|
Auteur |
Bericht |
Go
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 21 dec 2015 23:03 Onderwerp: Totstandkoming verzekeringsovereenkomst door niet-handelen |
|
|
Vandaag heb ik van mijn werkgever een e-mail gekregen waarin staat vermeld dat zij mij bij verzekeringsmaatschappij X zullen aanmelden voor een zogenaamde WGA-plus verzekering (bovenwettelijke verzekering), tenzij ik tijdig een afstandsverklaring teken. De premie is volledig voor mijn rekening en zal op mijn loon worden ingehouden.
Afgezien van de vraag of de werkgever hier redelijk handelt, vraag ik mij af of hier überhaupt wel een overeenkomst tussen de verzekeringsmaatschappij en mij tot stand kan komen. Kan het uitblijven van mijn reactie worden gezien als aanvaarding van een aanbod en zo ja, is dit niet in strijd met artikel 7 lid 2 BW?
Voor de duidelijkheid: ik zal zeker tijdig de afstandsverklaring retourneren, maar ben benieuwd of bovengenoemde handelswijze is toegestaan. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 dec 2015 13:42 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt mij in strijd met art. 3:33 jo 3:40 BW. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 dec 2015 16:10 Onderwerp: Re: Totstandkoming verzekeringsovereenkomst door niet-handelen |
|
|
Go schreef: | Vandaag heb ik van mijn werkgever een e-mail gekregen waarin staat vermeld dat zij mij bij verzekeringsmaatschappij X zullen aanmelden voor een zogenaamde WGA-plus verzekering (bovenwettelijke verzekering), tenzij ik tijdig een afstandsverklaring teken. De premie is volledig voor mijn rekening en zal op mijn loon worden ingehouden. |
Maar die premie gaat vermoedelijk van je brutoloon af (wat wel betekent dat een eventuele uitkering belast is).
De werkgever biedt blijkbaar een collectieve verzekering aan. Hij kan de verzekering op 2 manieren aan zijn werknemers aanbieden: via opt-in of via opt-out. Hij heeft gekozen voor opt-out.
Kiest hij voor opt-in, dan loopt de werkgever het gevaar dat een werknemer die heeft nagelaten zich voor de verzekering op te geven en later toch een beroep zou willen doen op de verzekering, een proces tegen de werkgever begint omdat die, bijvoorbeeld, niet voldoende heeft onderzocht of de werknemer wel echt die verzekering niet wilde. Het gaat dan gelijk om grotere bedragen.
Met opt-out loopt de werkgever dat gevaar niet. Alle werknemers zijn verzekerd met uitzondering van die werknemers die daar bewust voor hebben gekozen (en getekend). Een werknemer die vergeet zich af te melden zou in het ergste geval 1 of 2 maanden aan premie kunnen terugvorderen.
De werkwijze van de werkgever lijkt mij heel redelijk en verdedigbaar. En van een goed werknemer mag worden verwacht dat hij zich tijdig afmeldt voor een verzekering waarin hij niet geïntereseerd is.
Toevallig kwam ik pas een uitspraak tegen waarin de rechter deze afweging maakte, maar ik kan hem nu niet terugvinden.
Quote: | Kan het uitblijven van mijn reactie worden gezien als aanvaarding van een aanbod en zo ja, is dit niet in strijd met artikel 7 lid 2 BW? |
Ik weet niet over welk BW en welk "artikel 7 lid 2" je het hebt.
De werkgever mag m.i. onder omstandigheden als deze het uitblijven van een reactie opvatten als instemming. Zoals gezegd, het is opt-out of opt-in en opt-in heeft ook duidelijke nadelen. De werkgever moet iets...
Enigszins interessant is nog wel de vraag wie nu precies met wie een overeenkomst aangaat. De werkgever met de verzekeraar, of iedere individuele werknemer met de verzekeraar? Vermoedelijk de werkgever met de verzekeraar. Maar veel mag dit m.i. niet uitmaken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
De Fiscalist
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 dec 2015 17:13 Onderwerp: |
|
|
Beste Go,
Kijk wel even goed wat de dekking is en welke premie je betaalt voordat je de afstandsverklaring tekent en inlevert of laat je hierover adviseren.
De WGA is geen vetpot en aanvullende dekkingen kunnen erg welkom zijn in bepaalde gevallen.
Het is je goed recht om niet mee te doen aan deze verzekering maar zorg dat je goed weet waar je afstand van doet. Als je nu een afstandsverklaring tekent, zul je later niet zonder meer worden toegelaten tot de dekking. _________________ Dit bericht is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet noodzakelijkerwijs de visie uw belastingadviseur in Den Haag |
|
|
|
 |
|