Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 19:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tja..... Ernst L.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg ook niet dat ik het een correcte beslissing vind, ik reageerde alleen op dat jij zei dat de rechter er snel korte metten mee zou maken, en dat is dus niet gebeurd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 23 mrt 2004 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar kunnen we het dan in ieder geval over eens zijn.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een heel oude draad, laat ik hem eens heropenen. Daar heb ik geen herzieningsverzoek voor nodig!

De brief van Maurice de Hond aan de president van de Hoge Raad

BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben overigens van mening dat Louwes niet, nota bene na herziening, had mogen worden veroordeeld op grond van een heel nieuw feit. Het OM heeft 1x de kans gehad om alle bewijzen goed uit te werken, dat is niet gelukt. Daarmee moet Louwes m.i. vrijuit gaan, of hij het nu gedaan heeft of niet.

Dat het nieuwe bewijs pas op tafel kwam door verbeterde DNA-technieken en wellicht om die reden bij de eerste doorgang niet beschikbaar had kunnen zijn, is voor mij helemaal geen goede reden om het dan later wel toe te laten.

Dat argument kun je namelijk ook toepassen bij mensen die in de eerste doorgang zijn vrijgesproken bij gebrek aan bewijs. In cold-case zaken zal justitie dankzij verbeterde technieken er vast en zeker geregeld achterkomen dat een ooit wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken verdachte het met zekerheid echt gedaan heeft. Daar kan justitie dan alleen niets meer mee wegens ne bis in idem.

De situatie van Louwes is vergelijkbaar: hij was verdachte, maar het bewijs in de eerste doorgang deugde niet. De HR heeft (min of meer) vastgesteld dat hij vrijgesproken had moeten worden. Zonder die eerdere gerechtelijke dwaling was hij ook vrijgesproken. Het dankzij nieuwe technieken gevonden nieuwe bewijs had dan nooit meer ingezet kunnen worden (als justitie er al naar op zoek was gegaan). Louwes is dus puur het slachtoffer geworden van de eerdere gerechtelijke dwaling.

Als ik me niet vergis is deze zaak aanhangig gemaakt bij het EHRM. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt.

(Ik bedenk me nu dat het EVRM het beginsel van ne bis in idem slechts erkent in een facultatief protocol dat in Nederland niet in werking is getreden... derhalve weinig kans voor Louwes ben ik bang.)

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik ook...hier in ieder geval de argumentatie van de hoge raad.

3.5. De tweede klacht van het middel berust kennelijk op de opvatting dat een rechter bij zijn onderzoek in herziening na verwijzing door de Hoge Raad gebonden is aan de gronden die tot herziening hebben geleid. Die opvatting is onjuist. De rechter in herziening dient de zaak met inachtneming van de grenzen van art. 467, eerste lid Sv, opnieuw geheel te onderzoeken. De Hoge Raad heeft op 1 juli 2003 in het dictum van zijn arrest de aanvrage tot herziening van het arrest van het Gerechtshof te Arnhem zonder enige beperking gegrond verklaard. Dit heeft tot gevolg dat het Hof te 's-Hertogenbosch terecht op de voet van art. 474 Sv een onderzoek heeft ingesteld naar alle omstandigheden die van belang zijn voor het oordeel over de feiten die in de inleidende dagvaarding zijn opgenomen (vgl. HR 14 november 2000, NJ 2001, 17). Het Hof was dus in het geheel niet gebonden aan het "novum" dat grond opleverde voor de verwijzing door de Hoge Raad. Daarom faalt de tweede klacht.

3.6. Voorzover het middel ook nog beoogt te klagen dat het Hof aan de bewezenverklaring op essentiële onderdelen nieuw bewijsmateriaal ten grondslag heeft gelegd, treft het evenmin doel. Immers op de gronden zoals hiervoor onder 3.5 weergegeven stond het aan het Hof vrij nieuw bewijsmateriaal in zijn onderzoek te betrekken en aan zijn beslissing ten grondslag te leggen. Daaraan doet niet af dat dit bewijsmateriaal ten tijde van de berechting door het Gerechtshof te Arnhem nog niet bekend was. Evenmin staat daaraan in de weg dat dit nieuwe bewijsmateriaal aldus maar eenmaal door een rechterlijke instantie ten gronde is beoordeeld. Evenals dit in hoger beroep het geval is, staat het de in herziening oordelende rechter vrij al het relevante bewijsmateriaal, ongeacht of dit ten voordele of ten nadele van de verdachte strekt, in zijn beschouwingen te betrekken.
Verstuur e-mail MSN messenger
J

Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2006 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook twijfels heb bij de uitspraak van het Hof, maar daar tegenover staat dat er verschillende feiten zijn die Ernst zwaar belasten.

Daarnaast speelt natuurlijk ook de tuin/klusjesman van de weduwe die erg belastende omstandigheden tegen zich heeft en die ook een motief voor de moord zou kunnen hebben.

Interessant in deze zaak is het gepubliceerde stuk van Maurice de Hond, genaamd Oordeel zelf.

http://www.geenonschuldigenvast.nl/oordeel_zelf.html
bona fides

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Extra onderzoek in Deventer moordzaak

Klein succesje voor Ernst L. De HR wil eerst extra onderzoek doen alvorens te beslissen over het herzieningsverzoek. De uitspraak.

