|
Auteur |
Bericht |
michelec
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: zo 08 jul 2012 12:35 Onderwerp: Toegewezen en daarna afgewezen door conservatorium |
|
|
Vanwege het feit dat mijn huidige opleiding niet beviel en alle mogelijke studieboetes (langstudeerboete, docentschapsboete bovenop de gewone studiekosten) heb ik begin dit jaar besloten om alsnog een poging te wagen voor het conservatorium (ik mocht namelijk eerst niet van mijn ouders, omdat ik dan geen toekomst zou hebben).
4 juni jl. heb ik toelatingsexamen gedaan aan het conservatorium. Een week later werd ik gebeld dat ik was toegelaten, en uiteraard was ik helemaal blij, mijn droom werd eindelijk de waarheid.
Met 3 bevestigingen heb ik mijn backup studie afgezegd, omdat ik er vanuit ging dat het woord gemeend is en ik welkom ben.
Volgens mij staat het ook wettelijk vast dat een gezegd woord ook rechtsgeldig is. Klopt dit? Zoja welk artikel. (het staat in ieder geval in arbeidsrecht)
Afgelopen woensdag (bijna een maand later) kreeg ik een email binnen dat ik op basis van mijn muzikale kwaliteiten niet was toegelaten (dit was onzin, ik had al 3 bevestigingen dus ik dacht dat het om een fout ging). Een dag later kreeg ik een voicemail van een werknemer van het conservatorium dat mijn afwijzing niet is om mijn muzikale kwaliteit, maar omdat ze denken dat ik het financieel niet ga redden.
Er is dus tegen mijn gelogen! Maar dat is niet het ergste, wie geeft hun het recht om zogenaamd inzicht te hebben in mijn financiën. Ik weet dat ze advies kunnen geven, maar op grond van dat afwijzen?
Daarnaast staat er in hun toelatingsreglement enkel dat ik moet voldoen aan de muzikale eisen en dat ik mijn havo-diploma moet hebben. Dit is allebei het geval. Van het eerste heb ik inmiddels 5 bewijzen (4 geschreven en 1 voicemail.
Mijn vraag aan jullie is of jullie artikelen of documenten kennen waarin beschreven staat dat dit soort processen niet kunnen.
Voornamelijk
- eerst toelaten en dan bijna een maand later afwijzen
- liegen over reden, daarna pas de waarheid
- Bepalen of iemand iets financieel kan halen zonder inzicht te hebben
Ook weet ik dat ieder persoon volgens WHW het recht heeft tot een studie te volgen.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, laat het mij dan weten. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 jul 2012 14:15 Onderwerp: Re: Toegewezen en daarna afgewezen door conservatorium |
|
|
michelec schreef: | Met '3 bevestigingen' | Wat betekent dit konkreet?? |
|
|
|
 |
michelec
|
Geplaatst: zo 08 jul 2012 14:23 Onderwerp: |
|
|
Er zijn in totaal 3 emails waarin beschreven staat dat ik welkom ben op de opleiding en wanneer ik ongeveer de benodigde studieinformatie binnen krijg |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 jul 2012 17:55 Onderwerp: |
|
|
Misschien is wel een probeersel van de instelling??
Waarom niet zsm een afspraak gemaiakt met de directeur van die instelling en geprobeerd de laatste mail 'vervallen' te laten verklaren?? |
|
|
|
 |
michelec
|
Geplaatst: zo 08 jul 2012 18:01 Onderwerp: |
|
|
Nou leuk experiment, maar volgens mij kan dat echt niet zo! Want het staat nergens in de regels of het reglement van de school.
Dat hebben ik geprobeerd. Een afspraak was geen optie.
Ik moest van hun bewijzen dat ik het financieel aan kan. Dit heb ik gestuurd in een excell format. Maar volgens mij hoef ik zoiets niet te sturen?
Daar heb ik tot op heden nog geen antwoord heb gekregen... Wat mij laat afvragen of ze er wel naar zullen kijken. Daarom zoek ik nu iets rechtsgeldigs waarmee ik sowieso kan bellen om iets de druk er op te zetten.
Ik wil ze daarentegen niet tegen zo behandelen dat ze me gelijk niet mogen. Maar ik wil ze zeker niet over mij heen laten lopen, en ze laten zien dat ik alles er voor over heb. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 15:50 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Arbeidswetgeving is niet van toepassing.
Art. 7.26a van de Wet op het Hoger Onderwijs gaat over toelatingseisen bij kunstopleidingen. Deze verwijst voor de specifieke eisen naar een Ministeriele regeling. Deze heb ik niet gevonden. Ik weet niet om welke ministeriele regeling het gaat. Misschien weet men dat op het conservatorium.
Als u aan de eisen hebt voldaan die in deze Ministeriele regeling worden genoemd, bent u toegelaten.
Zorg dat u een bewijs van toelating ontvangt, dan bent u toegelaten.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 16:36 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij gaat het om de Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs 2007 (tip van de dag: op wetten.overheid.nl kan je via de knop 'Wettechnische informatie' rechtsboven vaak de onderliggende regelgeving terugvinden). De eisen die in bijlage 2 voor een muziekopleiding worden gesteld betreffen enkel muzikale kwaliteiten. Er staat niets in over financiële draagkracht. Ik zou aan het conservatorium vragen op welke wettelijke bevoegdheid zij zich baseren bij jouw afwijzing op financiële gronden. Als zij daar geen overtuigend antwoord op hebben, moet je volgens mij gewoon worden toegelaten. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 jul 2012 13:46 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Volgens mij gaat het om de Regeling aanvullende eisen hoger onderwijs 2007 (tip van de dag: op wetten.overheid.nl kan je via de knop 'Wettechnische informatie' rechtsboven vaak de onderliggende regelgeving terugvinden). De eisen die in bijlage 2 voor een muziekopleiding worden gesteld betreffen enkel muzikale kwaliteiten. Er staat niets in over financiële draagkracht. Ik zou aan het conservatorium vragen op welke wettelijke bevoegdheid zij zich baseren bij jouw afwijzing op financiële gronden. Als zij daar geen overtuigend antwoord op hebben, moet je volgens mij gewoon worden toegelaten. |
Klopt. In het onderwijsrecht werkt het zo dat er formele toelatingseisen zijn (vooropleidingseisen) en eisen die de de onderwijsinstelling zelf mag bepalen. Dit zijn buiten het betalen van lesgeld de enige beperkingen aan de toelating mogen worden gesteld. Het achteraf bedenken van drempels in niet toegestaan. Mocht de wettelijke bevoegdheid er niet zijn dan moet TS worden toegelaten. |
|
|
|
 |
|