaatst: vr 07 mei 2010 9:29 Onderwerp: |
|
|
Hij heeft een transactie gekregen voor onderstaande (oftewel hij heeft een acceptgiro thuis gestuurd gekregen):
- Rijden onder invloed personenauto/motor
- Rijden zonder rijbewijs
Voor beide feiten heeft hij een geldboete gekregen en die zijn voldaan.
Quote: | De Kantonrechter en hetgeen het OM een transactievoorstel voor heeft gedaan verschilt van elkaar. |
Kunnen ze de feiten waar hij destijds voor is aangehouden dan zo splitsen dat het ene deel door de Officier wordt behandeld en het andere door de Kantonrechter?
Ik heb tevens begrepen dat voor het niet kunnen tonen van je ID-bewijs een geldboete van € 50,- opgelegd wordt.
Waarom wordt hij dan toch gedagvaard bij de Kantonrechter?
En mogen ze dit na ruim een jaar nog doen? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: vr 07 mei 2010 14:02 Onderwerp: Re: Transactie voldaan, toch dagvaarding |
|
|
Silasmika schreef: |
Mijn vraag is:
Kan de kantonrechter hem nu alsnog dagvaarden voor iets wat hem niet eerder ten laste is gelegd maar wat wel te maken had met de overtreding waarvan hij de transactie reeds heeft voldaan?
|
Voor de goede orde: de kantonrechter dagvaardt niet, dat doet de officier. |
|
|
|
 |
acnaib
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 5
|
Geplaatst: do 13 mei 2010 15:22 Onderwerp: |
|
|
Tijdens mijn stage bij het OM A'dam (2008) goldt de volgende regel:
Is de verdachte aangehouden voor een politietransigabel feit (waarvoor je dus een transactie kunt krijgen van de politie) dan wordt er niet vervolgt voor het niet bij je hebben van het ID.
Nu weet ik niet uit mijn hoofd of de feiten die jij op noemt politietransigabel zijn. (het kunnen ook OM-transigabele feiten zijn, dan geldt bovenstaande niet). Maar dat je dan in ieder geval bij de zittingen kunnen noemen.
Ik weet ook niet of deze regel nog steeds geldt.
Succes in ieder geval! |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: do 13 mei 2010 19:19 Onderwerp: |
|
|
Mij valt op dat TS een ID bewijs noemt en de transactie spreekt van en rijbewijs. Kan het zo zijn dat TS zijn ID-bewijs wel bij zicht had maar zijn rijbewijs niet? |
|
|
|
 |
Sanderdh
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 21
|
Geplaatst: wo 02 jun 2010 1:18 Onderwerp: |
|
|
maartjedevries schreef: | Mij valt op dat TS een ID bewijs noemt en de transactie spreekt van en rijbewijs. Kan het zo zijn dat TS zijn ID-bewijs wel bij zicht had maar zijn rijbewijs niet? |
Het rijden zonder rijbewijs betekent hier "niet hebben van een rijbewijs" en niet "het niet kunnen tonen van het rijbewijs"
Het niet kunnen tonen is niet zo ernstig maar het niet hebben wel echter dat is dus met een transactie afgedaan (als het goed is).
Maar de vraag is wat staat er precies in het PV? Je krijgt een PV mee en voor enkele overtredingen krijg je dan een voorstel/transactie van de OvJ. Dus wat staat er in het PV en welke transacties zijn er afgehandeld.
Lijkt mij overigens zeer onwaarschijnlijk dat het hier om het niet tonen van ID gaat. |
|
|
|
 |
|