HR schreef:
De Hoge Raad:
beveelt een onderzoek als hiervoor bedoeld voor het horen van [getuige B.] en [getuige E.] als getuigen;
draagt dit onderzoek op aan de raadsheer mr. A.J.A. van Dorst, die daartoe bij deze tot Raadsheer-Commissaris is benoemd, met het verzoek aan de Raadsheer-Commissaris voorts al datgene te verrichten wat in het belang van het onderzoek moet worden geacht;
houdt iedere verdere beslissing aan.

Wie zin heeft kan ook de conclusie eens scannen. Het lijkt erop dat de advocaat iedere suggestie in de verschillende onderzoeksrapporten met de strekking "Ernst L. is met 99% zekerheid de dader" heeft gepresenteerd als "Er is 1% kans dat hij het niet is; dit is duidelijk een novum." Maar tussen alle losse flodders is dus toch iets aangetroffen.

Overigens, als de moord in 1999 plaatsvond, en Ernst L. tot 12 jaar is veroordeeld, komt hij dan niet zeer binnenkort vrij?
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, zeer binnenkort... 1999 + 12 = 2011. De beste man heeft dus nog wat jaartjes te gaan. Gezien het tempo van de strafrechtspraak hoeft hij er niet op te rekenen dat hij o.b.v. zijn onschuld veel eerder vrij zal komen, mocht die toch blijken. Nog een argument om meer geld beschikbaar te stellen voor de rechtspraak Wink.
Ik ben wel zeer benieuwd wat hier uit komt.
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Werkt het systeem van vervroegde invrijheidstelling niet zo dat hij vrijkomt in 1999 + (12 * 2/3) = 2007?
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me ook, Duch. Maar ik bedacht intussen dat Ernst L. tussen de vrijspraak door de rechtbank (9 maart 2000) en de eerste veroordeling door het Hof (22 december 2000) wel op vrije voeten zal zijn geweest. Waarschijnlijk niet tussen de gegrondverklaring van de eerste aanvraag tot herziening (1 juli 2003) en de hernieuwde veroordeling door het Hof (9 februari 2004), maar dat weet ik niet zeker. Hij zal ook wel niet onmiddellijk na de moord op 23 september 1999 zijn opgepakt. Dan kom ik bij benadering uit op eind 2008.

Beetje opvallend:
A-G schreef:
7.9.13. Het hof heeft zich geen oordeel kunnen vormen over de eerst nadien afgelegde verklaring van getuige H. Mijn eerder uitgesproken twijfel over de mogelijkheid dat de verbalisanten in 1999 zulke relevante informatie als getuige H. beweert hun te hebben gegeven zouden hebben veronachtzaamd, doet mijns inziens niet af aan de wenselijkheid op dit punt zoveel mogelijk duidelijkheid te verkrijgen. Ik neem daarbij in aanmerking de maatschappelijke commotie die de Deventer moordzaak telkens weer blijkt te kunnen veroorzaken. Als de onduidelijkheid die op dit punt nog bestaat kan worden verminderd zal dat het nemen van een verantwoorde beslissing op de herzieningsaanvraag ten goede kunnen komen.

7.9.14. Het komt mij in dit verband zinvol voor dat de Hoge Raad uit zijn midden een raadsheer-commissaris aanwijst die zal overgaan tot het horen van beide verbalisanten, in het Journaal (nr. 357) aangeduid als "JB/Esh", die op 18 oktober 1999 de getuige H. hebben gehoord, teneinde duidelijkheid te verschaffen over de inhoud van de verklaring die de getuige tegenover hen heeft afgelegd. (...)

Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2007 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Werkt het systeem van vervroegde invrijheidstelling niet zo dat hij vrijkomt in 1999 + (12 * 2/3) = 2007?

Oh ja, helemaal niet aan gedacht.

@ Bona; kennelijk is men ook in de ivoren toren gevoelig voor de maatschappelijke onrust. Ik mag hopen dat ze in rechtersland net zo balen van dit soort situaties.
Dat zou echter niet de reden moeten zijn om onduidelijkheden op te helderen. Die reden zit toch in de strafzaak zelf, de waarheidsvinding? In die zin is deze opmerking van de A-G inderdaad merkwaardig. Men zou geen verdere aansporing nodig moeten hebben om alles op alles te zetten om de onderste steen boven te halen in deze zaak.
Joow

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2008 0:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hij zal ook wel niet onmiddellijk na de moord op 23 september 1999 zijn opgepakt. Dan kom ik bij benadering uit op eind 2008.

Klopt inderdaad, intussen zal hij wel van zijn enkelbandje verlost zijn..
Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eind 2008 is het niet geworden. Wel 22 april 2009: over een minuutje is Ernest L. weer een vrij man Wink

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009 2:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Eind 2008 is het niet geworden. Wel 22 april 2009: over een minuutje is Ernest L. weer een vrij man Wink

Als een complex cellen in een cellencomplex..

Gaat pas 's ochtends om een uur of 8 in Wink

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanavond op RTL4 om 21.30 verbreekt Ernest zijn opgelegde stilzwijgen Cool

Vandaag is hij dan 'echt' verlost van zijn enkelband. Hij is al maanden thuis, met ET Wink

Laatst aangepast door Joow op wo 22 apr 2009 19:22, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds