|
Auteur |
Bericht |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 25 mei 2012 12:31 Onderwerp: Tot welke stand geding rechtsgronden aanvullen/wijzigen? |
|
|
Tot welke stand van het geding kunnen rechtsgronden worden aangevuld of gewijzigd? En op welke wijze dient dat te geschieden? Bij tussenvonnis is namelijk naar voren gekomen dat de wederpartij zich heeft verscholen achter stukken die, naar nu blijkt, helemaal niet bestaan. Daardoor is het voor mij onmogelijk geworden om iets te bewijzen, terwijl de bewijslast wel op mij rust (geen omkering bewijst door de rechter toegewezen). Kan ik nu nog een beroep doen op een onrechtmatige daadactie? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 mei 2012 14:37 Onderwerp: Aanvulling rechtsgronden |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Kan het aanvullen van de rechtsgronden niet in elke stand van het geding?
Art. 25 Rv De rechter vult zelfs ambtshalve de rechtsgronden aan, als de vordering met dezelfde bewezen feiten op een andere grond wel toewijsbaar is.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 25 mei 2012 20:22 Onderwerp: |
|
|
Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering:
Quote: | Artikel 130
Zolang de rechter nog geen eindvonnis heeft gewezen, is de eiser bevoegd zijn eis of de gronden daarvan schriftelijk, bij conclusie of akte ter rolle, te veranderen of te vermeerderen. De gedaagde is bevoegd hiertegen bezwaar te maken, op grond dat de verandering of vermeerdering in strijd is met de eisen van een goede procesorde. De rechter beslist, partijen gehoord, zo spoedig mogelijk. De rechter kan op dezelfde grond ook ambtshalve een verandering of vermeerdering van eis buiten beschouwing laten. |
De eiser kan tot de rechter eindvonnis heeft gewezen zijn eis wijzigen of vermeerderen. Dat moet schriftelijk gebeuren. De gedaagde kan hiertegen bezwaar maken. Als er nog geen eindvonnis is gewezen, kunt u bij een schriftelijke akte van eiswijziging de grondslag van uw vordering wijzigen in onrechtmatige daad. Zie ook artikel 2.6 van het Landelijk procesreglement. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: za 26 mei 2012 3:34 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties. Is het mogelijk om ervoor te kiezen om eerst mijn eis te vermeerderen en kan ik vervolgens reageren op de aan mij opgelegde bewijslast of moet dat tegelijk?
En moet ik bij de indiening van mijn eisvermeerdering ook een juridische motivatie toevoegen of is een enkel beroep op een wetsartikel voldoende en kan ik later, indien mogelijk, de juridische motivatie geven bij de vervulling van mijn bewijsopdracht? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 26 mei 2012 12:15 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | Bedankt voor de reacties. Is het mogelijk om ervoor te kiezen om eerst mijn eis te vermeerderen en kan ik vervolgens reageren op de aan mij opgelegde bewijslast of moet dat tegelijk? En moet ik bij de indiening van mijn eisvermeerdering ook een juridische motivatie toevoegen of is een enkel beroep op een wetsartikel voldoende en kan ik later, indien mogelijk, de juridische motivatie geven bij de vervulling van mijn bewijsopdracht? |
De akte van eiswijziging staat los van de bewijsopdracht. Als u uw zaak over een geheel andere boeg wilt gooien is het wel verstandig om dat zo snel mogelijk te doen. Natuurlijk moet u een juridische motivatie geven. Niet alleen moet u duidelijk maken waarom u denkt dat een beroep op onrechtmatige daad slaagt, maar ook waarom u daar nu pas een beroep op doet en waarom dat late beroep niet strijdig is met de eisen van een goede procesorde.
Overigens is uw verhaal een beetje onduidelijk, want hoe kan de wederpartij zich verschuilen achter een stuk dat niet bestaat? En als u niet aan de bewijsopdracht kunt voldoen, waarom zou u dan eventueel uw eiswijziging willen motiveren bij de "vervulling van uw bewijsopdracht"? |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 18:51 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties. |
|